Kunststof bakken losmaken met een lijmkam

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Kunststof bakken losmaken met een lijmkam

Bericht door Kroese »

Piet! schreef adviseerde een "breed plamuurmes" om kunststof bakken van elkaar los te maken.

Ik heb in het najaar al mijn volken overgezet in omgebouwde Combi kunstof bakken. Om de randen van deze bakken niet onnodig in te deuken, heb ik heb een beter stuk gereedschap als advies.

Ik heb van een lijmkam de vierkante tanden afgeslepen. Daarna heb ik het mes aangescherpt, en vervolgens weer een beetje bot gemaakt met schuurpapier. Ik hoef er geen dingen mee te snijden. Het blad is flink stug, en buigt maar een weinig door. De hoeken heb ik afgerond, voor de veiligheid.
Door het brede blad van 17 bij 8 cm heb je een breed draagvlak.
Ik vind ze in het gebruik ideaal om de bakken los te wippen/wrikken.
Er zit een breed handvat aan wat erg makkelijk werkt.
Ook bij de spaarkasten is het een ideaal stuk gereedschap.
Ze kosten bij de Formido slechts €2,- per stuk.

Afbeelding

suc6
Hennie...
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kunststof bakken losmaken met een lijmkam

Bericht door Bart de Coo »

Uitstekend idee, maar met welk stuk gereedschap haal je die tanden eraf en maak je die hoeken rond? Met een slijpmachine?

Groet,


Bart
Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kunststof bakken losmaken met een lijmkam

Bericht door Peter Bal »

Bart de Coo schreef:
Uitstekend idee, maar met welk stuk gereedschap haal je die tanden eraf en maak je die hoeken rond? Met een slijpmachine?

Groet,


Bart
Ik gebruik een spackmes voor het losmaken van de bakken. Is sterk, elastisch dun en breed genoeg (ik gebruik 30 cm breed) om zonder beschadiging te kunnen werken.
http://www.alabastine.nl/_images/spackmes.jpg

Groeten,

Peter
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kunststof bakken losmaken met een lijmkam

Bericht door Kroese »

Peter Bal schreef:

Ik gebruik een spackmes voor het losmaken van de bakken. Is sterk, elastisch dun en breed genoeg (ik gebruik 30 cm breed) om zonder beschadiging te kunnen werken.
Groeten,

Peter
Voor de segeberger is dat spachtelmes prima, omdat je toch al tegen de sponning rand stuit.

Mijn Combi bakken hebben geen sponningen. De vlakke rand is minimaal 5 cm breed. Hiervoor is de brede lijmkam ideaal.
Ook voor de spaarkasten moet het mes echter wel stug zijn, omdat je met een slap buigbaar plamuurmes slecht de bakken los kunt tillen/breken.

Bart, de tanden van 5X5 mm slijp je eraf op een slijpmachine of met een slijptol, of langs de stoeprand. (duurt alleen wat langer)[;)]

Hennie...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten