honingslinger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

honingslinger

Bericht door Bjorn » ma 27 dec 2010, 13:44

Als beginnend imker heb je heel wat materiaal aan te kopen. Er wordt soms gezegd dat je een honingslinger als laatste aankoopt omdat je die links of rechts wel eens van iemand (of de vereniging) mag gebruiken.
Ik heb echter liefst mijn eigen materiaal en heb hier een budget voor opzij gezet.
Welke honingslinger moet ik nu kopen en waar moet ik op letten ?
Ik weet dat het zeker een inox slinger gaat worden maar dan zijn er nog zo veel verschillende.

Radiaal slingers meestal 4 ramen gelijktijdig
Tangentiaal slingers -> + 4 ramen.

Er komen regelmatig inox radiaal slingers in de verkoop , is dit van stoppende imkers of is er een nadeel aan dit type slinger verbonden ?

Het plan is om voorlopig +/- 4 volken te gaan houden , die kunnen namelijk op de thuisstand staan .

Kom ik toe met een radiaal slinger , die zijn iets goedkoper of geef ik beter iest meer uit en ga ik recht voor de tangentiaal slingers ?

Graag jullie mening hierover.

Vriendelijke groeten
Bjorn

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: honingslinger

Bericht door Robbert » ma 27 dec 2010, 14:39

Bjorn,

Hieronder een reactie van iemand van een belgisch forum:

Dag Danny, een slinger is het rendabelst als hij goed gevuld is. In het begin als je nog maar een paar volkjes hebt zal je bij de eerste en laatste slingeringen dikwijls nog niet veel raampjes hebben, een 4 raams tangentiaalslinger is dan snel gevuld. Dat is buiten zijn prijs zowat het enige voordeel t.o.v. een radiaalslinger die verder veel handiger en beter is :
- je hoeft geen raampjes te keren (2 kanten slingeren)
- de raat gaat minder snel stuk
- je kan er heel wat raampjes ineens mee doen
Ik bezit beide omdat er soms eens een klein aantal raampjes geslingerd moet worden (einde seizoen, groep op bezoek...). Die zijn dan snel ontzegeld en geslingerd. Als je een hele trommel (18-24-32) van een radiaalslinger moet ontzegelen ben je dan een tijdje bezig. Als je de radiaalslinger niet 'vol' slingert moet je de raampjes een beetje evenwichtig verdelen anders gaat hij dansen (als hij niet verankerd zit in de vloer).
Je kan tegenwoordig de tangentiaal slingerkorf in de slinger ook gemakkelijk vervangen door een radiaal slingerkorf (bv. Bijenhof), is niet zo kostelijk en je inox slinger en motor kan je gewoon behouden, dus omschakelen kan je nog altijd.

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: honingslinger

Bericht door Bjorn » di 28 dec 2010, 13:53

Ik zie juist dat ik tangentieel en radiaal door elkaar gegooid heb.
De meeste die 2e hands aangeboden worden zijn dus tangentieel slingers voor 4 ramen.

Blijft mijn vraag waarom je veel 4 raam slingers terug in de verkoop ziet komen en weinig radiaal slingers van 9 of meer ramen.

Is dit omdat men als beginner denkt met een 4 raams toe te komen en tijdens het gebruik tot andere inzichten komt of dat er veelal beginnend imkers terug de brui aan geven?

vriendelijke groeten

Bjorn

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: honingslinger

Bericht door maartenkleijne » di 28 dec 2010, 15:49

Is dit omdat men als beginner denkt met een 4 raams toe te komen?
Zelf denk ik vaak: als ik meer te slingeren had zou ik een radiaalslinger gaan kopen, want dat lijkt mij wel veel fijner werken.
gr,
m

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: honingslinger

Bericht door m.kolsters. » di 28 dec 2010, 18:13

Koop gewoon een drie raams slinger, laat je niet gek maken.
Ik heb zelf een drie raams slinger en als je 20 kaste hebt koop je gewoon een slinger er bij.
Ik bezit nu 75 kasten en slinger met twee slingers, anders kan ik niet aan de gang blijven.
En de Prijs??? stuur mij een mail en ik geef je die, met of zonder honingzeef en aftapvat.
Tinus Kolsters

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: honingslinger

Bericht door Robbert » di 28 dec 2010, 18:22

Bjorn schreef:Blijft mijn vraag waarom je veel 4 raam slingers terug in de verkoop ziet komen en weinig radiaal slingers van 9 of meer ramen.
Dat verschil zit hem in de prijs en het feit dat de normale slingers al veel langer in omloop zijn.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: honingslinger

Bericht door semar » do 30 dec 2010, 17:11

een tangentiale slinger is prima voor een paar volken bij een of 2 oogsten per jaar.
een radiaal slinger kán handig zijn als je erg veel te slingeren hebt en het geld voor de bijbehorende elektro motor hebt.

zelf heb ik een slinger met zowel een tangetiaal (4-8) ramen en een radiale (20) binnenkorft.
Moet zegen dat hoewel ik ik het beging bij groote oogsten (8 of meer bakken te slingeren) ce radiaal slinger gebruikte, ik daar nu van ben terug gekomen en alleen de tangetiaal korf gebruik.

De Radiaal is ongetwijfeld handig en werkt sneller ALS JE EEN ELEKTROMOTOR OP JE SLINGER HEBT, heb je dat niet en moet je de radiaal met de hand draaien dan draai je jezelf een slag in de ronte, het is mij nog nooit gelukt met de hand de snelheid te ontwikkelen die nodig is ze met de hand leeg te slingeren, of het uithoudingsvermogen om het bij lagere snelheid leeg te slingeren (een kwartier of meer te draaien).

aangezien een elektro moter erg duur is zal ik het voorlopig met de tangentiale binnenwerk doen, tot ik genoeg centen heb om een motor te kopen.
duurt wat langer maar je krijgt je ramen ten minste leeg.

heb je het geld om meteen met een motor te kopen en je hebt veel te slingeren is radiaal wel erg handig.

vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Willem Dijkstra
Berichten: 76
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: honingslinger

Bericht door Willem Dijkstra » do 15 dec 2011, 16:24

Bij een Belgische internetwinkel zag ik deze slinger.

http://www.honingraat.eu/nl/tangentieel ... ramen.html

Niet zo duur en ook niet zo'n sta in de weg de 360 dagen per jaar dat ik hem niet gebruik.
Wat zeggen ervaringsdeskundigen als jullie hiervan??

Dank voor het meedenken, Willem

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: honingslinger

Bericht door Bjorn » do 15 dec 2011, 17:24

Ik heb reeds mogen ervaren dat een slinger serieus begint te schudden als je aan het slingeren bent , ook al verdeel je de ramen zo goed mogelijk. Dit is normaal daar er altijd een onbalans zal zijn.

Ik denk dus dat een tafelmodel niet handig zal werken daar hij heel het tafel zal ronddansen .Tegenhouden is niet zo eenvoudig :).

Misschien hebben andere mensen hier andere ervaringen mee maar ik denk dat je met een 2 raams tafelmodel weinig kan doen.

grtz Bjorn

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: honingslinger

Bericht door alfa vulgaris » vr 16 dec 2011, 19:12

Ik heb dit ding ook al eens bekeken.

Zat toen met de vraag:

32cm raamhoogte...simplex is toch 34cm?
slaan de oren van de ramen dan niet tegen de slinger?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten