Controverse rond mierenzuur ?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Bart de Coo » do 16 jun 2011, 21:05

Beschrijf die sponsdoekmethode dan eens, Bok? Sponsdoek op de varroalade? Of gaat de sponsdoek op de ramen? Over die methode hoor ik ook wel eens. Dat heet dan een 'schokbehandeling'. Maar het fijne kom ik er nooit van te weten.

Bart

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door wilgenroosje » do 16 jun 2011, 21:48

willem schreef:Mogelijk speelt ook de lengte van de bestrijdingsduur een rol, ook door de temperatuursafhankelijkheid.
Ik kan het niet bewijzen, maar gevoelsmatig is dit inderdaad een belangrijk punt. Om die reden gebruiken ik zelf geen shock-methode waarbij de bijen kort een forse belasting krijgen (vaak door mierenzuur snel te laten verdampen vanaf de lade) maar een langduriger behandeling.

Zelf ben ik zeer tevreden over de Apidea-verdampers. Wel hebben ik geleerd dat je de schuif eerder iets meer open moet zetten dan wordt aangegeven dan iets minder om de verdamping niet te traag te laten verlopen, maar verder werkt dit uitstekend; mierenzuur op het doekje, tijdelijk dichtschuiven (om niet in de damp te staan), kast openen, paar dunne latjes op de raampjes, schuifje openen en verdamper op de kop op de latjes leggen, dekplank er op en kast dicht.

Wel moet je vooraf even zorgen dat je een dekplank hebt met aan 1 zijde rondom een opstaand randje omdat de verdamper op de raampjes meestal net de hoog is om de plank er zo weer op te leggen.

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Bok » do 16 jun 2011, 22:04

Bart de Coo schreef:Beschrijf die sponsdoekmethode dan eens, Bok? Sponsdoek op de varroalade? Of gaat de sponsdoek op de ramen? Over die methode hoor ik ook wel eens. Dat heet dan een 'schokbehandeling'. Maar het fijne kom ik er nooit van te weten.

Bart

Is inderdaad de schokbehandeling.

Ik pas deze direct toe nadat ik de laatste honing heb geslingerd.

Je koopt bij de hema vaatdoekjes (van die dikke, 4 mm) en ik doe hier 30 ml 65% mierenzuur op. Dit leg je bovenop de raten en laat dit 24 uur liggen. (varroalade dicht natuurlijk)

Indien je met kleinere kasten imkert moet je natuurlijk minder gebruiken. Ik imker dadant en gebruik ongeveer 3 ml per raam.

Omdat je normaal 85% mierenzuur hebt en ik niet allerhade flessen wil hebben verdun ik zelf naar 65%
Om van 85% naar 65% mierenzuur te gaan 21 ml zuur en 9 ml water mengen.

Werkwijze is als volgt.
Mierenzuur in de koelkast koelen. overschenken in maatbeker. Met grote injectiespuit 9 ml water opzuigen en daarna aanvullen tot 30 ml met mierenzuur.
Doekje in een platte glazen schaal leggen en de vloeistof hierover laten lopen en goed laten verdelen.

Kast openmaken met flink wat rook zodat de bijen echt beneden zitten. Hierna de doek direct op de raten leggen.

Volgende dag weghalen en goed uitspoelen.
groet,

Peter

Maarten Hoogeveen
Berichten:84
Lid geworden op:zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds:2007
Aantal volken:18
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Maarten Hoogeveen » do 16 jun 2011, 22:22

hoe vaak herhaal je die behandeling dan?

Maarten

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Bok » za 18 jun 2011, 14:45

één keer. Direct na het afnemen van de laatste HK. (wel voor een eventuele gang naar de hei)

Voor de volledigheid hieronder mijn persoonlijke bestrijdingsaanpak.

Daarna ,na het inwinteren, krijgen ze de 3 weekse mierenzuur behandeling.

Rond kerst oxaalzuur (al vraag ik me af of dat nog veel zin heeft)

In het voorjaar hang ik een HK raam in de BK. De darreraad die ze hier onder bouwen haal ik weg zodra het darrebroed gesloten is.
groet,

Peter

Imkeren
Berichten:29
Lid geworden op:zo 09 mei 2010, 09:50
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Imkeren » za 18 jun 2011, 15:22

Bok schreef:één keer. Direct na het afnemen van de laatste HK. (wel voor een eventuele gang naar de hei)

Voor de volledigheid hieronder mijn persoonlijke bestrijdingsaanpak.

Daarna ,na het inwinteren, krijgen ze de 3 weekse mierenzuur behandeling.

Rond kerst oxaalzuur (al vraag ik me af of dat nog veel zin heeft)

In het voorjaar hang ik een HK raam in de BK. De darreraad die ze hier onder bouwen haal ik weg zodra het darrebroed gesloten is.
Dit wil dus zeggen dat met uitzondering van wegname darrenbroed je geen behandeling doet van Kerstmis tot september-october ?

Gtjes

Imker

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Bok » za 18 jun 2011, 16:37

@ imker. Even goed lezen.
groet,

Peter

Maarten Hoogeveen
Berichten:84
Lid geworden op:zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds:2007
Aantal volken:18
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Maarten Hoogeveen » za 18 jun 2011, 16:54

hallo bok,

wat raad je aan dan voor een simplex kast per raam toe te dienen? ook 3 ml per raam?

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Bok » za 18 jun 2011, 17:07

Geen idee.

Omrekenen naar oppervlakte lijkt mij.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Controverse rond mierenzuur ?

Bericht door Barbapapa » di 21 jun 2011, 10:21

Imkeren schreef:Er lijkt mij een beetje een controverse te bestaan rond de gevolgen van het gebruik van mierenzuur als ant-varrao behandeling.
Waar heb je dat gelezen?
Ik denk eerder dat je bij gebruik van thymol-producten achter de oren moet krabbelen, bij verkeerd gebruik kan je resistentie in de hand werken.

Verder ben ik het met mark eens, zie: dit onderwerp.
Maar toch ga ik dit jaar voor het eerst met mierenzuur aan de gang, zoals beschreven door Bok.

Gr.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten