Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 28 mei 2013, 22:59

Vanmiddag heb ik van mijn twee volken een schudzwerm gemaakt, voor de eerste keer, dus wel spannend. Van een volk heb ik 10 honingkamerramen afgeslagen (Hennie: bij nader inzien wel iets meer dan ik bij jou zei), het andere volk 6 ramen. De bijen in een wasmand en af en toe even geschud. Daarna oxaalzuur gesproeid en goed geschud en gedraaid tot ze een kluit bijen waren. De bijen in de zesramer, zonder ramen en dan de raampjes: een vol voerraam, 2 deels uitgebouwde ramen, waarvan er een gevuld met water, twee ramen kunstraat en een sluitblok. Door de kluit bijen viel het terugplaatsen van de raampjes nog niet mee. Dat ging uiteraard bij het kleinere volk beter.
De volken heb ik mee naar huis genomen en in de schuur gezet, de ramen in de deur bedekt zodat het donker is. Na enige tijd stonden de kasten enorm te brommen. Vanavond bij Hennie Kroese twee onbevruchte Buckfastmoertjes gehaald en in een kluisje tussen de ramen gehangen. Geweldig: binnen 10 minuten waren beide volken rustig, geen gebrom meer :D

Morgenavond gaan ze het schuurdak op en gaan de kasten open. Later meer...

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 29 mei 2013, 08:21

Vanochtend wel wat gezoem uit de kastjes en af en toe een vliegende bij in de kasten. Heel druk klonk het niet, ik denk dat ze wat meer zoemden omdat ik de schuurdeur open gedaan had er en dus licht binnengekomen is.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 29 mei 2013, 22:34

Vanavond in de schemer de kasten op het schuurdak gezet met coniferentakken voor de vlieggaten. Ik heb wel gelijk een dode bij naar buiten zien vallen, dus ik hoop dat er niet te veel dood zijn. Beide kasten zoemden wel een beetje, lang niet zok erg als zonder moer. Ik ben benieuwd hoe er morgen gevlogen wordt.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.

Bericht door p.zwartepoorte » wo 29 mei 2013, 22:36

Heb je wel gazen bodem ? Voor ventilatie is wel nodig bij schudzwerm
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 30 mei 2013, 08:49

Ja, niet helemaal gaas, maar een groot gat. Moet ik misschien nog eens aanpassen.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 30 mei 2013, 13:54

Vanochtend was het erg koud en vloog er een enkele bij. Vanmiddag om 13:30 was het een stuk warmen er werd er volop ingevlogen. Enkele bijen voor de kasten en bijen die cirkels boven de schuur vlogen. Ze moeten duidelijk door de coniferen heen om buiten te komen, dat lijkt allemaal goed te gaan:
Afbeelding

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:

Re: Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.

Bericht door felix » do 30 mei 2013, 17:36

en waar zijn die coniferen takken juist voor nodig?

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.

Bericht door Kroese » do 30 mei 2013, 22:32

Santtu Pikkarainen schreef:Vanochtend was het erg koud en vloog er een enkele bij. Vanmiddag om 13:30 was het een stuk warmen er werd er volop ingevlogen. Enkele bijen voor de kasten en bijen die cirkels boven de schuur vlogen. Ze moeten duidelijk door de coniferen heen om buiten te komen, dat lijkt allemaal goed te gaan:
Xander, je moet het nu niet meer gaan veranderen, de moer gaat mogelijk morgen op verkenning.
5 dagen oud zijn ze bronstig, en kunnen ze op bruidsvlucht.
Ik denk dat die takken alleen effect hebben als je een korte afstand moet verplaatsten.
Als jouw vliegbijen in het bekende terrein van de oude op 2 km afstand cirkel komen, vliegen ze terug naar de oude kast.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 31 mei 2013, 09:10

Hennie, bedankt voor de tip. Ik heb gisteravond nog 1 van de takjes weggehaald, het vlieggat is nu wat meer open. Ik wilde eigenlijk vanavond alle takjes verwijderen en morgen kijken of de moer uit het kooitje is, maar als ik de reisriem verwijder valt ook het takje eraf. Ik laat het dus maar zo en kijk volgende week wel hoe het gaat. Die gok moet ik dan maar even nemen. Ik denk dat beide moetjes wel bevrijd zijn en de bijen gelukkig. De kasten zijn nu 's avonds stil.
Ik kan dan nog geen suikerwater geven. Het grootste volk heeft 1 broedkamerraam vol voer meegekregen, het andere volk ongeveer 3/4 vol voer over twee ramen verdeeld. Ik hoop dat dat genoeg is. Les geleerd voor volgend jaar... :oops: :pray:

@Felix: hiermee hoop ik dat de bijen zicht opnieuw invliegen op de nieuwe standplaats en niet terug gaan naar de oude stand, die iets meer dan 2km weg is. Als klopt wat Hennie zegt werkt het niet, we zullen zien.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste schudzwermen, nieuwe moeren.

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 31 mei 2013, 17:27

Vandaag aanzienlijk minder bijen voor de kasten, dus het lijkt erop dat de vliegbijen terug gevlogen zijn. Les voor volgend jaar: ook nog een paar broedkamerramen afslaan.
Verder kan ik de komende dagen dus niks doen in de volkjes zodat de moertjes de weg terug kunnen vinden. Het blijft spannend.
Nectar hebben ze wel in de buurt: ze staan onder een meidoorn die net in bloei komt. Verder de aardbijen in mijn tuin en straks peulen en bonen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten