C1000 boodschappen krat als bijenkast?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

C1000 boodschappen krat als bijenkast?

Bericht door Samuel Murray » zo 09 jun 2013, 22:19

Hoi allemaal

Ik vraag graag om kritiek over mijn gekke idee. Ik heb een C1000 inklapbare kruidenierskrat gekocht om mijn bijenspullen op te slaan, en toen zag ik dat die simplex raam er mooi inpast. De krat die ik dit week kocht was kleiner dan de kratten die wij vroeger kochten. Toen dacht ik: mischien kan men een zeer goedkope bijenkast van zo'n krat maken.

Nou, mijn idee is in de aangehegde PDF bestand (helaas in Engels, want ik ben geen Nederlander). Ik zou het ook op prijs stellen als iemand me kan wijzen op fouten in mijn berekeningen.

Bedankt alvast
Samuel (beginnend imker)
Grocery Crate Hive.pdf
Kruidenierskratkast
(80.32 KiB) 625 keer gedownload

Sheila
Berichten: 33
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 20:32
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: C1000 boodschappen krat als bijenkast?

Bericht door Sheila » zo 09 jun 2013, 23:10

Hallo Samuel,

Ik heb al eens sluitblokken gemaakt met piepschuim van de Gamma. Dat was geen succes, binnen een week was de piepschuim weggeknaagd door de bijen. Hardboard werkt veel beter, al kon ik na een paar maanden daar ook wat lichte 'knaagschade' op zien.

In hoeverre isolatie een probleem is weet ik niet. De meeste kasten gaan er wel van uit dat enige isolatie nodig is. Aan de andere kant heb ik laatst een heel stuk gelezen over iemand die imkert met een topbarhive waarvan de bovenkant niet was afgesloten. Ook niet in de winter. Als dat zo is dan zou je kunnen volstaan met het bekleden met hardboard tegen de wind.

Wel een leuke ontdekking die kratten. Misschien (na een kleine aanpassing) wel makkelijk te gebruiken voor de opslag van voerramen of iets dergelijks.

Sheila

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: C1000 boodschappen krat als bijenkast?

Bericht door cefas » zo 09 jun 2013, 23:14

Ook passen de raten mooi in bananendozen. Ik herinner me een fotoserie of youtubefilmpje waarin een imker heel serieus met deze kartonnen 'kasten' experimenteert!
Cefas

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: C1000 boodschappen krat als bijenkast?

Bericht door Samuel Murray » ma 10 jun 2013, 00:59

Sheila schreef:Ik heb al eens sluitblokken gemaakt met piepschuim van de Gamma. Dat was geen succes, binnen een week was de piepschuim weggeknaagd door de bijen.
Daar was ik al bang voor. Maar... denk je dat piepschuim in een hoesje van doorzichtige plastic tafelkleed de bijen zullen overleven? Voldoende tafelkleed voor al die piepschuim in één kast van mijn ontwerp voegt circa EUR 2.50 bij de kosten.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: C1000 boodschappen krat als bijenkast?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 10 jun 2013, 03:16

hoesje van doorzichtige plastic tafelkleed
Ja dat kan prima, want dat gebruik ik voor mijn kirchainers...superdoorzichtig. En zo kan ik goed zien wat er gebeurd.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: C1000 boodschappen krat als bijenkast?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 10 jun 2013, 03:25

I would say: go for it! But please post al your findings on our lovely forum.

Maar ik meen het echt. Ik vind het een leuke vondst. Gebruik ipv piepschuin styropur met Al folie erom heen. Je kunt die binnenbekisting aan elkaar verlijmen met goedkope kit&lijm (ca. 2.00 euro bij de Action; genoeg voor wel tien C1000kratjes). Succes!

gr
JP

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: C1000 boodschappen krat als bijenkast?

Bericht door Samuel Murray » ma 10 jun 2013, 09:09

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Gebruik ipv piepschuim styropor...
Styropor en piepschuim is toch hetzelfde, niet waar? Of niet?

Ik vraag me of ik met 2 cm piepschuim voldoende isolatie zou hebben. De Segeberger kast gebruikt een hogere kwaliteit piepschuim met wanden van (volgens mijn calculatie) ruim 5 cm dik. Aan de andere kant geven de drie spaarkast plannen op Imkerpedia telkens een wanddikte van 18 mm aan.

Op een Engelstalige forum beveelt iemand aan dat ik corrugated plastic gebruik in plaats van hardboard, omdat het tegen vocht kan, maar volgens mij is die niet makkelijk te krijgen in Nederland, en ook duur in vergelijking met hardboard (bij Vink: 1400x1000x3 mm = EUR 11.00, excl verzendkosten).

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: C1000 boodschappen krat als bijenkast?

Bericht door Egbert » ma 10 jun 2013, 09:17

Interessant idee, heb nu geen tijd om het idee door te lezen, maar ik het zeker doen.

Wat betreft de isolatie.
Dit is niet nodig voor een (groot) volk!!!

Wanneer het volk een redelijk grootte heeft (laten we zeggen een raam of 4-5) dan houden ze zich zelf wel warm.
Als je in de winter te temperatuur in een kast meet, is het aan de rand van het nest net zo koud als buiten (al is het -20 ºC).

Een belangrijke eigenschap van kunststof is dat het ademt en licht is.

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: C1000 boodschappen krat als bijenkast?

Bericht door Egbert » ma 10 jun 2013, 12:25

Ik ben inmiddels het document aan het doorlezen en ik heb enige vragen:

Als hardboard gebruik je MDF. Als ja dit niet behandeld, kan je het na een half jaar weggooien omdat het uitgezet is vanwege het vocht dat wordt verdampt door de bijen. Dit zou je goed moeten behandelen. Ik zou zelf voor ander materiaal kiezen zoals beton(multi)plex.

Verder las ik, dat je buiten om het krat heen hardboard wil gebruiken, terwijl dit ook in het krat terug komt. Mij lijkt het voldoende om alleen aan de binnenkant het hardboard te gebruiken.

Het piepschuim zou je wel kunnen gebruiken, maar dan niet direct tegen het volk aan. Je gebruikt hardboard in het kracht dus ik zou deze tussen de raampjes en het piepschuim plaatsen.
Ten minste ik neem aan dat je werksterbroed wil (35 mm) en niet zoveel darrenbroed(38 mm).
Aan de deksel is het naar mijn mening niet nodig om hier piepschuim te plaatsen. Zou het niet mogelijk zijn, om deze los bovenop het krat te plaatsen, of wordt dan de afstand te groot?

(Ik probeer zoveel mogelijk het piepschuim als opvulmateriaal te gebruiken en niet als isolatiemateriaal, omdat de bijen dit niet nodig hebben)


Verder had je nog een paar vragen zie ik:

1,2,3) zie deze en eerdere reacties
4)volgens mij mag dit geen probleem worden, omdat je alles laat rusten aan de randen van het krat.
5)Dit is een punt wat je zelf het fijnst vind imkeren. Aan de lange kant is het makkelijker (alleen door het hout heen)
6)De latjes zouden een goede oplossing zijn, alleen word het dan lastiger om het om te ruilen met je andere raampjes in andere kastjes
7) als uitgang zit ik meer te denken aan een uitgang zoals bij EWK, appidea of andere soort kleine kastjes. Een kleine opening ongeveer 10mm moet naar mijns inziens voldoende zijn

Ik hoop dat dit genoeg kritiek is :) :)

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: C1000 boodschappen krat als bijenkast?

Bericht door Samuel Murray » ma 10 jun 2013, 13:10

Egbert schreef:Als hardboard gebruik je MDF. Als ja dit niet behandeld, kan je het na een half jaar weggooien omdat het uitgezet is vanwege het vocht dat wordt verdampt door de bijen. Dit zou je goed moeten behandelen. Ik zou zelf voor ander materiaal kiezen zoals beton(multi)plex.
De hardboard is uitsluitelijk voor opvulling. Bij hardboard heb je de extra voordeel dat het wat stewigheid aan de constructie verleen, maar dat is een bijvoordeel. De dikte van hardboard is standaard, en je kunt dus meest gemakkelijk specifieke diktes kopen als opvulling van de juiste grootte, zonder dat je moet bijstellen.

Nou moet ik zeggen... in principe denk it dat ik gewoon piepschuim/styrofoam dunner zou kunnen snijden als ik een stijf gespande hete draad gebruik. Dan hoef ik helemaal geen hardboard te gebruiken.
Verder las ik, dat je buiten om het krat heen hardboard wil gebruiken, terwijl dit ook in het krat terug komt. Mij lijkt het voldoende om alleen aan de binnenkant het hardboard te gebruiken.
Erm, nee... hardboard alleen binnen-in de krat. Buitenom wil ik niets extra hebben, want dat is dan juist de bedoeling met de gebruik van een krat -- die is eenvoudig in te richten. Als ik dan nog iets buitenom moet zetten, dan word het een lastiger klus, en ik ben geen echte [getalenteerde] klusser.

Wel zou ik moet voorkomen dat regen bij de gaten in de krat niet de opvulmateriaal beschadig. Ik vermoed dat het slim zou zijn om de gaten in ieder geval dicht te lijm om te voorkomen dat andere kleine beestjes erin kruipen.
Het piepschuim zou je wel kunnen gebruiken, maar dan niet direct tegen het volk aan.
Tegenwoordig overweeg ik het om de piepschuim gewoon een laagje plastic tafelkleed te geven, dan hebben de bijen en die piepschuim geen last van elkaar.
Ten minste ik neem aan dat je werksterbroed wil (35 mm) en niet zoveel darrenbroed(38 mm).
Oh ho, ik wist niet dat 38 mm voor darrenbroed en 35 mm voor werksterbroed waren. Ik dacht dat het gewoon een voorkeur is maar dat het geen invloed op de bijens keuse van werkster of darren zou hebben. Dat is dus een fout van een nieuwe imker.
Aan de deksel is het naar mijn mening niet nodig om hier piepschuim te plaatsen. Zou het niet mogelijk zijn, om deze los bovenop het krat te plaatsen, of wordt dan de afstand te groot?
De bedoeling van de piepschuim boven op de kast is niet om ruimte te vullen, maar voor isolatie, anders heb je boven op de kast alleen een heel dunne laagje hardboard. De piepschuim is dus de dekplank, en de dak kom boven op de piepschuim te leggen.

Samuel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten