kunstraat monteren in raampje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
gcmbijen
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 jan 2008, 20:26
Locatie: Nederland
Contacteer:

kunstraat monteren in raampje

Bericht door gcmbijen » za 05 jan 2008, 20:33

Hallo<
ik beginnend imker ben op dit moment bezig raampje in elkaar te zetten.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de kunstraad bevestig in de raampjes?

Gr
Gerrit

[:)] Allen zeer bedankt voor jullie innovative oplossingen.
Als het zover is ga ik hiermee aan de slag.

Fantastisch zo'n forum!!!

Gr
Gerrit

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: kunstraat monteren in raampje

Bericht door de vos roger » za 05 jan 2008, 20:44

Gerrit je kan je draden zowel horizontaal als verticaal spannen in je raampje.Bij mij simplexramen zijn ze allen verticaal gespannen.
Ik maak de gespannen draadjes vast aan een klein nageltje die ik op de diktekant van mijn onder-of bovenlat inklop.

roger

gcmbijen
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 jan 2008, 20:26
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kunstraat monteren in raampje

Bericht door gcmbijen » za 05 jan 2008, 21:23

de vos roger schreef:
Gerrit je kan je draden zowel horizontaal als verticaal spannen in je raampje.Bij mij simplexramen zijn ze allen verticaal gespannen.
Ik maak de gespannen draadjes vast aan een klein nageltje die ik op de diktekant van mijn onder-of bovenlat inklop.
roger
Beste Rogier bedankt voor je reactie.Ik heb in een boek gelezen dat je de kunstraad mbv een trafo kan vastsmelten. Weet je hoe je dit moet doen en wat voor een trafo capaciteit ik dan nodig heb. Is er ook nog een andere manier

Gerrit

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: kunstraat monteren in raampje

Bericht door Hans van der Post. » za 05 jan 2008, 22:31

Gerrit welkom op dit forum.
Ik zou nog even wachten met het insmelten van de kunstraat. Tegen de tijd dat je de ramen met kustraat wil gaan gebruiken is de kunstraat niet strak meer en is tussen de draden gaan golven.

Verder gaat het beste, om zoals Roger al schreef, met een trafo.
Ik heb een goede tip: op dit moment worden bij IKEA zeer goedkoop burolampjes aangeboden ik meen van 3,50 euro. Dit lampje heeft in de voet een trafo van 12 volt bij 20 watt dit is ruim voldoende als je per draad de kunstraat insmelt.

Hans

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kunstraat monteren in raampje

Bericht door Oude Essink » zo 06 jan 2008, 10:52

Ik gebruik al jaren lang een eenvoudige acculader, 10 Amp. 12 Volt, ooit bij de Gamma gekocht; werk vlot.

Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: kunstraat monteren in raampje

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 jan 2008, 11:05

Ik weet niet welke ramen jij gebruikt ???

Ramen MET zaagsnede moet je horizontaal bedraden .
Ramen zonder zaagsnede zowel horizontaal als vertikaal .

Jaap v P

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: kunstraat monteren in raampje

Bericht door de vos roger » zo 06 jan 2008, 12:23

Gerrit even een verduidelijking met een foto.
Onder mijn raampje leg ik een plankje van 15mmm dikte die iets kleiner is dan de waswafel.Op dat plankje de waswafel en daarboven het raampje.
Het raampje draagt nu op de waswafel.Daarna met de transfodraadjes tegen je nageltjes waar het draadje aan gespannen is,deze worden warm en je waswafel smelt erin.
Afbeelding
Afbeelding
Hier een ander instrument om je waswafels te bevestigen,een "rolspoor"
Je dompelt het wieltje in heet water,en rijdt daarna op het draadje die op je waswafel ligt.
Afbeelding

roger

van trijp
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kunstraat monteren in raampje

Bericht door van trijp » zo 06 jan 2008, 13:16

ik gebruik het spoorwiel of rolspoor dat gemonteerd is op een soldeerbout, waardoor het wieltje altijd op temperatuur blijft.
het fijne van het gebruik van het wieltje is dat bij het inrollen van de was je gevoel in de was wordt gesmolten. Het ying yang gevoel.De draad smelt niet door de was net als bij een trafo kan gebeuren, de uitzetting van de draad is veel minder.

gr. rini

gcmbijen
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 jan 2008, 20:26
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kunstraat monteren in raampje

Bericht door gcmbijen » zo 06 jan 2008, 14:35

gcmbijen schreef:
de vos roger schreef:
Gerrit je kan je draden zowel horizontaal als verticaal spannen in je raampje.Bij mij simplexramen zijn ze allen verticaal gespannen.
Ik maak de gespannen draadjes vast aan een klein nageltje die ik op de diktekant van mijn onder-of bovenlat inklop.
roger
Beste Rogier bedankt voor je reactie.Ik heb in een boek gelezen dat je de kunstraad mbv een trafo kan vastsmelten. Weet je hoe je dit moet doen en wat voor een trafo capaciteit ik dan nodig heb. Is er ook nog een andere manier

Gerrit

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kunstraat monteren in raampje

Bericht door Dirk Blanken » zo 06 jan 2008, 18:05

Bij mij zijn langzamerhand alle ramen met verticale bedrading verdwenen.
Verticale bedrading geeft bij het spannen van de draden een naar binnengetrokken boven en onderlat.
Dat geeft verschillen in bijenruimte tussen de verschillende bakken onderling.
Zowel de onderlat als de bovenlat wordt naar binnen getrokken dus kan je het verschil X 2 vermenigvuldigen.
In het midden van de ramen wordt de bijenafstand i.p.v. 8 mm vaak 12 mm of meer als je houdt van een goed gespannen draad vooral bij net uitgebouwde raten is dit nodig voor het slingeren.
Er ontstaat dan raat tussen de bakken waar ook broed of honing in wordt gezet, bovendien geeft het veel geplette bijen als je de bakken weer op elkaar zet.
Bij horizontale bedrading behoudt je de bijenafstand tussen de bakken, bovendien zijn de vertikale latten van de ramen korter dan de horizontale en zullen dus minder ingetrokken worden bij het spannen en de intrekking van de latten wordt hier niet verdubbeld.
Als je horizontaal bedraad behoef je ook nooit de kunstraat bij te snijden.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten