Methode korte afstand verplaatsen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Methode korte afstand verplaatsen

Bericht door Ewout » za 09 mar 2013, 13:33

Er is op dit forum af en toe wel eens een linkje geplaatst naar een draad op het Duitse imkerforum.de:
Umsetzung von Beuten auf kurze Distanz

kort samengevat:
  • 's avonds vlieggat dicht, verplaatsen
  • allemaal takken (conifeer) voor de vliegopening zetten
  • vlieggat open, de bijen gaan zich door de takken weer herorienteren (cirkelbanen bij opstijgen)
  • vrijwel geen enkele bij die teruggaat naar de oude plek (voornamelijk bijen die elders overnachtten)
Nu heb ik hier al heel veel Nederlandse imkers over gevraagd of zij dit ooit geprobeerd hebben of van gehoord hebben, en steevast is het antwoord: "ik imker al 20 jaar en heb hier nog nooit van gehoord". 50cm of 3km, zo gaat het verhaal. Maar de Duitse imkers in bovenstaande link zijn enthousiast (17 pagina's lang), lijkt mij dat dit moet werken. Er zijn meer plekken, ook engelstalig op het internet te vinden met soortgelijke methodes.

Eergisteren/gisteren heb ik het er voor het eerst op gewaagd: 's avonds kast dicht en de kast 20m verplaatst. De volgende ochtend (bij de andere kasten werd inmiddels druk gevlogen) op de oude plek gekeken en daar waren wat verdwaalde bijen. Rondom de nieuwe plek waren ook wat nieuwsgierige bijen die onder de bodem kropen.
Wat rook door de afsluitstrip geblazen (gezoem), coniferentakken voor het vlieggat gedaan en het gat opengemaakt. Er vlogen een stuk of 3-4 bijen direct naar buiten, maar veel was het niet. Misschien had ik geen rook moeten gebruiken. Het bleef weinig, om de 10-15 minuten een bijtje. Die deed wel zoals omschreven: Voorzichtig naar buiten en meteen terugvliegen naar de kast, even heen en weer voor de kast vliegen om vervolgens een beetje draaiend/zwalkend te vertrekken. Dan: op de oude plek kwamen er af en toe wat bijen op de automatische piloot aanvliegen en het leek alsof er bij de kast die een meter verder stond wat ongenode gasten naar buiten werden gewerkt (andere kleuren). Maar niet zoveel dat ik zeker wist of het nu was mislukt. Het werd kouder en er werd minder gevlogen en ik ben maar weer naar huis gegaan. Bij de verplaatste kast werd er (anderhalf uur na openen) nog steeds nauwelijks gevlogen. De bijen leken bovenin te zijn gekropen (zoveel rook was het nu ook weer niet, een paar pufjes).

Vandaag wilde ik gaan kijken maar het is koud en het regent. Het enige waardoor ik vermoed dat het gelukt is, is het opnieuw invliegen. Als ze bij het vertekken doen zoals ik omschreef, zijn ze dan per definitie geherprogrammeerd?
De automatische piloot bijen en het gevecht bij de ex-buren maken onzeker. Hoeveel bijen overnachten er eigenlijk buiten de kast? Op imkerforum.de hebben ze het over 20-50, geld dat ook bij zulke (weliswaar zonnige) winterdagen? Dan over het moment van verplaatsen: stel al mijn vliegbijen bedelen zich in bij het oude buurvolk, is dat fataal voor het oude volk (2 rompen)?

Veel vragen, maar het is een heel interessante methode, als hij werkt scheelt dat een hoop gedoe: je kunt dan bijvoorbeeld ook naar een fruitboomgaard een kilometer verderop, of bij werkzaamheden/verbouwingen in je stal, noem maar op!
Laatst gewijzigd door Ewout op za 09 mar 2013, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Methode korte afstand verplaatsen

Bericht door G.B. » za 09 mar 2013, 14:04

Experimenten zijn leuk, ik zou ze persoonlijk niet om deze tijd van het jaar doen, maar als er een overdosis aan bijen is.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Methode korte afstand verplaatsen

Bericht door Ewout » za 09 mar 2013, 14:13

Het verplaatsen was noodzaak, de methode bijzaak (verplaatsen over grotere afstand naar een andere stand was voor mij nu bijzonder lastig geweest). Het alternatief was geweest dat ik ze had verplaatst toen ze nog op de wintertros zaten, maar dat doe ik nog veel minder graag... Verder nog advies? :think:

Overigens: de komende dagen is het zo koud dat er waarschijnlijk helemaal niet meer gevlogen wordt. Als ze over een week weer beginnen met vliegen, zullen ze zicht hoogstwaarschijnlijk sowieso opnieuw oriënteren (zoals ik begrijp uit online bronnen), en is er niets aan de hand volgens mij.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Methode korte afstand verplaatsen

Bericht door semar » zo 10 mar 2013, 15:01

Ewout schreef:Nu heb ik hier al heel veel Nederlandse imkers over gevraagd of zij dit ooit geprobeerd hebben of van gehoord hebben, en steevast is het antwoord: "ik imker al 20 jaar en heb hier nog nooit van gehoord". 50cm of 3km, zo gaat het verhaal. Maar de Duitse imkers in bovenstaande link zijn enthousiast (17 pagina's lang), lijkt mij dat dit moet werken. Er zijn meer plekken, ook engelstalig op het internet te vinden met soortgelijke methodes.

de door jouw beschreven methode staat met veel andere (schuin plaatje glas voor de ingang) anders beschreven in de bijenbijbel van Schotman.
het gaat erom de bijen bij het uitvliegen ervan te doordringen dat er iets is veranderd bij de uitgang. Zelf heb ik het nog nooit nodig gevonden het zo te doen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Methode korte afstand verplaatsen

Bericht door maartenkleijne » zo 10 mar 2013, 15:28

Zo vroeg in het voorjaar is het ook nog dat de bijen -als ze al vliegen- maar een paar honderd van de kast gaan.
gr,
m

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Methode korte afstand verplaatsen

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 10 mar 2013, 16:19

Ik heb dit vorig jaar succesvol op deze manier gedaan. De kasten 50 meter verplaatst, takken voor het vlieggat en ze verder met rust gelaten. Zonder problemen.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Methode korte afstand verplaatsen

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 28 mei 2013, 15:48

Ondanks mijn antwoord hierboven loop ik nu toch tegen dit probleem aan. Ik heb vandaag 2 schudzwermen in 6-ramers gemaakt waar vanavond een moetje in gaat. Deze kasten zet ik op mijn schuurdak. De afstand tot mijn stal is een dikke 2 km. Omdat het jonge bijen zijn is dat nu geen probleem. Ik moet ze echter over een paar weken weer terug naar mijn stand brengen, dan heb ik wel ingevlogen bijen op mijn schuurdak. Gaat het dan lukken met de takjes om 2km te verplaatsen, of moet ik toch op zoek naar een tussenstation?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Methode korte afstand verplaatsen

Bericht door Ewout » di 28 mei 2013, 21:30

Mijn ervaring zoals hierboven beschreven is dus twijfelachtig bevestigend. Zie ook Flevobij die deze methode met succes gebruikt. Ik heb het idee dat de precieze uitvoering het resultaat nogal beinvloedt, misschien helpt het als we fotootjes delen?

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Methode korte afstand verplaatsen

Bericht door J.R. » di 28 mei 2013, 21:57

Dat is toevallig, dit heb ik net dit weekend gedaan.
Vrijdagavond kast dicht gemaakt en zondag morgen verplaatst ongeveer 20 meter
en na een uur opengezet met takjes voor de opening.
Zondag was het koud en er werd weinig gevlogen.
Er zaten nog geen 50 bijen op de oude plaats, waar verder geen kast meer in de buurt staat.
gisteren werd er volop gevlogen en maar enkele bijen op de oude plaats.
gisteravond was daar geen bij meer te bekennen..
Volgens mij is het geslaagd.

Groet,

Jan

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Methode korte afstand verplaatsen

Bericht door Flevobij » di 28 mei 2013, 22:28

Ewout schreef: Ik heb het idee dat de precieze uitvoering het resultaat nogal beinvloedt, misschien helpt het als we fotootjes delen?
Dit denk ik ook, de methode werkt, maar inderdaad een precieze uitvoering is belangrijk. Zoals Jan (JR) schreef, op zondag was het slecht weer, vlogen de vliegbijen niet. Dus moet je de coniferen laten zitten. Gisteren en vandaag vlogen zeker alle vliegbijen, dus vanavond moeten deze vliegbijen wel ingevlogen zijn. En kunnen de coniferen weg.

Ik deed mijn korte afstand verplaatsing vorige week zondag. Op zondag was het toen mooi weer, vlogen wat vliegbijen. Vorige week maandag tot gisteren was het koud, dus werd er weinig gevlogen. Ik heb dus de coniferen de hele week laten hangen, pas gisterenavond weggehaald.

Ik heb foto's van de kast gemaakt, ik moet nog even uitvinden hoe ik deze kan bijvoegen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten