nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Johan Borgeld
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door Johan Borgeld » zo 25 mei 2008, 20:55

Als ik dit goed begrijp, is deze bak dus een verbeterde versie van de bak van Pietersen en Veldhuizen? Of zie ik dit verkeerd?

Groet Johan Borgeld

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door Ed Pieterse » ma 26 mei 2008, 10:28

Als men een nieuw deksel van Warnholz weegt en een nieuw deksel van Stehr zit er 300 gram verschil in gewicht. In het voordeel van Stehr.
De juiste (hardheid) kasten komen van Holterman en niet van Warnholz.
Quamtumkorting kan men ook bij de dealers van de DDB-kast krijgen, dat is normale handel.
Er zit geen maatvoeringsfout in de DDB-kast, maar een denkfout bij Jeroen Krabbendam. (Dit lijkt een persoonlijke vete tussen ons).
De machine waar de broedkamer en honingkamer uit komen moet een tapse maat hebben anders komen de bakken niet uit de mal.
Styropor wordt niet geschuimd, maar geperst onder hoge druk en hitte (met stoom).
De korreltjes EPS (grondmateriaal) zijn bij een hoge soortelijke massa klein en bij een lage soortemassa groot. Hoe groter de korreltjes hoe minder je er van nodig hebt en hoe goedkoper je kan produceren.
Gewoon wegen en je weet meer.

Ed Pieterse

jeroenk
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 mei 2008, 23:24
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door jeroenk » di 27 mei 2008, 11:13

Johan Borgeld schreef:
Als ik dit goed begrijp, is deze bak dus een verbeterde versie van de bak van Pietersen en Veldhuizen? Of zie ik dit verkeerd?

Groet Johan Borgeld
Hoi Johan,

Inderdaad. Er zijn in principe 3 grote verschillen tussen de bak van Ed Pieterse en de Nederlandse Warnholz bak.
1. De maatvoeringsfout voor 11-raams gebruik is er uit gehaald;
2, De ophanging van de ramen is versimpeld en daarmee goedkoper geworden;
3. Het materiaal is van veel betere kwaliteit. Dat lijkt raar, want chemisch gezien is het spul hetzelfde.
De verschillen zitten in de kleinere korrel (uitgangsmateriaal derhalve ook in het eindprodukt), een iets hogere dichtheid en een ander produktieproces.
Het effekt is een gladder oppervlak en uit- en inwendig grotere samenhang.
Er zit na produktie geen water (voormalig stoom van het produktieproces) meer in de bak, ook treedt er geen krimp meer op.
Porieen zijn nauwelijks zichtbaar en je hebt minder verf nodig door dat gladdere oppervlak.
Tevens neemt het produkt door de kleine korrels en gebrek aan porieen vrijwel geen water op.
De materialen blijven dus licht van gewicht.
Bij de Stehr produkten komt het voor dat er zoveel water wordt opgenomen dat je geen steen meer op de kast nodig hebt. (Dat zou je ook als voordeel kunnen zien...[:)])
Zie ook de opmerkingen van Hans Hoogendoorn hieromtrent en ik heb die ervaring ook.

Ik had hierboven beloofd terug te komen op de dichtheden. Stehr 90..100 kg/m3, Warnholz (producent Dansk Styropor) 100 minimaal ('Garantiert').
Dat relatief geringe onderscheid is niet zaligmakend, de betere uitschuiming en klenere korrel maakt meer uit.

Jeroen

luc
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door luc » ma 02 jun 2008, 12:47

De beoordeling van de Pieterse kast werd al eerder gevoerd, de Warnholz vertoont dezelfde gebreken.
Wat ik niet begrijp is dat Pieterse toen met het octrooirecht zwaaide, hoe zit dat hier dan, lijkt me toch praktisch een kopie.
Wat ik nog minder begrijp is dat men het nodig acht te blijven fantaseren over halve oplossingen met meer na- dan voordelen terwijl de echte gebreken niet worden aangepakt.
Ik ben ondertussen trots gebruiker van de DBPLUS kast, als ik dan zie dat dezelfde ontwerper dat ook in SIMPLEX wil realiseren en daar niet op wordt gereageerd dan zegt dat veel over de imkers.
Ik zou maar niet te veel meer zeuren over bestaande problemen als men geen oplossingen wil zien.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door Bart de Coo » ma 02 jun 2008, 20:41

Luc,

Of je verzwijgt iets, of ik zie iets over het hoofd. Ik denk het laatste.

Wat zijn die problemen dan? En waarom is die DBPLUS-kast dan beter? Misschien kun je me verwijzen naar een eerdere bijdrage op het forum waar dat wordt uitgelegd. Of misschien kun je het alsnog zelf doen.

Bedankt alvast!

Groet,

Bart de Coo

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door A.Rodenburg » ma 02 jun 2008, 21:17

Beste Bart,
Kijk eens op de site van Marc Missotten,mischien gaan dan je ogen open[?] Luc heeft gelijk,ook ik ben gescharmeerd van de kast!
Vriendelijke groet,
Arie

NoudvanWageningen
Berichten: 31
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 18:31
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Bastaart / Buckfast
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door NoudvanWageningen » ma 02 jun 2008, 23:13

Toch denk ik er anders over.
De DBPlus-kast is nog niet te verkrijgen voor de standaard simplex raampjesmaat. Dus die telt voor mij nog niet mee.
De Warnholz ziet er, wat betreft de raampjesophanging een stuk slapper uit.
Bij de Pietse-kast is de afstand tussen de onderkant van het oortje tot de kast vast geregeld.
Ik gebruik die kasten inmiddels met veel plezier !

Afbeelding


Afbeelding

jeroenk
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 mei 2008, 23:24
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door jeroenk » wo 04 jun 2008, 09:26

NoudvanWageningen schreef:
Toch denk ik er anders over.
De DBPlus-kast is nog niet te verkrijgen voor de standaard simplex raampjesmaat. Dus die telt voor mij nog niet mee.
De Warnholz ziet er, wat betreft de raampjesophanging een stuk slapper uit.
Bij de Pietse-kast is de afstand tussen de onderkant van het oortje tot de kast vast geregeld.
Ik gebruik die kasten inmiddels met veel plezier !
Beste Medeimkers, (geen woordspeling!)

Laten we vooral blij zijn met de kasten die we hebben, want niets is vervelender dan het gevoel iets te hebben aangeschaft wat eigenlijk niet deugt. En laten we vooral ook feiten en meningen scheiden.

Marc dook in de diskussie met zijn nieuwe kast. Noud van W. is heel tevreden. Ed Pieterse is heel tevreden --- allemaal mooi. Maar allemaal meningen en weinig praktijkervaring met de kasten.

Als ik mij tot kunststof kasten beperk heb ik de afgelopen 7 jaar gewerkt met een heleboel soorten: Deutsch Normal Mass (DNM) van zowel Stehr als Warnholz. Dan de verbouwde DNM bakken van Postma alsmede die van het Ielgat. Idem met de Pietersebak en nu dan ook de NL Warnholzbak. Dan heb ik vorig en dit jaar ook gewerkt met Zander/DNM kasten van Holtermann. (Deze laatste kombineert Zanderramen in koudbouw met DNM in warmbouw. Kirchhain gebruikt ze voor een deel van de darrenvolken op Norderney)

De Duitse (DNM en Zander) bakken hebben geen maatvoeringsproblemen. Het lijkt wel of wij Nederlanders belang en lol hebben in maatvoeringsfouten!
Want vrijwel alle Nederlandse (Simplex) bakken leiden aan dat euvel. De enige kunststof Simplex-bak waar ik de maatvoeringsproblemen niet tegenkom is de Nederlandse Warnholzbak. Natuurlijk kan je ook imkeren met een imperfekte bak, maar ik heb er een hekel aan. De bijen maakt het natuurlijk niets uit.

Het lijkt er dus op dat de maatvoeringsproblemen alleen bij de diverse NL-bakken optreden. Behalve dus de Warnholz versie. Alhoewel er natuurlijk wel gradaties zijn: De Pieterse-bak is niet perfekt maar wel een verademing ten opzichte van Postma en Ielgat.

Kwa materiaal springt Warnholz (in zowel DNM, MiniPlus als NL uitvoering) er ook duidelijk bovenuit. Zowel Stehr als Holtermann produkten zijn van mindere kwaliteit. Je kan je duim er heel makkelijk indrukken.

Over de bak van Marc heb ik geen mening --- die heb ik namelijk nog niet in handen gehad.

Kwa raamophanging is er ook wat te mekkeren. Alweer winnen de Duitse versies (DNM/Zander). De ramen kan je verschuiven, ze kunnen bij het reizen niet klapperen.

Maar goed, er vanuitgaande dat men Simplexramen wenst deugen wederom drie oplossingen niet. Postma is te slap, Ielgat kent maatvoeringsproblemen, Pieterse idem. Beiden respekteren de bijenruimte niet. Wederom is de Warnholzoplossing in mijn optiek de beste. De strips zijn van goede kwaliteit en bovendien kozen zij een heel goedkope oplossing.

Los daarvan (en JP zwengelde dat geloof ik ook al eens aan): Ik snap niet waarom iedereen blijft doormodderen met de Simplexmaat. Als je die opstookt en overstapt op DNM ben je nog goedkoper uit ook: DNM ramen met een DNM bak is goedkoper dan alleen een NL bak.

De enige reden waarom ik een paar Simplex-bakken aanhoud is om de kollegae te helpen aan een volkje mocht dat nodig zijn.

Jeroen

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: nieuwste BK nederlandse segeberger gezien

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 04 jun 2008, 12:02

Goed verhaal Jeroen!!

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten