nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door hans hoogendoorn » do 22 mei 2008, 08:50

Warnholz in Duitsland heeft zeer onlangs een nieuwe Broedkamer(rand) ontwikkeld in de bekende 'segebergerstal',
speciaal voor de Nederlandse markt.
Belangrijke verbetering is de maatvoering. De bijenruimte is nu overal goed. De persing is 100.

Op de open dag van het Ielgat in Amen werd hij al verkocht.
Een winkel in imkerprodukten in Tilburg zou hem ook al verkopen.
en wie weet de anderen ook spoedig.

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/hansh ... berger.jpg[/img]
tekst bij foto:

Op de plek voor de oortjes zijn twee sleuven aangebracht.
Eén voor de speciale 11-raams strip, die iets verlengd is (hier niet aanwezig).
De ander voor een dikkere plastic strip in de juiste hoek gebogen.
Deze belemmert verschuiven in de andere richting en het insijpelen van water, al of niet capilair.


Maakt een degelijke indruk.

Vooral de verbetering van de bijenruimte zal goed van pas komen.
Verkeerd of slordig monteren onmogelijk. Maatvoering blijft dus goed.

Zijn er al ervaringen ?

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door Kroese » do 22 mei 2008, 10:26

hans hoogendoorn schreef:
Warnholz in Duitsland heeft zeer onlangs een nieuwe Broedkamer-rand ontwikkeld in de bekende 'segebergerstal',
speciaal voor de Nederlandse markt.
Als er nu ook Nederlandse HK's komen, op het prijs nivo van de duitse bakken, dan wordt dat geduchte concurentie.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door Bart de Coo » do 22 mei 2008, 12:01

Nou snap ik er geen bal meer van.

De heren Pieterse en Veldhuis hadden toch een Nederlandse Segeberger laten maken? Die is toch alleen te koop bij De Werkbij in Rhenen (Freek Blom)?

En bij het Bijenhuis en bij het Ielgat verkochten ze toch de Duitse Segeberger die met wat kunstgrepen geschikt was gemaakt voor de Nederlandse raampjes? Die gaan dus nu deze kast van Warnholz verkopen, begrijp ik?

Dat is dan slecht nieuw voor Pieterse en Veldhuis. Ik hoop voor ze dat ze inmiddels hun inverstering hebben terugverdiend!

Heb ik het goed begrepen?


Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door hans hoogendoorn » do 22 mei 2008, 14:32

Jazeker Bart.
De ontwikkelingen volgen elkaar dit jaar inderdaad razendsnel op.
Ik ben ook onder de indruk van het ontwerp dat Marc op de kaart heeft gezet.
De Pieterse/Veldhuis-kast zou ook al een verbetering zijn.
Naar ik gehoord heb isie beter geschikt als 10-raams als de 11.

Leve de verbeteringen.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door m.kolsters. » do 22 mei 2008, 18:08

Ja Ja imkers als je wist wat deze kasten kosten als je er maar genoeg besteld gaan de prijzen snel omlaag.
Deze wegen bijna niets,en heb ze al in mijn handen gehad.
Ik hou het bij mijn redceder,deze zijn ook licht gewicht maar kosten een keer zo veel.


Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 22 mei 2008, 23:53

Er is momenteel heel wat op kastengebied gaande......

Heb net ook weer een nieuwe Segeberger aangeschaft of liever gezegd een oud model. Een met varroabodem. De verkoper wist mij te vertellen dat dit model/bodem nauwelijks nog gaat. Meeste imkers maken zelf een lade van triplex...maar goed kan ik eindelijk varroa tellen bij 1 van mijn varroa tolerante volken.

Wat ik merk van een onjuiste bijenruimte dat voor en achter bij de kast beetje braamraat gemaakt. Dit verwijder ik meestal bij een inspectie. Er is over dit onderwerp al uitgebreid geschreven.

Ik heb alluminimum strips aangeschaft voor mijn Segeberger honingkamers. Hierin zat een prutsoplossing gemaakt door Postma uit Schildwolde. Na het slingeren van de ramen zal ik de strips hierin zetten. Deze strips kosten zo'n 3 euro de twee en zijn dus redelijk prijzig. Je hebt ze in twee uitvoeringen: 1 waarbij de oortjes liggen op de strips (heb ik) en 1 waar tussen de oortjes en strip 4 mm zitten. De laatste heeft mijn voorkeur maar dan moet ik alle bakken omzetten aangezien de ruimte tussen de bakken weer zal veranderen.

De aangepaste bijenruimte aan de voor en achterkant zoals Hans die laat zien lijkt me een enorme verbetering. Ik was idd ook op de hoogte van de komst van deze kast. Maar rand boven is nog steeds onderbroken. De kast is nog steeds aangepast. Hans laat een plastic of Al. witte strip zien? Lijkt me nog steeds wat geknoei?? Toch??

Ook mij lijkt de kans van Marc een zeer goed alternatief. Zeker als deze ook in Nederlandse maat wordt uitgevoerd....

jp

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door Ed Pieterse » vr 23 mei 2008, 09:22

De kast die voor mij bij Stehr wordt gefabriceerd is 100 kg/m3 van soortelijke massa.
Er is goed mee te imkeren met de raatafstand van 35 mm (11 raams), maar desgewenst kan men ook een raatafstand van 38 mm (10 raams)nemen.
Voor de verkoopadressen kan men het Blad "Bijenhouden"raadplegen. Dat zijn er veel.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door hans hoogendoorn » vr 23 mei 2008, 11:45

[quote="Ed Pieterse"]

De kast die voor mij bij Stehr wordt gefabriceerd is 100 kg/m3 van soortelijke massa.[/quote]
Zo zie je maar weer. Stehr zou persing 80-90 doen. Ben ik weer eens verkeerd geinformeerd.
Bij mijn oud-hollandse BK's zitten enkele, die graag vocht opnemen. Dat zou door een geringe persing komen.
Ik kan dat zelf niet controleren, maar ben er wel teleurgesteld over.
Weg isolerende werking, weg superlichte kast.

Als ze droog zijn, zijn ze veel lichter als na gebruik buitenshuis.
Ik heb ze dan ook afgeschaft als Broedkamer-randen. De zaag er in ....
Het zijn honingkamers geworden, die alleen in de zomer als zodanig dienst hoeven te doen.

Ook sommige oud-hollandse deksels hebben er last van.
Een tijdje bij de kachel en ze wegen weer als oorspronkelijk.
De kwaliteit staat(stond) dus niet altijd vast.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door maartenkleijne » vr 23 mei 2008, 18:14

van het voorjaar was ik bij de heren van Warnholz, en de heren kunnen er zeer deskundig, bevlogen en overtuigend over vertellen.
Ze willen ook mooie kortingen geven als je samen een mooie partij kunt kopen van ze, of via de site laten bezorgen.

gr,
maarten

jeroenk
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 mei 2008, 23:24
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door jeroenk » zo 25 mei 2008, 11:31

maartenkleijne schreef:
van het voorjaar was ik bij de heren van Warnholz, en de heren kunnen er zeer deskundig, bevlogen en overtuigend over vertellen.
Ze willen ook mooie kortingen geven als je samen een mooie partij kunt kopen van ze, of via de site laten bezorgen.

gr,
maarten
Uit idealisme was ik betrokken bij het ontwerp van zowel de DDB (lees: Ed Pieterse) als de Warnholz-bak.

Ik imker nu al een aantal jaren met Warnholz-produkten. Ik kan er nog niets negatiefs over melden. Het gaat om 400 volkjaar-ervaring (4 jaar maal 100 volken).

Ook heb ik ervaring met Stehr/Nordpor (Nordpor is een handelsnaam van Stehr) spullen. De produkten zijn zwakker, minder goed uitgeschuimd. Ten aanzien van de dichtheden van de huidige Stehr-bakken zal ik me nader informeren.

Tot slot zit er een (in mijn ogen storende) maatvoeringsfout in de Pieterse-bak. De Warnholz-bak is wat dat betreft wel OK.

Verder vind ik het wel een leuk idee van Maarten om gezamenlijk een partij van de bakken (of hele kasten? Want ook de Warnholz daken/bodems zijn van hogere kwaliteit) te (laten) aanrukken.

Opslagruimte is beschikbaar.

Dinsdag zal ik me laten informeren over de rabatten.

Op een vraag van Hennie Kroese: Volgend jaar volgt de honingkamer.

Groeten, Jeroen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten