Bijen 's winters opsluiten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Bijen 's winters opsluiten

Bericht door Bart de Coo » ma 24 mar 2008, 23:23

Besten,

Ik heb verschillende keren gehoord en gelezen over bijenvolken die 's winters opgesloten worden om de winter door te komen. Het gaat dan vooral om landen met ijskoude winters en bloedhete zomers, zoals Rusland en Canada.

Er schieten mij twee voorbeelden te binnen. In Canada zouden kasten 's winters ingepakt worden in een soort folie, om in het voorjaar weer geopend te worden. Voorbeeld twee. In Rusland zou men lang geleden de korven ingegraven hebben, om ze in het voorjaar weer in de stal te zetten.

Nu vraag ik mij af hoelang je een bijenvolk in de winter opgesloten kunt houden. Ik zit bijvoorbeeld te denken aan het overwinteren van kleine reservemoervolkjes. Zou je een minivolkje niet van 1 december tot 1 april in een aardedonkere kelder kunnen zetten?

Ben benieuwd of iemand ervaring heeft of wel eens wat gelezen heeft in die richting.

Groet,

Bart

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen 's winters opsluiten

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 24 mar 2008, 23:49

Bart,

in onze eigen "Groentjes" is er in de beginjaren veel over geschreven, zelfs in de eerste jaargang (1898) al. Als je de zoekwoorden "bijen" en "kelder" invoert (zie "Groentjes" balk boven deze pagina), krijg je al 6 pagina's hits.
Enkele zijn:
nov. 1898: http://www.bijen.info/forumzoek/topic.asp?TOPIC_ID=1281
nov. 1904: http://www.bijen.info/forumzoek/topic.asp?TOPIC_ID=3724

Natuurlijk wordt er in veel artikelen hetzelfde verteld, maar dat doen wij nu ook nog[;)].

Groet,
Els

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijen 's winters opsluiten

Bericht door Bart de Coo » di 25 mar 2008, 12:39

Bedankt Els,

Ik heb beide artikelen gelezen en ik zal nog eens verder kijken in de oude Groentjes.

Wat mij namelijk zo handig lijkt, dat is om er bij de voorjaarsinspectie 1 of 2 jonge, leggende moertjes op na te houden. Als je ze zelf niet gebruikt, dan doe je een ander er wel een plezier mee. En om die reservevolkjes nou voor de winter groot genoeg te maken zodat ze de winter doorkomen, dat vind ik ook weer zo'n gedoe, alhoewel ik het dit jaar wel gedaan heb.

Ik heb onlangs een minikorfje gevlochten, ter grootte van een drieramer. Dat korfje wilde ik dan begin december bedruppelen met oxaalzuuroplossing. Vervolgens doek ik het korfje op met een stuk vitrage. Ik wilde ze dan in de kruipruimte onder mijn huis zetten. Mijn huis staat op Veluwezand, dus het is daar droog. En aardedonker, koel en vorstvrij natuurlijk. Korfje op een verhoginkje plaatsen - twee latjes bijvoorbeeld - zodat de frisse lucht er makkelijk bij kan. Rond 1 april de voorjaarsinspectie doen en het korfje tevoorschijn halen. Als ik geen leggend moertje nodig heb, dan plaats ik het op een dekplank met een gat erin ter grootte van het korfje, zodat ze kunnen gaan uitbouwen in een broedkamer.

Klinkt toch redelijk geloofwaardig & uitvoerbaar allemaal?


Groet,


Bart

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen 's winters opsluiten

Bericht door labrador » di 25 mar 2008, 15:24

Bart de Coo schreef:
Bedankt Els,

Dat korfje wilde ik dan begin december bedruppelen met oxaalzuuroplossing. Dan ben je al te laat!

Vervolgens doek ik het korfje op met een stuk vitrage. Ik wilde ze dan in de kruipruimte onder mijn huis zetten.
...... zodat de frisse lucht er makkelijk bij kan. Frisse Lucht??? In een kruipruimte??
Rond 1 april de voorjaarsinspectie doen en het korfje tevoorschijn halen. Voldoende voer? Warmte/voer verhouding in kelders?
Welke constante temp heerst daar?

Als ik geen leggend moertje nodig heb, dan plaats ik het op een dekplank met een gat erin ter grootte van het korfje, zodat ze kunnen gaan uitbouwen in een broedkamer.

Klinkt toch redelijk geloofwaardig & uitvoerbaar allemaal?
Nou, eerlijk gezegt vind ik dat niet zo.....
Bovenstaand mijn reactie in rood

Groeten,

Jaap

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Bijen 's winters opsluiten

Bericht door Ria van den Berg » wo 26 mar 2008, 02:27

Bart de Coo schreef :"In Canada zouden kasten 's winters ingepakt worden in een soort folie, om in het voorjaar weer geopend te worden. "

Onze volken staan met zijn vieren op een pallet ingepakt in landbouwplastic met isolatie (glaswol R12 voor de zijkanten en R20 bovenop).Er staat een plaatje op de website. Maar ventilatie is belangrijk ! Omdat er sneeuw is, is er een boveninvliegopening, de vliegplank heeft een verkleinblok. Vorig jaar moesten we met de schep in de rondte om sommige blokken te vinden en de bijen hadden slecht gewinterd, veel sneeuw lijkt ons niet goed, bijen houden van "licht en lucht".
In gebieden met altijd veel sneeuw en/of een meer stabiel landklimaat (wij zitten niet te ver van de Rocky Mountains en krijgen bijna elke winter "chinooks", warme wind vanaf de bergen) worden de meeste bijen binnen ingewinterd. Hier doen collega's het ook wel. Altijd volken op één broedbak, vaak zijn het late "splits", of zelfs vijframers met een "boardman" feeder (omgekeerde fles op de voerplank). Dat gebeurt al jaren niet meer in kelders, maar in bovengrondse gebouwen met klimaatbeheersing, daar is ook ventilatie belangrijk. Die volken moeten in het voorjaar naar buiten om broed aan te laten zetten. Je schrijft, dat je een winterinspectie wilt doen, maar de kans dat je broed ziet is erg klein als dat volkje in het donker staat.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten