Bijen verwarmen de kast niet?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door alfa vulgaris » di 11 dec 2012, 10:46

Er wordt door vele imkers beweerd en ook voorral de doorgewinterde imkers dat bijen alleen de tros en niet de kast verwarmen.
Natuurlijk druist dit in tegen de gangbare natuurwetten van zowel warmteoverdracht door convectie als straling.

Door mij uitgevoerde metingen over een heel bijenseizoen heen wordt geen acht op geslagen...allemaal prima.
Toch wil ik de non-beelievers nog iets onder de aandacht brengen wat hun wellicht tot inkeer kan brengen.

"Hoe kan het dat als ik na een sneeuwbui s'nachts vervolgens in de ochtend,bij vorst, bij de grotere volken de ingang van de kast open vind terwijl de rest van de vliegplank onder de sneeuw ligt."

Je hoeft niet te schrijven dat ik gelijk heb , maar kijk eens bij je eigen kasten en denk er nog maar eens over na.

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door BBBeez » di 11 dec 2012, 11:08

De mantelbijen isoleren natuurlijk niet zó goed dat er geen warmteverlies naar de omgeving zal zijn. In de kast wordt het dus ook warmer maar die temperatuur komt niet in de buurt van de 15-33 graden binnen de wintertros.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 11 dec 2012, 12:41

Door mij uitgevoerde metingen over een heel bijenseizoen heen wordt geen acht op geslagen...allemaal prima.
Doorgewinterde imker of niet, ik sla zeker acht op uw metingen!! :D. Waar zijn ze?

Het enige wat mij niet echt hout lijkt te snijden is het volgende: de vliegopening zit ONDER in een kast, terwijl warme lucht naar BOVEN stijgt. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dat echt de reden is waarom er geen sneeuw licht of de bijen moeten zich al zeer dicht bij het vlieggat hebben gevestigd. Dit kan zeker goed bij de grotere volken natuurlijk.
Wat wel zou kunnen is dat de bijen in de filter op de tros lichtjes zouden waaieren, en zo een een klein beetje 'warme' lucht verplaatsen, maar dit lijkt me stug. Maar ik heb zelf weinig troszittende bijen geobserveerd.

Verder geloof ik ook in stralingswarmte. Zeker grote volken zullen meer stralingswarmte produceren. Tenminste de kasten van grote volken zijn nog steeds schone en droog na de winter. Het suggereet dat dit met een beter warmteregulatie heeft te maken. Zet aub je cijfers hier neer en we discusieren erover.

gr
JP

Sheila
Berichten:33
Lid geworden op:di 29 mei 2012, 20:32
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door Sheila » di 11 dec 2012, 13:23

alfa vulgaris schreef:Er wordt door vele imkers beweerd en ook vooral de doorgewinterde imkers dat bijen alleen de tros en niet de kast verwarmen.
....
Door mij uitgevoerde metingen over een heel bijenseizoen heen wordt geen acht op geslagen...allemaal prima.
Toch wil ik de non-beelievers nog iets onder de aandacht brengen wat hun wellicht tot inkeer kan brengen.

Wat is het nut om te weten hoe warm het in de tros is, of in de kast?
(oprechte belangstelling)


Sheila

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door m.kolsters. » di 11 dec 2012, 14:05

Of we nu oude imkers zijn of jongeren, in de boeken begin 1900 staat geschreven dat de tros met bijen de oude bijen buiten op de tros zitten en het voer naar binnen doorgeven en als ze dood vallen de buitenste bijen ze weg draagd om het met de dood te bekopen.
Ook deze bijen houden het vlieggat open, en als je de boeken van nu leest circulerende bijen en ik denk dat het eerste waar is.
Ik heb de temperatuur een winter gemeten en dat kosten mij 3 kasten met bijen maar de verschillen buiten en binnen is ± 10 graden.
Ik heb de apparatuur weg gegeven en het opgeslagen temperatuur van mij p.c. verwijderd en nu komt de vraag.
Maar ergens op het forum kan je het nog wel lezen.
Tinus Kolsters

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door Eddy Geurtsen » di 11 dec 2012, 16:05

Mooi Alfa, ik vind dat je hier een punt hebt! Hoe beter geisoleerd een volk is gehuisvest, des te minder voer er in warmte moet worden omgezet. En natuurlijk stijgt warme lucht op, maar dat gaat niet oneindig door. Een deel van de warmte zal verloren gaan tegen de koude(re) dekplank, maar een deel van de warmte zal zich ook in de ondere kastruimte bevinden. Dat kan dus genoeg warmte zijn om sneeuw op de vliegplank te doen smelten.
Mijn (jouw) conclusie: hoe beter de isolatie is, des te minder warmteverlies, des te minder bijenverlies (door kou en/of afkoeling).

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door maartenkleijne » di 11 dec 2012, 16:26

Een warme tros bijen in een koude kast geeft sowieso luchtcirculatie zodat er ook (al een beetje afgekoelde) warmte naar beneden gaat.
En iedereen kent de ronde plek gesmolten sneeuw op de deksel recht boven de tros, of niet.... Alleen extreem goede isolatie voorkomt dat.
gr,
m

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 dec 2012, 00:12

!Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door marc » do 13 dec 2012, 19:55

Bijen willen uiteraard in de eerste plaats zichzelf warm houden, maar daardoor verwarmen ze natuurlijk ook hun kast.
Wie denkt dat er buiten de tros dezelfde temp. heerst als buiten de kast... laat dan maar beter zijn bijen aan de takken van de bomen hangen, met een dakje boven het hoofd :D

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door Jaap v.Popering » do 13 dec 2012, 20:31

marc schreef: Wie denkt dat er buiten de tros dezelfde temp. heerst als buiten de kast...
Is jou mening dan dat naast de tros dezelfde temperatuur is dan binnen in de tros ?? :think:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten