Schilderen van geoliede kasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Schilderen van geoliede kasten

Bericht door jomme »

Collegae,

verleden jaar heb ik een aantal kasten bijgemaakt en ingeolied met een product op basis van lijnzaadolie.
ik gebruikte 2 soorten multiplex platen.
Bij een daarvan (zeer licht van kleur) merkte ik een tijdje geleden reeds dat er rondom de kasten overal zwarte schillemplekjes voorkwamen.
Ik wil de kasten dan toch een schilderbeurt geven maar vraag mij af in welke mate mijn verf nu nog zal hechten met daaronder een laag lijnzaadolie.
Ze voelen perfect droog aan maar ben toch een beetje weerhoudend...

Iemand een tip? Schuren? ontvetten?

Groeten

jomme
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Schilderen van geoliede kasten

Bericht door Ewout »

jomme, waarom doe je niet net als de bijen zelf: de kasten mooi inkwasten met propolis? had je net zoveel moeite gedaan om de kasten onbeschilderd te houden, ga je alsnog schilderen. propolis is prima schimmelwerend, en het ruikt heerlijk :be8:
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Schilderen van geoliede kasten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Je kunt eventueel overwegen om een soort percoleum op te doen Is niet zo duur en is denk ik ook op basis van lijnolie of verkrijgbaar in basis op lijnolie.
Zelf heb ik de beste resultaten met simpele houtbeits. Bij mij zit die beits nu 10 jaar en begint nu iets te bladderen. n
Maar goed, zoveel imkers zoveel meningen.

gr
JP
dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Schilderen van geoliede kasten

Bericht door dineke »

Jomme,

Ik heb mijn kasten aan de binnenkant behandeld met lijnolie, en aan de buitenkant geschilderd.
Ik had de randen ook met lijnolie gedaan, maar later besloten om die toch ook te schilderen. Het gaf geen enkel probleem.
Maar als er ergens propolis op zit, moet je die heel erg zorgvuldig weghalen, want daar wordt de verf niet droog - ook na weken plakt het nog.

Groetjes, Dineke.
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Schilderen van geoliede kasten

Bericht door buzzer »

Ik zette mijn kwasten altijd weg in lijnolie. Voor het schilderen goed reinigen met terpentine en verven maar.Als de kwasten even snel, dus niet goed schoongemaakt waren duurde het daaaaaaaagen voordat de eerste streken verf droog waren. Ik denk dat als de lijnolie al een paar jaar zit, je deze met een doek terpentine goed af moet nemen en de kast in de grondverf/primer moet zetten. Laat dit minimaal een week drogen, controleer de hechting dan licht opschuren en aflakken.(2x)
Alle begin is (bij) zonder honing.
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Schilderen van geoliede kasten

Bericht door jomme »

Zoveel imkers zoveel meningen haha das juist maar ik heb weer een en ander bijgeleed, nachtje over slapen en actie :D
Slechter zal het wel niet worden
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Schilderen van geoliede kasten

Bericht door alfa vulgaris »

Als je over dat lijnoliespul gaat verven zou ik een verf gebruiken ook op basis van lijnolie.
Dat garrandeerd hechting volgensmij.

Eerst een klein stukje proberen'?
Ook wel vernomen dat het lang duurt eer lijnolieverf is uitgehard vast helemaal als de ondergrond niks meer opneemt..
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Schilderen van geoliede kasten

Bericht door m.kolsters. »

Pak een brander en stook ze schoon en dan opnieuw behadelen. En bij lijnolie moet siccatief voor het uitharden.
Brandspiritus met propolis is zeer goed en kost bijna niets.
Tinus Kolsters
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Schilderen van geoliede kasten

Bericht door jomme »

Hmmm Tinus, siccatief, is dit groter dan een konijn? :?
Ik gebruikte een natuurproduct van de firma Leinos (Naturharz-Grundieröl)
Blijkbaar wordt dit nu verkcht onder een andere naam : http://www.leinos.de/html/220_grundierol.html
En wat staat daar nu op die pot wat er vroeger niet op stond? ''Without protection against mould''
Haha hadden ze er beter vroeger bijgezet of iets als 'attracts mould! '
Als het past neem ik nog een foto, het lijkt of de bakken de zwarte mazelen hebben...
Aangezien dit een kant en klaar product is op basis van lijnzaadolie vermoed ik dat er 'siccatief' en ander spul toegevoegd is?
Ik zal mijn propolis eens beginnen sparen... heb er tot nu toe niks mee gedaan (schaam op mij)
Is dat dan even goed als verf??
De kasten staan beschut in een hal dus directe regen of zo hebben ze geen last van, alleen staan ze in de wei en het kan er wel eens vochtig aan toe gaan...
Leve de lente!
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Schilderen van geoliede kasten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Is dat dan even goed als verf??
Dat propolis (met spiritus) een mooi houtkleuringsproduct is, is zeker. Maar dat het ook bescherming geeft, vraag ik me af.
JP
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten