Was

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Was

Bericht door m.kolsters. » wo 17 okt 2007, 18:41

Hallo Imkers.
Was is een product waar we zuinig op moeten zijn.
Amerka heeft een probleem met was de bijen willen de kast niet meer in, alle soorten bestrijdingsmiddellen waar de bij niet van houd.
In holland moeten we de was zuiver houden,op tijd de ramen verwisselen en de oude ramen in de wassmelter of afkoken.
Elk jaar 10 nieuwe ramen,dat gaat niet ten koste van de honing.
Als er dracht genoeg is, is dat in een week weer uitgebouwd.
Ouwe raat niet weggooien maar in de wassmelter,of afkoken in een bak met water dan door een zeef gieten en laten stollen.
Op nieuwe was minder varoa, een veger maken met nieuwe was uit laten
bouwen 5 ramen met bijen er in slaan en de koningin er bij een bak met voer en je heb een nieuw volk.
De koningin met een gijper van de raat pakken en niet afslaan,hier zitten de eitjes op voor de nieuwe doppen wees voorzichtig.
Er wordt nog te veel oude was weggegooid, wees er zuinig op en bewaar hem voor om te smelten.
Ook koninginnendoppen geven heel fijne was, niet weg gooien maar bewaren, dus alles in de was smelter.
Ik heb elk jaar zo 50 kg was en gooi niks weg.
Tinus



Tinus Kolsters
't Bakhuis

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Was

Bericht door LWPisa » wo 17 okt 2007, 22:46

Eh...
als we al die was steeds hergebruiken en teruggeven aan de bijen en ook was van onbekende oorsprong kopen...houden we dan niet alle ongewenste residuen in de was?

Kaarsen van maken die handel ;)

L

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Was

Bericht door amja » do 18 okt 2007, 19:33

Wat is er mis met je eigen was dat je er alleen kaarsen van wil maken?
De was uit de winkel is van onbekende oorsprong, weet jij veel wat daar allemaal inzit.
Was uit je eigen kast, goed uitkoken en er mooi nieuwe wasvellen van laten gieten.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Was

Bericht door LWPisa » do 18 okt 2007, 20:59

Als je vreemde was vermijdt weet je zeker dat er in jouw was geen fluvalinaat, coumaphos of amitraz zit. Bijen zelf hebben ook als larf allerlei afscheiding of restprocducten...bacterien/resten cocon/hormonen.
De raat waarin gebroed wordt wordt steeds donkerder.
In de natuur gaat vermeerdering van de bij door het steeds maken van nieuwe nesten. Er blijft wel een volk op de oude plek over maar volgens mij sterft in de natuur dat steeds overblijvende volk wat geen raatwisseling heeft op den duur uit en raakt de holte leeg door wasmot/schimmel/ander gedierte waarna die op een gegeven weer bezet raakt door een nieuw volk (een ref. naar een publicatie of onderzoek heb ik zo even niet). Volgens mij ging het in de korfteelt ook zo en kapten ze de "moederkorf" als ie oud werd ook leeg.

Maar ja als je bijen wil manipuleren/efficient wil laten bouwen ontkom je niet aan kunstraat/strips. Ik gebruik graag kunstraat in honingkamers in combo met bedrading. Maar je kan selecteren welke was je gebruikt, onbebroed en wit lijkt me beter dan donkere of beschimmelde.

L

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Was

Bericht door m.kolsters. » vr 19 okt 2007, 15:05

Hallo LWPisa.
Als imker moet je weten dat een zwerm in oude vieze kasten of schoorstenen of wat dan ook met oude raad gevuld de intrek nemen.
Ik heb een zwerm moeten verwijderd, de kasten stonden al 5 jaar leeg met de was er nog in.Bijen afgeklopt en op nieuwe was en kast gezet.broed voer en kast verbrand. Bijenlarven weg gooien of verbranden is tegen mijn princiepen maar zo een troep hoef ik ook niet.Dus zie je maar dat bijen ook wel met minder genoegen nemen.
Tinus.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

amja
Berichten:120
Lid geworden op:di 16 okt 2007, 19:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Was

Bericht door amja » di 23 okt 2007, 20:14

Hoe kom je aan alleen maar aan onbebroede witte was voor al je honingbakken???????
Ik verwacht dat je dan ieder jaar nieuwe kunstraat gebruikt.
De was de ik heb is heel mooi licht geel en geurt heerlijk.

Amja

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Was

Bericht door LWPisa » wo 24 okt 2007, 09:19

...yep bijen nemen ook met vieze oude nesten genoegen en er is ook onderzoek/ervaring met het feit dat oude raat in lokkasten beter werkt dan lege lokkasten...

In mijn honingkamers gebruik ik ten dele kunstraat, helaas gekocht en zonder certificaat van een residuen-analyse, ten dele laat ik het vanuit strips bouwen voor raathoning. Ik gebruik (op tijd) een moerrooster en bewaar lege en droge honingramen.

L.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten