Paraffine

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Wimmels
Berichten:51
Lid geworden op:di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Friesland - Jubbega
Contacteer:
Re: Paraffine

Bericht door Wimmels » di 06 nov 2012, 10:59

Door het "frituren" van hout kook je alle vocht uit het hout.

Zodra het hout dan afkoelt zuigt het hout de olie/parafine veel beter op(door het afkoelen onstaat een soort vacuum in het hout).(kijk maar eens naar patat of frikandellen)
Als je het goed doet op de correcte temperatuur en het hout goed genoeg doorwarmt, schijnt het hout droog of niet plakkerig aan te voelen eenmaal afgekoeld.

Hiermee bereik je als je lang genoeg frituurd een 100% "droge" hout die vol gezogen is met olie waar geen water meer in opgezogen wordt.

Als je met een kwast olie of iets dergelijks op hout smeert, trekt het nooit zover het hout in als met het onderdompelen in olie die ver boven het kookpunt van water zit.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Paraffine

Bericht door Dirk C » wo 05 dec 2012, 21:33

Ik ken er ook die het al jaren doen.
kasten poosje in paraffine dompelen als manier van conserveren.
makkelijke manier van conserveren van het hout. alle kieren en naden mooi dicht.
alleen heb je in het begin beetje materiaal nodig om te starten.

let wel verschillende paraffine op de markt, moet er zijn geschikt voor voedingswaren :hand:
ook veel verschil in paraffine ivm smelttemperaturen.

groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Paraffine

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 18 dec 2012, 11:58

Een tijdje terug hadden we het hier dus over parafine.
Ik zat me af te vragen: kun je ook multiplex (bijv 6 mm) in een zo'n bad dompelen? Of begint de lijm dan op te lossen? Wie heeft dit al uitgeprobeerd? Het zou helpen om (vroegtijdig) rotten van deze kastjes tegen te gaan. Lees maar:

Ik heb ergens in 2000/2001 6- en 3-ramers in elkaar getimmerd en geschilderd. De 3-ramers zien er nog goed uit, maar de 6-ramers beginnen nu wel slecht te worden. En met name net boven de bodem aan de zijkanten. Daar worden ze het natst en op een gegeven moment beginnen ze te rotten vanuit de binnenkant (wat nu aan het gebeuren is met de 6-ramers). Ik heb de bodems (buitenkant) van deze kastjes destijds allemaal in de houtmenie gezet en die bodems zijn nog 100% intact!

Feit is ook dat ik mijn materialen altijd buiten heb (moeten laten) staan. Vaak wel onder een plastic (golf)plaatje, maar soms is dit ook niet gebeurd. Wind en regen hebben vrij spel en dat is echt funnest. Meestal pak ik de lege 3-ramers wel op in de winter en stal ik die binnen indien ik ruimte heb. Maar op een studentenflat (in het verleden) ging dit lastig. Deze winter staan de 6-ramers en 3-ramers op een droge zolder:) en zijn van te voren proper gemaakt. Ik doe dit altijd met een simpel sopje van dreft (of wat maar voor handen is). Eerst met het plamuur mes alle stukjes was eraf schrapen en daarna dus met een schrobber de meeste viezigheid afboenen (met name van binnen, maar ook van buiten). Afspoelen met water. Laten drogen. Oppakken. Zo blijft het prettig werken met nette kasten en schone kasten. Wees gerust: ik maak niet alle kasten schoon: het zijn met name die kastjes waar ik wel eens een oude raat per ongeluk laat insteken en daar honing is uitgaan druppen of volkjes die veel gemorst hebben met mul.

gr
JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Paraffine

Bericht door Oude Essink » di 18 dec 2012, 17:55

Dag Jelte,

Waarom koop je niet een ( doe-het-zelf)gasbrander brandt je kastjes even schoon voor het opbergen! groet,

Afbeelding

Ligustica
Berichten:6
Lid geworden op:di 30 okt 2012, 19:24
Contacteer:

Paraffine

Bericht door Ligustica » di 18 dec 2012, 21:50

JP,

Kasten van 2000/2001 die nu wat beginnen te ontbinden zou ik weggooien. 12 jaar dienst is toch mooi!
Als je weer eens kasten schoonmaakt verleng je de levensduur met schoonmaken met wat chloor, en de chloor 24 uur lang niet wegspoelen. Daarmee dood je de alg cq bacterie die houtrot mede veroorzaakt en gaat het hout weer drogen. Rottend hout droogt zeer slecht en houd vocht vast. Na een chloor behandeling is dat over. Na 24 uur de troep eraf spoelen en laten drogen/wegzetten/o.i.d. Doe er je voordeel mee!
Een gasbrandertje kan natuurlijk ook. Is ook veel goedkoper.

Ik dank iedereen voor het "meedenken" over deze topic en sluit voor mijzelf deze topic af. :hive:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten