kunstraatpers maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

kunstraatpers maken

Bericht door jorris » zo 01 jul 2012, 12:57

Dag allen,

Ik heb een paar dagen geleden een eigen stoomwassmelter gemaakt, en nou heb ik het in mijn hoofd gehaald om zelf een kunstraatpers in elkaar te knutselen. Ik wist niet of dit mogelijk zou zijn, maar vond twee websites in vreemde talen die een bouwuitleg geven:

http://www.beeventure.de/tipps/mittelwa ... bauen.html
http://mehmetyuksel1.blogspot.nl/2009/0 ... apimi.html

De Turkse plaatjes en de Duitse uitleg maken een hoop duidelijk. Ik ben alleen niet zo zeker van het materiaal dat ze gebruiken. De Turk lijkt gewoon siliconenkit voor sanitair te gebruiken en de Duitser een speciaal tweecomponenten siliconenrubber, dat blijkbaar ook voor bakvormen etc. wordt gebruikt en dus schoon en zonder gevaar voor giftige residuen lijkt te zijn. Heeft iemand een idee wat voor goedje dit precies is en waar ik het kan bemachtigen??

Mijn dank zal groot zijn

Groet,
Jorris

jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jorris » zo 01 jul 2012, 17:00

Hartelijk dank! Ik heb naar aanleiding van je bericht een winkel gevonden bij mij in de buurt (in Friesland) die zulke producten verkoopt. Nou maar hopen dat ze dit ook hebben, Brugge is toch iets te ver voor me.

Ik zal wel een foto plaatsen van het resultaat als het allemaal lukt!

Groet,
Jorris van Bergen

jurgenvisser
Berichten: 1
Lid geworden op: za 27 aug 2011, 17:21
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jurgenvisser » zo 01 jul 2012, 19:46

Hallo Joris,

Ik heb een kunstraatwalsmachine gebouwd, je kan de gezuiverde was bij mij inleveren en ik
maak er kunstraat van voor je.

Groeten

Jurgen Visser

jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jorris » di 03 jul 2012, 05:36

@Jurgen: dat is erg vriendelijk, maar je moet begrijpen dat ik het veel te leuk vind om te knutselen.

@ goeienmoggel: Waarom zou ik iets uit België laten komen dat 10km verderop verkrijgbaar is?

Ik denk trouwens dat ik raat ga maken met kleinere cellen (4,9 milimeter). Deze zouden de bijen helpen de varroapopulatie laag te houden en minder schadelijk (varroamijten neigen naar grotere (darren)cellen, maar gaan vanwege de grootte van de werkstercellen ook daarin zitten, wat veel schadelijker is voor het volk als geheel. Zie ook:http://shop.imkerei-muhr.de/fachliches_ ... 59ceb0e24b)

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jossmits » di 03 jul 2012, 22:19

Jorris,
lijkt mij een interessant experiment met die kleinere cellen. Naar aanleiding van je bericht heb ik naar mijn kunstraat gekeken. Dus 5,5 mm (750 cellen per vierkante decimeter). In de catalogus van de leverancier staat ook vermeld dat deze cellen groter zijn dan natuurlijke cellen, dat zou grotere bijen met langere tongen en daarmee meer honingopbrengst moeten opleveren. Ik heb altijd gedacht dat de kunstraat de natuurlijke grootte van de cellen bevatte. Dit was nieuw voor mij.
Vervolgens heb ik gemeten bij een stuk raat uit een "wild" volk dat ik vorige week weggehaald heb bij een vakantiewoning tussen luik en raam. Maximaal 5 mm!
Daarna heb ik nog gemeten bij een van mijn warre-kasten met latten in de broedkamer, dus ook natuurbouw. Ook maximaal 5 mm.

Jos

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door Freek » di 03 jul 2012, 23:16

Hoi allemaal,
Een goede (ik denk de beste) leverancier van allerhande siliconen producten voor het maken van mallen is Smooth On, producten van de hoogste kwaliteit met een duidelijke manual.
Zoek een siliconen op platina katalisator basis, tin katalisator siliconen verouderd sneller.
Een dealer van Smooth On in Nederland zit in Amsterdam en heet formfx. http://www.formx.eu/information/index.php
Je zou een mal kunnen maken door een 2 componenten platina gekataliseerde siliconen over een vel kunstraat te gieten je kopieert dan als het ware de kunstraat.
Nadenken is wel slim, deze materialen zijn niet goedkoop.

Succes!
M.vr.Groet,

Frederik

jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jorris » wo 04 jul 2012, 00:19

@Jos/Lex: In Duitsland wordt er meer met kleine cellen geïmkert en is de kunstraat ook gewoon te koop. Via-via kan ik een raat van 4.9 krijgen. Een kennis/familielid heeft veel minder last van varroa sinds hij op 4.9 imkert, en hij houdt het allemaal met wetenschappelijke precisie bij. Er zijn op internet artikelen te vinden die zeggen dat het onzin is om op kleiner over te gaan, en artikelen die beweren dat het wel helpt. Wat er dus van waar is weten we niet, en dan beslis ik maar vanuit intuïtie: intuïtief lijkt het veel beter een natuurlijke celmaat te gebruiken. Echter, de meeste carnica/buckfast etc. van nu zijn wel doorgeteeld op succes in 5.5 cellen. Het is dus niet zo eenvoudig om van de ene op de andere dag over te stappen. O ja, je moet eigenlijk op de randen meten.

@Frederik: bedankt voor de tip. Ik ben niet zo thuis in de chemie, dus heb geen idee wat er bedoeld wordt met platina/tin katalysator. Wat ik me wel kan voorstellen is dat ik niet het soort rubber moet hebben waar die bakvormen van worden gemaakt, omdat dat me wat te elastisch lijkt? Ik heb iets gevonden dat vrij sterk uithardt. Enfin, ik probeer het eerst daarmee, met die mensen is te redeneren en het is niet al te duur, en mocht mijn pers dan te snel slijten dan inthoud ik je platina-tip voor een volgende keer.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jossmits » wo 04 jul 2012, 08:01

@Lex,
Ik heb 10 cellen naast elkaar genomen. Van het midden van de rand van de eerste t/m het midden van de rand van de laatste gemeten, en dat gedeeld door 10. Per cel meten is niet te doen.
Het zou mij niet verbazen als dit zou helpen tegen de varroa. Ik tel sinds een jaar iedere dag de varroa van een volk, afkomstig uit een 'wild" volk uit een holle boom. Dat volk heb ik niet behandeld tegen varroa. Ik heb dit volk in een warre kast met latten gedaan, dus natuurbouw. Het resultaat van deze telling is dat tot half maart de natuurlijke varroa val lag tussen de nul en vijf per week. Daarna liep het tot begin juni op tot ongeveer 40 per week, daarna plotseling tot ca 200 per week.
Het lijkt er dus op dat zolang er geen darrenbroed in het volk is geen sprake is van groei in varroa, pas wanneer er darrenbroed is groeit de varroabelasting.
Inmiddels heb ik dit jaar vanaf medio mei een aantal zwermen eveneens in warre kasten gedaan zonder (tot nu toe) varroa behandeling met opnieuw varroa val tussen nul en vijf per week (gemiddeld 1 per week).

Jos

jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jorris » wo 04 jul 2012, 11:40

Een paar interessante engelstalige sites over natuurlijke celgrootte:

http://www.bushfarms.com/beesnaturalcell.htm
http://www.resistantbees.com/index.php?r=25

Ellenlange verhandeling van Ed & Dee Lusby, de goeroes van natuurlijke celgrootte: http://www.beesource.com/point-of-view/ed-dee-lusby/

En nog een praktische site in het Duits, handig voor als je wilt overstappen:
http://shop.imkerei-muhr.de/fachliches_ ... 59ceb0e24b

Wij gaan het als volgt doen: we hangen voortaan geen nieuwe broedkamerraat van 5.4 meer in. Broedkamerramen vervangen we langzaam maar zeker door lege raampjes die we alleen tussen twee uitgebouwde ramen inhangen en die we markeren met "N" van natuurbouw, de oude ramen markeren we met "L" van large. (Dit gefaseerd overstappen zou je ook kunnen doen door eerst raat van 5.1 in te hangen, maar dan moet je daar weer aan zien te komen). Vervolgens, als alle broed op de tussenmaat is uitgekomen en de bijen dus al wat kleiner worden, gaan we langzaam op dezelfde wijze over op kunstraat van 4.9. (Kunst)zwermen zetten we direct op 4.9. De zwermen voeren we op aanraden van iemand een paar weken bij, zodat de raat achter elkaar wordt uitgebouwd. Als je de zwerm veel bijen meegeeft, zou dit meestal goed gaan. Zo ontstaan er langzaam kleinere bijen en moet alles probleemloos verlopen. In de H-zolder kan je wel gewoon nog 5.4 gebruiken in het begin, zolang er maar geen broed in wordt gelegd. Van nature bouwen de bijen de cellen van de raat waar honing wordt opgeslagen wat groter uit dan de broedraat.

Als alles goed verloopt hebben we aan het einde van het seizoen van 2013 alleen nog maar 4.9.

Ik krijg dit weekend een paar raatjes 4.9 en doe inkopen. Hoop dat ik volgende week aan het maken van mijn pers toekom.

jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: kunstraatpers maken

Bericht door jorris » do 05 jul 2012, 16:17

Dag Lex,

Ik heb er een beetje moeite mee je foto's te interpreteren. De kunstraatcel lijkt me wel heel klein? Het lijkt me sowieso wel lastig meten op 1 cel. Probeer eens tien cellen tegelijk te meten. Ik kom met een precisielineaal zowel op mijn kunstraat als op mijn uitgebouwde raat uit tussen 5,4 en 5,6. Op verschillende plekken gemeten. Kom er trouwens achter dat de kunstraat die ik heb van slechte kwaliteit is, want uitgerekt: De cellen zijn niet 'rond', maar breder dan hoog. Breed zijn ze zelfs 6 mm.... Ik denk ook wel dat de bijen daarvoor corrigeren.

Jorris

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten