Segeberger voerbakken waarbij het voer niet goed doorloopt

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Segeberger voerbakken waarbij het voer niet goed doorloopt

Bericht door FrancA » zo 25 aug 2013, 09:37

Het is zondagochtend, nog (een beetje?) komkommertijd en het is al weer een tijdje terug sinds mijn laatste bijdrage.. :)

Maar toch een lastig probleem dat kan optreden bij Segeberger voerbakken:
- het niet goed doorlopen van het voer naar de bijen achter het doorzichtige schotje.

Wat blijkt?
Het doorzichtige schotje slaat wel eens tegen de bodem, of de bijenkast - dus ook de voerbak - staan niet waterpas, of het doorloopsleufje wordt door de bijen dichtgekit met propolis.

Denk je dat die bijen maar geen voer opnemen, kunnen ze er niet bij omdat het voer niet naar ze toe kan stromen..! :(

- Als het schotje tegen de bodem slaat los je dat gemakkelijk op door een lucifer, tandenstoker of iets dergelijks onder het plastic schotje te schuiven. Doe ik nu standaard (zie foto) zodat mij dat niet nog eens overkomt.

- Waterpas stellen van de bijenkast zodat het voer weer naar de bijen kan stromen - zie bijv. stukje over waterpas stellen: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... as#p163351

- Dichtkitten van het doorloopsleufje onderaan het doorzichtige plastic schotje (zie foto) - gebeurde bij mij toen ik het voeren een dag oversloeg.
En als ze er eenmaal mee zijn begonnen dan blijven ze ermee doorgaan zo lijkt het..
Ik haal het meestal voorzichtig weg met een tandenstoker of een lucifer zodat het voer weer naar de bijen kan stromen.

Zo, en dan nu maar eens wat zondagochtendvoer voor mijzelf gaan regelen :D
Bijlagen
Voerbak.jpg
Doorloopsleuf dichtgekit en met tandenstoker..

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Segeberger voerbakken waarbij het voer niet goed doorloo

Bericht door FerryB » zo 25 aug 2013, 18:09

Heb ik geen problemen mee en heb toch 9 Segebergers kast moet juist moet waterpas staan maar iets voor over hellen, zodat het voer er altijd naar toe stroomt.
En dan kunnen ze het ook niet dichtkitten.
Zorg je er wel voor dat de bovenkant van het plastic in de bak schuift???
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger voerbakken waarbij het voer niet goed doorloo

Bericht door FrancA » zo 25 aug 2013, 20:42

Nog even nagemeten en wat blijkt?
De 6-ramer Segeberger voerbakken hebben een geconstrueerd verloop van rond de 6 mm en de 11-ramer Segeberger een geconstrueerd verloop van slechts ongeveer 3 mm bij het waterpas stellen van de kast.
Dat verloop van die kleine 3 mm is inderdaad wat aan de krappe kant voor een soepele doorstroming, maar het ken net (of net niet ;))

Het plastic zat goed, maar sloeg desondanks tegen de bodem.
Ze hebben wel pas een nieuw soort/merk schotjes, niet meer van Bayer..
Ik voer niet continue, maar elke avond een portie die ze schoon op kunnen maken voor de volgende ochtend.
Dat schijnt het overdag halen te bevorderen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 54 gasten