Groot persprobleem

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Groot persprobleem

Bericht door Bart de Coo » zo 23 sep 2012, 21:49

Is er iemand in een straal van 50km rondom Arnhem van wie ik een pers kan lenen, op zeer korte termijn?

Vanavond geprobeerd honing te persen met een mooie historische pers. Maar helaas, na drie keer draaien drukte ik het ding uit elkaar. De honing kwam er aan alle kanten uit, behalve de goeie. Potdomme. Wat nu, wat nu? Ik heb een flinke berg korven en kasten staan die als de donder geperst moeten worden. Ik had gedacht daar vandaag een begin mee te kunnen maken, maar dat feest gaat mooi niet door dus.

Om even van de nood een deugd te maken. Zijn er ervaren persers onder ons die al jarenlang werken met de perfecte pers? Zelfgemaakt of gekocht? Ik bedoel, precies die pers waar je totaal tevreden over bent? Een meesterwerk van doodeenvoudige mechanica? Ik ken verschillende mensen die de perfecte pers bezitten, maar waar hoe kwamen ze daaraan? Dat zou ik wel eens willen weten.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Groot persprobleem

Bericht door rostohar » ma 24 sep 2012, 11:29

Bart,
ik heb je een PB gestuurd.
Vriendelijke groet,
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Groot persprobleem

Bericht door Kroese » ma 24 sep 2012, 16:06

Bart de Coo schreef: Potdomme. Wat nu, wat nu? Ik heb een flinke berg korven en kasten staan die als de donder geperst moeten worden. Groet, Bart
Potdomme, zou die HeideHoning daarom zo duur zijn, omdat het nog veel werk is?? Grapje Bart :D
Je hebt er misschien niets aan, maar ik heb alles gekolbt dit jaar. Kost wel veel meer tijd dan persen, maar ik heb mijn nieuwe ramen wel heel kunnen houden.
Misschien voor de toekomst, kun je in de winter net als ik een pers maken van een auto krik.
Nu heb ik van een oude elektrische stoel die een ouder iemand uit de stoel helpt, door in een bijna rechte stand te komen. Hij kan met gemak iemand van 100 of meer Kg tillen. Hiervan heb ik de pers cilinder gebruikt. Ik kan met een afstand bediening de cilinder 22cm laten drukken, met een kracht die meer dan genoeg is.
De kooi is een roestvrijstalen van een oude centrifuge. Het is even prutsen, maar het werkt meer dan goed voor mijn doel.

Succes met het vele werk.
Hennie....

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Groot persprobleem

Bericht door Bart de Coo » wo 26 sep 2012, 21:54

Henk heeft me gered! Ik zal bij de plaatselijke overheden pleiten voor een standbeeld voor Henk! Zeer bedankt!

Hennie. Heb je opmerking met een grijns gelezen. Schavuit. Ik denk dat ik al weet welke pers ik wil hebben, namelijk die van Henk vander Zande, die je ongetwijfeld kent. Het zal nogal een klus worden om dat ding na te maken, maar ik heb het er wel voor over. Als alles geperst is, een dezer weken, dan strekt het jaar zeer zich weer in ledigheid voor mij uit. Ik heb de tijd.

Overigens ben ik van mening dat wij op dit forum veel te weinig praten en gepraat hebben over de ins en outs van het persen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Groot persprobleem

Bericht door Kroese » wo 26 sep 2012, 22:10

Bart de Coo schreef:Henk heeft me gered! Ik zal bij de plaatselijke overheden pleiten voor een standbeeld voor Henk! Zeer bedankt!

Hennie. Heb je opmerking met een grijns gelezen. Schavuit. Bart
Haha...
Je hebt nog heel wat te doen, de komende tijd als je dat nog allemaal moet persen.
Wel eerst de stuifmeel uitsnijden, en apart persen. Anders wordt alles gele HH.
De mooie bruine HH krijg je alleen van onbebroede ramen te slingeren. En als ze "boven"het broednest hebben gestaan. Als je Ramen uit de 2e BK gaat pakken, zit er altijd veel stuifmeel in. Bij het snijden van de raten kun je selecteren op de hoeveelheid te zien aan het snijvlak.
Die stuifmeel HH wordt ook wel duurder verkocht door sommige als zijnde goed voor maag en darmen.
Ik vind de ietwat melige smaak de HH er niet lekkerder opmaken.
Succes met persen.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Groot persprobleem

Bericht door Ewout » do 27 sep 2012, 08:25

Bart de Coo schreef:Overigens ben ik van mening dat wij op dit forum veel te weinig praten en gepraat hebben over de ins en outs van het persen.
Gaat het om deze pers?
Niet zo heel moeilijk te maken lijkt mij, eens kijken of ik daar in de winter aan toe kom...

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Groot persprobleem

Bericht door Bart de Coo » do 27 sep 2012, 08:51

Precies ja, om die pers gaat het. Interessant dat je meteen weet welke pers ik bedoel. Wie zou dit ding ooit ontworpen hebben? Hoe komen die eigenaren daaraan? Dank voor de foto's in elk geval. Misschien dat ik dus komend jaar ook eens wat vrienden lief ga aankijken.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Groot persprobleem

Bericht door Ewout » do 27 sep 2012, 08:55

tsja, zoals dat gaat bij een seizoensforum als het onze: op een hoop topics kun je de klok gelijk zetten, het betreffende heide topic is van precies een jaar geleden.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Groot persprobleem

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 27 sep 2012, 09:44

Bart de Coo schreef:Precies ja, om die pers gaat het. Interessant dat je meteen weet welke pers ik bedoel. Wie zou dit ding ooit ontworpen hebben? Hoe komen die eigenaren daaraan? Dank voor de foto's in elk geval. Misschien dat ik dus komend jaar ook eens wat vrienden lief ga aankijken.

Groet,

Bart
Bij de cursus heb ik ook met deze (of een gelijke) pers mogen persen, werkt super! Verbazingwekkend hoeveel honing je dan nog uit de raten haalt. Persoonlijk vond ik de geperste honing veel lekkerder dan de geslingerde. Bart, als jij vrienden hebt die zo'n ding kunnen maken ben ik, afhankelijk van de prijs, ook wel geinteresseerd.
Zou zo'n pers ook voldoen: http://www.brouwmarkt.nl/fruitpers-met- ... -2386.html of deze met houten korf: http://www.brouwmarkt.nl/fruitpers-raca ... -1017.html. Of zou hout juist een reinigingsprobleem geven?

hofstede
Berichten:100
Lid geworden op:zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Groot persprobleem

Bericht door hofstede » do 04 okt 2012, 20:09

En Bart als zelf zo pers heb kan natuurlijk ook je eigen wijn mee persen .
Hoeveel kilo heb je geperst ?
Hennie als ik volgende keer in Apeldoorn ben wil ik die van jouw wel is zien.

Groet Jan Hofstede

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten