Nieuwe Latte

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Nieuwe Latte

Bericht door martin b » vr 18 jan 2013, 20:31

Een nieuw model latte, wat betreft uitvoering. Zijkanten en bodem zijn aan een stuk gevlochten.Het doel was ook om met zo min hout te werken.
Dat vroeg natuurlijk om een andere mal, met een binnenkant en demontabele buitenkant.(dat koste toch nog wat tijd om er een te maken)

Afbeelding

De gevulde mal voor het vlechten. Had nog net genoeg stro voor de kast, geluk moet je ook hebben.

Afbeelding

Hier een stukje uitgelicht, van het vlechten.

Afbeelding

Het vlechten is klaar, voor en achterkant gemonteerd. Dat heb ik deze keer met multeplex gedaan, gewoon als proef.

Afbeelding

De bodem latten er aan gemaakt, voor de stevingheid, en om op een onderstel te zetten.

Afbeelding

Klaar, deze kast weegt, met toplatten, 10,6 kg . Dat scheeld 3,9kg met de kast hier onder die 14.5 kg weegt.ink. aludak wordt nog
gemonteerd maar wel alvast bij geteld. Veel gewicht bespaart met het dak, je was gewendt om bij de spaarkasten een sterk dak te hebben
omdat je daar dan een bak op kon zetten. Dat is bij de latte niet nodig, het dak hoeft ze alleen warm en droog te houden.

Dit was de eerste kas, daar zit een rooster onderin met schuifla.

Afbeelding
met een groet van martin

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe Latte

Bericht door semar » za 19 jan 2013, 09:09

mooi ding Martin,
kun je me vertellen waarom je hebt gekozen voor een rij kleine gaten
in plaats van een normale langwerpig vlieggat?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Nieuwe Latte

Bericht door martin b » za 19 jan 2013, 09:42

Semar-Dominique
De reden dat ik geen 1 lang vliegspleet gemaakt heb is het volgende, dit was het gewoon het makkelijks.
De gaatjes kan ik met een klein kurkje afsluiten en zo het vlieggat verkleinen of vergroten, anders had ik een andere oplossing moet bedenken, kan natuurlijk ook.

Tevens zijn de gaatjes 8 mm groot, alleen buiten en binnenkant even iets afgerond, dus is het gelijk muis weerend.
Ook is het zo dat het een beetje hoort bij dit soort kasten, hoewel ik bij mij 2 eerste latte wel een smal lang vliegspleet gemaakt heb, het is ook zo dat ik graag van alles uit probeer.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe Latte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 19 jan 2013, 13:13

Er is iet voor te zeggen zo'n rond vlieggat. Bovendien ziet het er leuk uit.
Het schijnt wel dat een dwergmuis nog door te kunnen.

gr
JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe Latte

Bericht door Oude Essink » za 19 jan 2013, 15:06

Mooi stukje werk!! Daar zullen jijzelf en jouw bijen veel plezier aan beleven. Chapeau.

Afbeelding

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Nieuwe Latte

Bericht door martin b » zo 20 jan 2013, 08:55

Bedank Hennie voor het compiment, doet een mens altijd goed, als andere blijk geven dat je iets moois gemaakt heb.
Maar daarom heb ik dit onderwerp niet geplaats, maar om te delen met andere die misschien ook geinterseerd zijn in de kast.

Het FORUM is toch de plek om kennis te vinden en te delen, waarom het wiel opnieuw uitvinden als een ander dat al voor jou gedaan heeft.

Voor het maken van deze mal, voor deze kast, zijn toch wat uurtjes denkwerk vooraf gegaan. En je kunt er best wel op vlechten,
maar zou ik er nog een maken dan zou het op sommige punten net even anders doen, net iets makelijker.
Dat kun je dan weer door geven aan iemand die er ook mee wil beginnen.

Mooi voorbeelt op dit moment is het onderwerp, kuntsraadpers, iedereen doet het op zijn manier, en toch gebruiken en geven ze info.aan elkaar.
Om met hun idee en materiaal er een goed werkende pers van te maken.
Zo kunnen we nog meer genieten van onze bijen EN van het geknutsel waar we in de wintermaanden mooi de tijd voor hebben.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe Latte

Bericht door semar » zo 20 jan 2013, 10:45

martin b schreef:Semar-Dominique
het is ook zo dat ik graag van alles uit probeer.
ik ook heb een groote dadant kast in de schuur ingebouw de ingang is nu een gat (8cm) door een flexibele buis naar de uitgang die gewoon door de betonnen muur is gehakt een gat van ±5x4 en dat geeft in de zomer als alle darren en werkster tegelijk door moeten soms aanleiding van enorme opstopingen (mischien omdat ze daarna door de wijdere tunnel moeten en dan weer door een gat??
Ben dus benieuw wat jouw ervaringen zijn als er inderdaad een groot volk in huis.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe Latte

Bericht door m.kolsters. » zo 20 jan 2013, 11:49

Martin mooi gedaan maar ik mis een foto van de binnen kant.
Hoe dik is de stro laag en zijn de de vlecht gaatjes open en moeten de bijen dit zelf nog dicht kitten.
Wat ik wel toe jeuig zijn de invlieg gaatjes, maar lopen de bijen als de kast vol is niet tegen elkaar op te botsen,
zo als ik het zie zijn die 10 mm groot en kan er telken maar een bij in of uit.
Ik zou in dit geval kiezen voor een kant een sleufje en de andere kant gaatjes.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe Latte

Bericht door Kroese » zo 20 jan 2013, 12:10

Martin, mooi en vooral inventief gemaakt. :clap:
Maar zijn de 2 zijden en ook de bodem van stro? Ik kon dat niet helemaal opmaken uit de foto's.
Zo ja, krijg je dan geen enorme vervuiling op die bodem?
Je schreef dat je ook een kast hebt met gaasboden en lade? Deze niet meer?
Heb je dan niet te weinig ventilatie met alleen de vlieg gaatjes?
Misschien wat Tinus al zei, een foto van de binnenzijde?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Nieuwe Latte

Bericht door martin b » zo 20 jan 2013, 14:28

Hier bij een foto van de binnenkant,of de vliegaten genoeg zijn voor een groot volk zal in de praktijk moeten blijken.
Het is ook een proefkast, (afval hout gebruik) als ik zie dat het niet goed gaat dan hang ik ze in een andere kast, en past deze aan.
Ook was mijn doel bij deze kast om zo min mogelijk hout te gebruiken, hout is duur en je heb er meer werk mee.

Wat betreft ventilatie ben ik niet ongerust, stro ademd ook, in een holle boom met een spleetje of gaatje hebben ze ook
geen probleemen. De wanden zijn 4 cm dik, de meeste vlechtgaatjes zijn mooi dicht, slecht hier en daar is er een open.

Dan de vervuiling, daar had ik aan gedacht, gewoon 1 keer per jaar overhangen in een schone kast,
en de gebruikte kast schoon maken. Ik heb wel de vlieggaten wat hooger gemaakt, en ze een opstapje gegeven.
Zodat ze niet in de probleemen komen als er veel vuil licht, dat is afwachten hoe schoon ze de kast zelf houden.
Door het opstapje moet wel de eerste raam op de zelfde plek blijven hangen, die wordt dan iets korten.
Dat is niet erg omdat je in de latte de ramen toch niet veel verplaats, hoogsten op schuiven en er 1 bij tussen hangen.

Heb ook nog even(om te laten zien) 1 toplat er ingehangen met de 3 bomboe satéprikkers, ook weer een proef.
Voordat ik ze de toplatte geef doe ik er nog wel even een streepje kunstraat in het gleufje dat er in gezaag is.

Afbeelding

De zwarten brand vlekken is van het schoon branden, terwijl ik daar ook foto's van aan het nemen was, dat was niet handig.
met een groet van martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten