kunstraatpers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » do 03 jan 2013, 23:17

FerryB schreef:
Kroese schreef:Bedankt Ferry.

Dat lucht koelen is natuurlijk ook een goed idee, maar door die dikke houten platen werkt dat niet zo lijkt mij.
Ik ken ook iemand die 2 computer fans op de bovenplaat heeft gemonteerd.

Je had een compressor, kun je een type geven? Toch niet zo'n grote om auto's te spuiten he? :D
[/img]
Hennie,

ik heb eerst een heel klein compressortje gebruikt zo een voor een airbrush zetje.
Die blaast veel minder maar je hebt toch wat lucht.
Verder hebben ze op dit moment bij de Aldi een powerpack met ingebouwde compressor te koop 39,95.
Blaast ook niet zo heel hard maar misschien kun je die ook wel gebruiken.
Mijn compressor levert 8 bar dat haal je natuurlijk niet met die eerder genoemde dingen
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » vr 04 jan 2013, 00:27

Bedankt Ferry, ik zal eens gaan kijken.
Ik zit toch nog te twijfelen over toch water koeling.
Ik heb er nog wat ideeën over opgedaan.

Hier nog een bouw beschrijving in het Duits gevonden.
Gebruikt ook Betonplex. Er wordt gesproken om kleine gaatjes te boren in de bladen voor een betere hechting.
Eigenlijk dezelfde gedachte die ik had bij het gebruik van roestvrij staal.

http://www.beeventure.de/tipps/mittelwa ... bauen.html
alfa vulgaris schreef:
Kroese schreef:Omdat mijn pers watergekoeld is, heb ik gelijk last van scheuren koelnaden.
Ik moet de pers dan ook snel sluiten.
Alle ervaringen zijn welkom natuurlijk.
Koelwatertemperatuur verhogen?

Leuk projectje voor weinig zo'n raatmal bouwen.
Het lijkt mij ook wel wat.
Niet verhogen, verlagen. Ik gebruik in de winter ijswater uit een grote regenton die buiten mijn bijenhok staat. Die pomp ik op met een aquariumpomp en loopt na de pers weer terug in de ton. De was moet gewoon goed op temperatuur zijn. Direct na het opgieten redelijk snel sluiten, dan krijg je geen krimpnaden. Met het ijswater gaat de productie flink omhoog.
Daarom begin ik in Januari met persen.

Gebruikersavatar
cwpaleber
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 sep 2010, 20:23
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door cwpaleber » vr 04 jan 2013, 11:01

Ik vind dat met die lucht koeling ook wel een mooi idee .
Want ik heb alles nu weer in de elkaar ,maar het duurt wel erg lang dat een plaat is af gekoeld.
Wordt dus het volgende project,het moet wel perfect zijn anders is er geen lol aan.
Ik las nog wat over de silicone rubber die gebruik ,dat is wel erg sterk en flexibel materiaal .
Ik heb het ook een keer van silicone kit gemaakt zoals die turk op you tube ,maar dat haalt het lang niet met die 2 componenten rubber. die vult veel beter .
Wel het rubber voor verwarmen b.v. op de c.v. ongeveer 27 tot 30 graden dan vloeit het beter .
En waar je geen rubber wilt ,heb ik het in gesmeerd met vaseline ook alle kieren en naden en de mal.
:hive:
Groet Carlo

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Eugeen » vr 04 jan 2013, 20:22

FerryB schreef:Ben nu van plan om twee bakken met was op te warmen en de was die steeds overblijft eerst in 1 bak op te warmen en verder te gaan met de andere dan hoef je niet te wachten.

Ik doe het au bain marie maar heb maar relatief kleine bakken.
Ik ben zeer tevreden van mijn bain marie die ik tweedehands heb gekocht uit een hamburgertentje. Ik verwarm zo drie RVSbakken tegelijk en smelt de blokken was eerst in de achterste bak en kan op die manier continue doorwafelen. Op mijn blog http://eugeenvanhove.skynetblogs.be/alb ... was/page1/ heb ik enkele foto's geplaatst.

Groeten,
Eugeen

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » vr 04 jan 2013, 22:35

Eugeen schreef: Ik ben zeer tevreden van mijn bain marie die ik tweedehands heb gekocht uit een hamburgertentje. Ik verwarm zo drie RVSbakken tegelijk en smelt de blokken was eerst in de achterste bak en kan op die manier continue doorwafelen. Op mijn blog http://eugeenvanhove.skynetblogs.be/alb ... was/page1/ heb ik enkele foto's geplaatst.

Groeten,
Eugeen
Dat is nou precies wat ik bedoel maar ja vind maar eens zo'n ding.
Ik heb nu een oude friteuse en die vul ik met water moet alleen nog een bak hebben die er goed in past.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » vr 04 jan 2013, 22:50

FerryB schreef:[
Dat is nou precies wat ik bedoel maar ja vind maar eens zo'n ding.
Ik heb nu een oude friteuse en die vul ik met water moet alleen nog een bak hebben die er goed in past.
Ik heb een gas aansluiting in mijn bijenhok gemaakt.
Ik heb een oude buitenpan met water, met daarin een roestvrij stalen binnenpan. Dus gewoon op het lage pitje van het gasstel. Wekt al vele jaren prima.
Maar een collega heeft een electrische wekketel, ik dacht ooit van de Aldi iets van €39 o.i.d.
Die kan hij met het thermostaat op de geschikte temperatuur zetten.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » vr 04 jan 2013, 23:24

Kroese schreef:

Ik heb een gas aansluiting in mijn bijenhok gemaakt.
Ik heb een oude buitenpan met water, met daarin een roestvrij stalen binnenpan. Dus gewoon op het lage pitje van het gasstel. Wekt al vele jaren prima.
Maar een collega heeft een electrische wekketel, ik dacht ooit van de Aldi iets van €39 o.i.d.
Die kan hij met het thermostaat op de geschikte temperatuur zetten.
Maar dan heb je toch ook nog een binnenpan of zo nodig bij die weckketel bedoel ik of smelt hij de was gewoon zo in dat ding dus zonder water
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » za 05 jan 2013, 11:42

FerryB schreef: Maar dan heb je toch ook nog een binnenpan of zo nodig bij die weckketel bedoel ik of smelt hij de was gewoon zo in dat ding dus zonder water
Een binnenpan is altijd beter, de was zit dan niet direct tegen het verwarmings element(verbranden) en je hebt dan minder temperatuur variaties + je houd je weckketel schoner ook nog. Maar gebruik voor de was geen aluminium pan. RVS of emaille is beter.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » zo 06 jan 2013, 18:01

Het is tijd van bedenken en uitvinden hoe je het wilt maken.
Ik ben er wel uit dat ik liever waterkoeling heb dan lucht koeling.
Uit ervaring met mijn simplex originele Graze water gekoelde pers weet ik dat het gewoon lekker is om vlot door te kunnen werken, i.p.v. te gaan staan wachten tot het raatje koel genoeg is.

Ik ben aan het tekenen gegaan met SketchUp, wat ik dan altijd graag doe, omdat ik dan mijn ideeën wat visueel heb.
Zo zie je ook gelijk de beperkingen / evt problemen, en de maat verhoudingen.

Een collega imker hier heeft een watergekoelde van Rettig uit Duitsland.
http://www.imkereibedarf-rettig.de/start.htm

Ik heb zijn pers bekeken hoe de water koeling in de betonplex plaat gebouwd is.
Zo doe je ook ideeën op, gewoon na apen.

Hieronder mijn ontwerp water koeling van 8mm uitwendig, en 6 mm inwendig uitgegloeid koperen leiding.
3,5 Meter per kant. Je kunt ook dunnere remleiding kopen 5mm inwendig 6 uitwendig.
Mijn originele pers heeft ook 5mm inwendig in de aansluitingen, en zoveel water hoeft er ook niet doorheen.

De Betonplexplaat is 21 mm dik. 350mm breed en 300mm lang. (300mm is genoeg lengte voor 2 HK raten)
De groeven worden met een 8mm half ronde frees aangebracht. De bochten zijn natuurlijk afgrond. Dat was me te veel tekenwerk.
De plaat en leidingen zit ik aan te denken om die met varoagaas te gaan afdekken, en vast te zetten in de plaat.
De leidingen kunnen met inox draad aan het gaas vast gezet worden. Tevens geeft dit gaas extra hechting voor de siliconen. Ook de leidingen worden in de siliconen gegoten. Zo is dat ook bij de Rettig Pers.
Bijlagen
KunstraatPers.jpg

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Primus » zo 06 jan 2013, 18:19

Hennie,

Is het niet mogelijk om met een soort dubbele bodem te werken zodat de volledige oppervlakte gekoeld word met water dan heb je die leidingen niet nodig. Ik ben geen technisch tekenaar anders zou ik een schets maken, maar ik denk wel dat je weet wat ik bedoel.
Imkersgroeten van denkende Belgische imker :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten