Tweede vliegat (in de honingkamer)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Tweede vliegat (in de honingkamer)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 10 mei 2011, 14:53

Ik kan me zo voorstellen dat het zin heeft om een tweede vlieggat in te stellen (in de honingkamer), ten minste dat hoor je wel eens (maar zie je minder). Jaren terug heb ik daar eens een topic over gemaak, maar bij het zoeken kan ik dat niet terug vinden. In Tjechie ben ik kasten tegengekomenn met een rond vlieggat in de honingkamer.
Momenteel heb ik zeer grote volken (op vier bakken) en misschien dat een vliegat bovenin de tijd verkleind dat een bij in de honingkamer verblijft en daardoor 1) meer honing kan halen en 2) (belangrijkste argument) de moerloosheid afremt. Ik heb wel eens eerderhier mee geexperimenteerd (bij 1 kast) en dat was toen niet bijster successvol. Maar misschien heb ik iets verkeerd gedaan? Wie werkt met gaten in de honingkamer?? En hoe doe je zoiets? Hoe groot? etc.

JP
JP

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Tweede vliegat (in de honingkamer)

Bericht door jossmits » di 10 mei 2011, 17:56

Ik heb in alle elementen van mijn warre kasten een extra ingang ter grootte van een plastic kurk (2 cm doorsnee). Ik sluit dit gat dus af met een plastic kurk en open al naar gelang nodig. Op dit moment staat alles open. De grootste kast is nu 5 elementen, dus 6 openingen, in ieder element plus de opening in de bodem. Het werkt prima. Je ziet de bijen in elk element naar binnen en buiten gaan.
Als je werkt met een moerrooster er dan rekening mee houden dat door die extra opening ook darren boven het rooster binnen kunnen komen. Als je dan de bijenuitlaat gebruikt bij het honingslingeren dan raakt die verstopt door de darren. De meeste warre-imkers werken met die extra ingangen. Ik heb ze ook gebruikt in Dadantkasten en werkte ook goed. Of het echt wat oplevert tegen zwermen of extra honing kan ik niet zeggen. Uit het feit dat alle ingangen gebruikt worden en niet worden dichtgekit ga ik er van uit dat de bijen het wel prettig vinden. Ik zie in elk geval een stuk minder baardvorming, maar dat kan ook komen doordat ik erop let dat in de onderste bak altijd een zee van ruimte is.
De gaten heb ik in het midden van de voorkant geboord. Omdat ik de handvatten aan de voor en achterkant van de kast heb gemaakt dient het handvat aan de voorkant als een soort vliegplank.
als je nog vragen hebt hoor ik het wel,

groeten,
Jos

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Tweede vliegat (in de honingkamer)

Bericht door petro » di 10 mei 2011, 19:47

Goh Jos,zuiver uit nieuwsgierigheid,hoe ziet dat er uit bij jou?
Kan je daar een foto van plaatsen?
Petro

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Tweede vliegat (in de honingkamer)

Bericht door zanna » di 10 mei 2011, 20:23

Lijkt mij een prima idee.
Zeker bij hogere buitentemperaturen.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Tweede vliegat (in de honingkamer)

Bericht door jossmits » di 10 mei 2011, 21:18

IK heb een foto geupload, maar ik weet niet hoe ik die hier kan krijgen. De foto is van een tijdje geleden. Op de voorgrond een van mijn warrekasten met vier elementen. daarnaast twee van mijn drie dadantkasten met elk een honingkamer. Aan de voorkant van de warrekast zijn de handvatten te zien met vlak daarboven de extra invlieggaten.

Jos

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Tweede vliegat (in de honingkamer)

Bericht door bas sprengers » di 10 mei 2011, 22:20

dag jelle pieter e.a., ik zie de noodzaak van een extra vlieggat niet zo direct. je hoort me niet zeggen dat het kwaad kan, maar mijn ervaraing is dat een extra vlieggat weinig uitmaakt. ik heb met enkele tientallen volken wel eens wat 'geëxperimenteerd', met extra vliegopeningen, op een dracht die niet vergelijkbaar is met wat wij hier in NW europa kennen: klavervelden van enkele honderden hectares aaneen in NW Canada. We bouwden daar in de loop van de zomer de kasten op door er steeds maar weer BK bakken op te zetten, totdat we er niet meer bij konden: meestal in totaal 7 BK (waarvan 2 voor het broednest en 5 voor de honing) en soms nog hoger (dadant formaat). In groepen van een kleine 50 kasten plaatste ik bij de helft van de volken tussen bak 6 en 7 een wigvormig stukje hout, waardoor er een extra vliegspleet ontstond. Er werd altijd druk gebruik gemaakt van die extra vliegspleet, maar in de opbrengst maakte het niets uit: ook de volken die alles helemaal van onder naar boven moesten brengen (en ook langs die hele weg moesten indampen!) hadden gemiddeld net zo veel honing als de volken met een tweede vliegopening.

op je vraag over de moerroosters heb ik geen mening/antwoord. maar persoonlijk hou ik niet van roosters en ik vind het een hoop gedoe. mijn stelling is dat sterke volken helemaal geen rooster nodig hebben, want de oogst drukt het broednest wel naar neneden, en voor het geval dat er toch broed ik de HK komt , dan stel je je oogst van die raten gewoon een paar weken uit.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Tweede vliegat (in de honingkamer)

Bericht door Bart de Coo » di 10 mei 2011, 22:25

Op middeleeuwse tekeningen zie je al korven met een hoog en een laag vlieggat. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat het bovenste vlieggat met het verstijken van het seizoen langzaam maar zeker dichtgekit wordt. In elk geval hebben zulke korven kennelijk nooit een evident voordeel gehad boven korven met één vlieggat, anders waren de korven met twee gaten wel populairder geweest in het verleden.

Bart

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Tweede vliegat (in de honingkamer)

Bericht door cefas » di 10 mei 2011, 22:38

Ook in Beekeeping for Dummies wordt verteld hoe handig het is om een tweede vlieggat aan te brengen. Het schijnt in de VS heel gewoon te zijn... Heeft het ook iets met ventilatie te maken?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Tweede vliegat (in de honingkamer)

Bericht door Jaap v.Popering » wo 11 mei 2011, 09:01

cefas schreef:. Het schijnt in de VS heel gewoon te zijn...
Ook in Nederland deed men dit lang geleden , maar daar is men op de een of andere reden toch weer van af gestapt .

Jaap v P

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Tweede vliegat (in de honingkamer)

Bericht door semar » wo 11 mei 2011, 14:47

als je gewoon het voergat ( uitlaatgat) in de dekplank voledig openhoud scheeld dat de bijen aanmerkelijk bij het indampen en verzegelen van de honing.
als je dan het dak oplicht heb je een massa bijen die tussen de dekplank en het dak druk aan het ventileren zijn.
Warme vochtige lucht stijgt op en is zo makelijker af te voeren dan als de bijen door het volle broednest heen de vochtige warme lucht naar beneden moeten afvoeren.

Vroeger werkte ik in Haarlem met de gapkast, (spaarkast zondervliegplank maar met 2 vliegopeningen in elke rand, die kan je dan sluiten of openhouden. Dit maakte voor de honingogst weinig verschil.
het opehouden van de het gat in de dekplank scheelt wel bij de snelheid van dekselen van de honing.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten