Aanvreten piepschuim voorkomen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Aanvreten piepschuim voorkomen

Bericht door Bart de Coo » ma 21 feb 2011, 16:25

Ik heb onlangs een paar bevruchtingskastjes gemaakt van piepschuim. Het was een klusje van niks. Ik heb met zo'n apparaat waar een hete draad aan zit, stukken piepschuim op maat gemaakt en aan elkaar gelijmd. Ziet er goed uit. Maar ik had natuurlijk iets over het hoofd gezien. Het is van dat superlichte en goedkope piepschuim en daar vreten de bijen doorheen. :oops:

Zou er een simpel trucje te bedenken zijn om de bijen er van te weerhouden dat ze erdoorheen gaan knagen? Als ik de kastjes bij nader inzien niet kan gebruiken, dan is dat geen ramp, maar toch.

Bedankt alvast!

Bart

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten:36
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie:Culemborg
Contacteer:

Re: Aanvreten piepschuim voorkomen

Bericht door kbrnld » ma 21 feb 2011, 16:42

De binnenkant beplakken met aluminiumfolie heb ik wel eens horen noemen.

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Aanvreten piepschuim voorkomen

Bericht door willem » ma 21 feb 2011, 19:39

Bart de Coo schreef:Zou er een simpel trucje te bedenken zijn om de bijen er van te weerhouden dat ze erdoorheen gaan knagen?
Binnenkant (eventueel ook de buitenkant) schilderen met poly-urethaan lak.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Aanvreten piepschuim voorkomen

Bericht door Bart de Coo » zo 10 apr 2011, 19:13

Willem (Als je dit leest),

Ik heb vandaag jouw tip nauwkeurig staan opvolgen. Ik heb de piepschuimkastjes ingesmeerd met polyurethaanlak, binnen- en buitenkant. Die kastjes nemen enorm veel verf op, dus de halve pot is leeg, dus ik moest er nog maar eens overheen smeren. Ik hoop dat het werkt. We zullen zien.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Aanvreten piepschuim voorkomen

Bericht door martin b » ma 11 apr 2011, 08:10

Bart, dat weg knagen van het piepschuim valt nog wel mee, dat gaan ze pas doen als ze plaats gebrek hebben. EN dan gaan ze er toch niet helemaal doorheel.

Jaren terug zelf 'korfen' gemaakt van bouwpur, in een mal gespoten, werkte prima, in de loop van de jaren werd er aan de binnenkant wel wat weg geknaagd maar ze zijn er nooit door heen gegaan.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Aanvreten piepschuim voorkomen

Bericht door Bart de Coo » ma 11 apr 2011, 09:12

Bedankt voor de tip. Het leek me eigenlijk al zo raar dat bijen een extra gat zouden maken in hun eigen woning. Toch is die verf ook om een andere reden handig, want op deze manier zijn de kastjes wat minder kwetsbaar.

Bart

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Aanvreten piepschuim voorkomen

Bericht door willem » ma 11 apr 2011, 19:57

martin b schreef: Jaren terug zelf 'korfen' gemaakt van bouwpur, in een mal gespoten, werkte prima, in de loop van de jaren werd er aan de binnenkant wel wat weg geknaagd maar ze zijn er nooit door heen gegaan.
Bouwpur, (= polyurethaan) en piepschuim (EPS) staan tot elkaar als appels staat tot peren.
Niet vergelijken dus.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Aanvreten piepschuim voorkomen

Bericht door martin b » di 12 apr 2011, 09:51

Willem je heb gelijk, het is niet te verglijken pur en piepschuim, maar wat ik bedoelde was dat ze bij mij nooit er helemaal door heen zijn gegaan.

Een volk dat graag meer ruimte wilde had op sommige plekken van de 5cm wel 4cm weg gehaald, maar toen stopte net of ze wisten, iets veder en er zit een gat in.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Aanvreten piepschuim voorkomen

Bericht door AndreasH » di 12 apr 2011, 10:51

Is PUR niet giftig?? Humzzz, blijkbaar niet zo giftig als er op de spuitbus staat.... Anders hadden de bijen helemaal niet kunnen knagen waarschijnlijk.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Aanvreten piepschuim voorkomen

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 12 apr 2011, 11:30

Het grote verschil tussen piepschuim en pur is niet alleen het materiaal maar ook de structuur.
De ene in een intercellulaire en de andere een extracellulaire structuur.
Anders gezegd: Piepschuim bestaat uit balletjes tegen elkaar geplakt met lucht er tussen en pur bestaat uit een vaste laag met lucht belletjes er in. Dit is veel moeilijker te slopen voor bijen.

Willem: Ik vraag me wel af of een korf van pur niet erg nat wordt van binnen. Pur ademt niet omdat het een dichte structuur heeft. De ene luchtbel staat niet in contact met de andere.

Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten