kunstraatpers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » ma 14 jan 2013, 00:32

FerryB schreef:Hoi Henny,

had je deze al gezien?

http://www.lapalmamiel.com/molde_benj.htm
ja, ziet er wel heavy uit. :lol:

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » ma 14 jan 2013, 21:48

Nou vandaag de delen aan elkaar gemaakt en de lijmtangen erop.
Nu weer twee dagen drogen.

Afbeelding
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » do 17 jan 2013, 22:56

vandaag de klemmen eraf en het scharnier erop gezet, dat moet je doen voordat je de kunstraat er uit smelt omdat je dan straks de juiste dikte hebt.
Daarna de pers 1 uur en 30 min in de oven op 100 gr. Om de kunstraat eruit te smelten.
Het blijft spannend als hij dan open gaat is de afdruk gelukt enz.
Als hij nog heet is de laatste was resten eruit deppen met keuken papier.
En dan heel langzaam laten afkoelen want anders loop je het risico dat hij krom trekt.
Nou het resultaat valt me helemaal niks tegen.

Nu nog de metalen strips aan de zijkant en de voorkant maken en een handvat erop.
En dan kan er getest worden.

Afbeelding
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kunstraatpers

Bericht door alfa vulgaris » vr 18 jan 2013, 00:27

Ik zie hier en daar nog wel een luchtbelletje zitten,maar voordat geld lijkt me dat een overkomelijk probleem.

Knap werk.
Ik zie wel dat een scharnier met nauwe passing ook belangrijk is.

wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door wijnand » za 19 jan 2013, 21:44

Ben ook effe bezig geweest paar weekjes stoeien maar dan heb je ook wat een pers , nu nog koelers (computervinnen) op de bovendek en onder op de plaat voor afkoeling ben er achter gekomen dat de plaat snel warm werd maar das geen probleem , weer effe prutsen ....
en ieder zijn eigen merk ....EIGEN UITVINDING.... en er is altijd wel wat van te zeggen hoe men de eigen creaties ontwikkeld of bouwt ik vind het altijd weer heerlijk hoe men bezig is !
En voordelen zijn je ziet bij anderen ook bepaalde ideeén !
die je ook gebruiken kan in je eigen ontwerp
groetjes wijnand
Bijlagen
2013-01-19 19.48.06.jpg
2013-01-19 19.47.57.jpg
2013-01-19 19.47.46.jpg

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » za 19 jan 2013, 22:59

Hoi Wijnand,
Mooi ding geworden zeg en die opvangbak eronder nou daar ga je veel plezier van krijgen denk ik.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » za 19 jan 2013, 23:07

wijnand schreef:Ben ook effe bezig geweest paar weekjes stoeien maar dan heb je ook wat een pers , nu nog koelers (computervinnen) op de bovendek en onder op de plaat voor afkoeling ben er achter gekomen dat de plaat snel warm werd maar das geen probleem , weer effe prutsen ....
en ieder zijn eigen merk ....EIGEN UITVINDING.... en er is altijd wel wat van te zeggen hoe men de eigen creaties ontwikkeld of bouwt ik vind het altijd weer heerlijk hoe men bezig is !
En voordelen zijn je ziet bij anderen ook bepaalde ideeén !
die je ook gebruiken kan in je eigen ontwerp
groetjes wijnand
Ziet er heel erg goed uit, naar die computer koelvinnen ben ik benieuwd hoe je dat constructief gaat doen, en wat het effect op de koeling dan is. lijkt me i.i.g. een prima idee in combinatie met computer fans dan.
De water/ was opvangbak ziet er ook perfect uit. Hoe is de hechting van de siliconen op de plaat? Is dit een plaat met gaten, of gewoon een vlakke plaat?

Maar ik zie iets in je raat oppervlak. Mij lijkt dat de linker strook verkeerd ligt. De celpunten liggen daar dacht ik dwars?
Het kan ook zijn, dat het linker plaatje verticaal gezien op de kop ligt, dan valt het licht er anders op.

wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door wijnand » zo 20 jan 2013, 12:50

Dhr Kroese

u had het goed opgemerkt was ik ook achter gekomen toen de pers open ging voor de eerste keer .
Een voordeel is mischien dat ik maar 1 of 2 cm van dat vlak nodig ben want de totale plaat is veel groter dan het orginele , dan heb ik wat over om te snijden ik ga er van uit dat dat wel wat meevalt !!!
de silicone kit wat ik heb gebruikt is ruiten kit http://webshop.kitcentrum.nl/user/file/ ... s_komo.pdf ...en dan in worst.
ik heb aluminium traanplaat van 4 mm en de tranen op de kitkant gerealiseerd goed schuren en ontvetten en de kanten die geen mag hebben in vet zetten ( plakt niet ).
de fotos van de computervinnen krijgen jullie zeker nog tegoed moet nog gemonteerd worden
de idee kwam hier weg : http://www.youtube.com/watch?v=5NT0XXqwZhE

groetjes wijnand

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » zo 20 jan 2013, 14:29

Op het filmpje is ook mooi te zien dat hij ook nog met lucht koelt bij het lossen van de wasplaat.
Ik doe het op precies dezelfde manier alleen koel ik de onderkant nog even na met lucht als de kunstraat eruit is dan kun je gelijk doorgaan met gieten.

Vanmiddag wilde ik de pers afmaken dus de aluminium strips zagen voor de zijkanten en de voorkant en dan erop schroeven handvat erop en klaar.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » zo 20 jan 2013, 14:52

wijnand schreef:Dhr Kroese
Hennie...
de silicone kit wat ik heb gebruikt is ruiten kit http://webshop.kitcentrum.nl/user/file/ ... s_komo.pdf ...en dan in worst.
Die 1 component siliconen heeft een huidje na 20 Min staat in de beschrijving.
Hoe heb je de cellen zo snel luchtdicht en zonder belletjes kunnen vullen, of was 20 Min. te doen?
Kun je wat meer vertellen over de volgorde van smeren van de kunstraat, en het "opleggen van de deksel" of ben je eerst met de bodem begonnen? Dit is voor de toekomstige bouwers handig. Ik heb zelf al wel een werk volgorde in mijn hoofd.
Ik probeer er weer een filmpje van te maken, ter lering voor anderen.
ik heb aluminium traanplaat van 4 mm en de tranen op de kitkant gerealiseerd goed schuren en ontvetten en de kanten die geen mag hebben in vet zetten ( plakt niet ).
waar heb je mee ontvet? Volgens de beschrijving hecht jouw siliconen ook goed aan metaal na ontvetten dan. Dat kon ik in mijn product nergens lezen. Maar ik neem aan dat er wel niet zoveel verschil inzit.

Hennie.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten