Hoe Fransen een zwerm lokken !

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Hoe Fransen een zwerm lokken !

Bericht door Franschman » vr 26 aug 2011, 15:43

Ja ,beste beelievers,
Het vangen van zwermen kan een beladen onderwerp zijn zeker als U de zwermen van Uw imkerende buren wil wegtrekken.
Ik ga uit van uw deugdzaamheid !
Het vangen van zwermen kan zeer nuttig zijn om hinder en klachten van niet imkerende buren te voorkomen.Ook kan je er leuk kunstraat mee laten uitbouwen en eventueel je volken mee versterken. O.K en zijn ook risico's ( ziekten, stekerigheid etc) Ik heb nog nooit een zwerm 'afgespoten !

Algemeen:
1.Gebruik een oude kast of korf flink gepropoliseerd.
2.Stel deze 'zwermvanger' nabij de stand op ca 2m hoog en niet in de volle zon maar ook niet op een plaats met diepe schaduw en vocht.
3. Vul kast of korf met oude donkere raat. Om wasmot wat te hinderen kan je een een raatruimte vrijlaten tussen de raten. Een raat met wat honing kan 'zoekertjes' trekken.
4. Je kan de kast of korf bespuiten met wat honingwater of 'raatwater'
Raatwater ? Je maakt dat door donkere oude raat, lieftst met wat stuifmeel, te verkruimelen in water en licht op te koken.
Zeef deze massa na koken en bespuit of besprenkel het inwendige van kast en of korf.
5.Insmeren met een bosje citronella en /of verveine= citroenkruid is ook aan te bevelen.
6. Je kan ook werken met in de handel verkrijgbare middelen zoals cremes en lokstof maar deze stoffen verdampen vrij snel, zijn som vrij duur ( ferromonen) en bij cremes houd je soms alleen vette, vaseline over. Dat vinden de bijen niet leuk :be9:

Succes en houd je buren te vriend ! :lol:

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hoe Fransen een zwerm lokken !

Bericht door marcv » za 27 aug 2011, 15:46

Franschman schreef:2.Stel deze 'zwermvanger' nabij de stand op ca 2m hoog
Zou de hoogte echt van belang zijn?

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Hoe Fransen een zwerm lokken !

Bericht door Franschman » ma 29 aug 2011, 00:13

Jawel. ervaring leert ! :lol: :be3: Maar wordt overigens door alle omringende Franse imkers en ook de literatuur bevestigd.

Probeer het maar eens ! :wink:

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Hoe Fransen een zwerm lokken !

Bericht door Wim Joosten » ma 29 aug 2011, 10:42

Ik had vroeger volken achterthuis staan. En hoe goed ik ook controleerde, toch steeds weer een zwerm bij één van de buren in de tuin. Ik heb nu al drie jaar geen volken meer achterthuis maar wel een lege kast met raat erin laten staan. En elk jaar trekt er weer een zwerm in. Het leuke is dat ik het al zo'n drie dagen van te voren zie aan komen want ik zie dan bijen rondvliegen waarvan ik vermoed dat het speurbijen zijn.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Hoe Fransen een zwerm lokken !

Bericht door Arnold » ma 29 aug 2011, 11:02

Wim Joosten schreef:Ik had vroeger volken achterthuis staan. En hoe goed ik ook controleerde, toch steeds weer een zwerm bij één van de buren in de tuin. Ik heb nu al drie jaar geen volken meer achterthuis maar wel een lege kast met raat erin laten staan. En elk jaar trekt er weer een zwerm in. Het leuke is dat ik het al zo'n drie dagen van te voren zie aan komen want ik zie dan bijen rondvliegen waarvan ik vermoed dat het speurbijen zijn.
dat is geen slecht idee wim, ga ik aanstaand voorjaar ook eens proberen :D. alleen dan wel een beetje jammer dat hier in de buurt veel buckfast imkers zijn, ik heb zelf namelijk carnica's.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe Fransen een zwerm lokken !

Bericht door semar » ma 29 aug 2011, 17:22

Arnold schreef:[
dat is geen slecht idee wim, ga ik aanstaand voorjaar ook eens proberen :D. alleen dan wel een beetje jammer dat hier in de buurt veel buckfast imkers zijn, ik heb zelf namelijk carnica's.

Arnold
hoezo ze bijen elkaar echt niet hoor! :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe Fransen een zwerm lokken !

Bericht door semar » ma 29 aug 2011, 17:23

moet natuurlijk zijn

ze bijten elkaar echt niet !

semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Hoe Fransen een zwerm lokken !

Bericht door Berend » ma 29 aug 2011, 18:31

ik vond "bijen elkaar niet" veel leuker :lol:

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Hoe Fransen een zwerm lokken !

Bericht door Rene K » ma 29 aug 2011, 20:09

Arnold schreef:
Wim Joosten schreef:Ik had vroeger volken achterthuis staan. En hoe goed ik ook controleerde, toch steeds weer een zwerm bij één van de buren in de tuin. Ik heb nu al drie jaar geen volken meer achterthuis maar wel een lege kast met raat erin laten staan. En elk jaar trekt er weer een zwerm in. Het leuke is dat ik het al zo'n drie dagen van te voren zie aan komen want ik zie dan bijen rondvliegen waarvan ik vermoed dat het speurbijen zijn.
dat is geen slecht idee wim, ga ik aanstaand voorjaar ook eens proberen :D. alleen dan wel een beetje jammer dat hier in de buurt veel buckfast imkers zijn, ik heb zelf namelijk carnica's.

Arnold
Buckfasten zwermen niet :mrgreen:

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Hoe Fransen een zwerm lokken !

Bericht door Franschman » di 30 aug 2011, 02:29

Buckfasten zwermen niet... they fade away ? Verdwijnziekte ? :be8: :lol:

Maar alle zwermen op een stokje,
Die mooie zwermen kunnen soms wel heel hoog zitten ! Wat dan ?
Deze zwerm moest ik helaas laten gaan. meer dan 2 kg denk ik.( foto)
Ambrosius had misschien een oplossing--> zie zijn wapen ( foto) De zweep erover dan willen ze wel :lol:

Wat is Uw oplossing voor die hoog zitters ? :think:
Bijlagen
St Ambroise blason.jpg
bijen moeten luisteren volgens St. Ambrosius
St Ambroise blason.jpg (39.53 KiB) 4900 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten