Onderzoek imkermethoden

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten: 59
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Onderzoek imkermethoden

Bericht door PJThomas »

LS,

Het is zomaar een idee, maar mogelijk erg informatief. Wellicht dat WUR en/of NBV er iets mee willen doen.

Er zijn imkers in Nederland die geen last hebben van verdwijnende bijenvolken.
Een rondvraag onder alle Nederlands imkers, of in ieder geval alle NBV-imkers, kan uitwijzen wie dat zijn.
Tevens kan worden gevraagd of zij, al of niet anoniem, willen meewerken aan het opstellen van een zeer gedetailleerde
beschrijving van hun methode van imkeren. Eventueel aan de hand van een op te stellen vragenlijst waarin zoveel mogelijk aspecten
van het imkeren worden genoemd.
Met behulp van deze beschrijving kan iedereen vergelijken in hoeverre de eigen methode afwijkt van de 'succes'-methode.

Met vriendelijke groet, P. J. Thomas
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Onderzoek imkermethoden

Bericht door jomme »

Volgens mijn bescheiden mening zou het best kunnen dat deze imkers dit jaar geen sterfte kennen maar volgend jaar des te meer en omgekeerd... :be3:
Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 218
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Onderzoek imkermethoden

Bericht door RobertF »

en zo wordt elk idee de nek ................... en zal de oplossing lang op zich laten wachten, dat is trouwens ook een methode.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Onderzoek imkermethoden

Bericht door jomme »

RobertF schreef:en zo wordt elk idee de nek ................... en zal de oplossing lang op zich laten wachten, dat is trouwens ook een methode.
U heeft het niet goed begrepen vrees ik.
Deze onderzoeken vinden toch plaats?
Ik heb een collega die twee jaar geleden 1 supersterke volken had, niet goed behandelde, 2011 was een superjaar en de volken waren supersterk.
nu schiet er geen een meer over...
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Onderzoek imkermethoden

Bericht door Oude Essink »

jomme schreef:
niet goed behandelde
Wat is "niet goed behandelde"? Wat deed hij dan? of deed hij niets?
Mijn methode is al vele jaren: In voorjaar paar honingkamerramen in broedkamer naast broednest plaatsen en belegde en gesloten darrenraat wegsnijden (voor vogels en egel). Eind zomer mijtenval cotrôle met een reepje Thymovar; meestal is de mijtenval daarop gering en doe ik verder niets meer; Als de mijtenval relatief groter is, behandel ik verder met thymovar volgens voorschrift op de verpakking. De laatste 10 jaren geen opmerkelijke winteruitval gehad.Vanwege de drift waarmee anderen bezig zijn met velerlei zuren of anderszins, heb ik voortdurend in mijn achterhoofd: "zou het deze winter weer goed gaan"/ en zie ook deze winter weer vliegt alles uit (momenteel 6 volken maar had er voorheen 50); eens kan het fout gaan of misschien ook niet :!: :?: . Mijn 6 volken staan bij huis; hebben het hele seizoen dracht genoeg en ik reis er niet ( meer) mee (geen besmettingen van elders dus).

Afbeelding
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Onderzoek imkermethoden

Bericht door jomme »

Ik dacht dat zijn behandeling er ongeveer zo uitzag:

2010 enkel zomerbehandeling (ook wel darrenbroed wegsnijden)
2011 zeer sterke volken die op 4 bakken stonden en uitpuilden van de bijen (en van de varroa waarschijnlijk) volken verschillend behandeld voor de zomerbehandeling oa Thymovar, anderen mierenzuur. Winterbehandeling met oxaalzuur.Er werden nieuwe volken opgestart door ook broed over te hangen.
Toch allemaal gesneuveld en hoogst waarschijnlijk door in 2010 geen winterbehandeling te hebben uitgevoerd, varroadruk te hoog en dan gaan ze ten onder.... :|
De reden zal dus waarschijnlijk aan het niet behandelen tijdens de winter liggen en het overhangen van broed om nieuwe kolonies te stichten ipv te starten van broedloze behandelde kunstzwermen maar dan nog, eenmaal een sterke varroadruk aanwezig is op dezelfde stand worden deze ook weer besmet...
Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 218
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Onderzoek imkermethoden

Bericht door RobertF »

Eén van de problemen om tot een oplossing te komen is, dat wat genoteerd, veelal niet verzameld wordt.
Dan kun je ook geen conclusie(s) trekken.
Komt bij dat bijna elke imker zijn eigen taalgebruik heeft, waarvan hij of zij alleen de betekenis weet.
Niemand kan om of onderschrijven wat veel, heel veel is.
Niemand kan om of onderschrijven wat sterk, heel sterk of super sterk is.
Als er geen definities zijn, geen codes, kun je lang wachten op een oplossing.
Dan ga je richting geluk.
En geluk is maar een moment.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Onderzoek imkermethoden

Bericht door jomme »

Verzamelt men dit dan niet in Nederland???
Dit kan ik toch moeilijk geloven? Er gebeurt toch veel onderzoek? (met veel beter materiaal dan onze huis- tuin- en keukenapparatuur :D )

In Belgie zijn ze er oa in gent mee bezig: http://www.honeybee.be/ en ze werken ook samen met de universiteit van Gembloux die heel interessante dingen gepubliceerd heeft.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Onderzoek imkermethoden

Bericht door jossmits »

Mijn methode is al vele jaren. Na de dracht behandelen met een van de toegelaten middelen. Toen ik nog in nederland woonde was dat apitol of apistan. Sinds ik in Frankrijk woon apivar, Thymovar of apiguard, in frankrijk toegelaten middelen. IK heb drie jaar met grote verliezen gehad: de winters van 2001, 2002 en 2003. Waarom??. Sinds 2004 heb ik geen of nauwelijks verliezen Ook deze winter lijken de verliezen nul.
Ik heb 1 volk vorig jaar niet behandeld tegen varroa omdat ik vermoed dat dit volk varroa-tolerant is. Ik heb daarover eerder op dit forum geschreven. De natuurlijke varroaval was tot eind december 1 a 2 varroa per week. Vanaf de laatste week van december houd ik nu een lijstje bij van de natuurlijke varroaval van dit volk. Dit is nog steeds minder dan 2 per week, maar varieert wel tussen nul en vijf.
Ik ben zeer gecharmeerd van de methode boven beschreven door Hennie. Mogelijk dat ik dat nu ook voor mijn volken ga doen. (behalve dan dat darrenraat snijden). Wat mij bevalt aan die methode is behandelen als het nodig is en niet een soort 'preventief" behandelen en al zeker niet met middelen waar geen toelating voor is.
Jos
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Onderzoek imkermethoden

Bericht door Jaap v.Popering »

Oude Essink schreef:
Mijn methode is al vele jaren: In voorjaar paar honingkamerramen in broedkamer naast broednest plaatsen en belegde en gesloten darrenraat wegsnijden (voor vogels en egel). Eind zomer mijtenval cotrôle met een reepje Thymovar; meestal is de mijtenval daarop gering en doe ik verder niets meer; Als de mijtenval relatief groter is, behandel ik verder met thymovar volgens voorschrift op de verpakking. De laatste 10 jaren geen opmerkelijke winteruitval gehad.Vanwege de drift waarmee anderen bezig zijn met velerlei zuren of anderszins, heb ik voortdurend in mijn achterhoofd: "zou het deze winter weer goed gaan"/ en zie ook deze winter weer vliegt alles uit (momenteel 6 volken maar had er voorheen 50); eens kan het fout gaan of misschien ook niet :!: :?: . Mijn 6 volken staan bij huis; hebben het hele seizoen dracht genoeg en ik reis er niet ( meer) mee (geen besmettingen van elders dus).
Dan zijn wij er volgens mij wel uit .

Hennie Volgens mij ben jij Bijenteeltleeraar dan moet het toch mogelijk zijn om voor dit jaar een topic te openen en jij ons schrijft wat wij in de daaropvolgende week aan onze Bijen moeten doen om onze Bijen gezond te houden ????.

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 43 gasten