Ombouw broedstoof/machine

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Ombouw broedstoof/machine

Bericht door FerryB » za 28 sep 2013, 23:56

Ik heb de afgelopen week mijn broedmachine met ether thermostaat en gloeilamp verwarming omgebouw naar digitale TS 5000 thermostaat en een gloeispiraal als verwarming.
Met de ether thermostaat kreeg ik de temperatuur niet constant en nu is dat perfect geregeld.
En dit jaar is drie keer een broedsel niet uit gekomen.
En ik denk nu te weten waar dat aan lag.
Hij staat nu 3 dagen aan en de temperatuur blijft keurig 34.5 gr. de enige schommeling die ik waarneem is van 34.4 naar 34.5.
De thermometer die ik gebruikte bij de ether thermostaat zit vast op het raampje en ik probeerde de temperatuur op 35 gr. te houden maar nu blijkt dat die meter 1.5 gr. te weinig aangeeft nu 33 gr. terwijl het 34.5 is.
Dus heb ik geprobeerd doppen uit te broeden met een werkelijke temperatuur van 36.5/37 gr en dat is dus duidelijk te hoog.

Hier is zijn eerst een paar foto's van voor de ombouw.
2013-07-20 16.55.37.jpg
Dit was voor de ombouw
2013-07-20 19.05.36.jpg
Aan de zijkant is de knop/wieltje te zien waar mee de ether thermostaat warmer of kouder gezet kan worden
Hier een paar foto's van de ombouw en het resultaat.
om1.jpg
Tijdens de ombouw
om2.jpg
En klaar.
om3.jpg
De binnenkant met gloei element en nog 1 lamp die apart te schakelen is zodat je licht hebt zonder de broedstoof te hoeven openen.
om4.jpg
Hier met het controle lampje aan. Ik heb alle lucht pijpjes op 2 na dicht gemaakt omdat er wel erg veel lucht lekkage was.
Laatst gewijzigd door FerryB op zo 29 sep 2013, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door alfa vulgaris » zo 29 sep 2013, 11:25

hmm.

Warmte kan op 2 manieren overgedragen.

- geleiding
- straling

Met de thermostaat meet je de temperatuur van de lucht en regel je de temperatuur van de lucht en bepaal je dus de convectiewarmte.
Hoeveel de dop wordt opgewarmd door de aansraling van de lamp meet je niet dus kan het zijn dat je de doppen juist koelt met de lucht in de broedmasjien.

Het ziet er mij zo naar uit dat je een grill-element hebt gebruikt.
Leuk idee.zelf ook aan zitten denken.
Je zal wel de stroom door het element moeten beperken denk ik anders krijg je veeeel te grote temperatuurschommelingen in je broedmasjien door het veel te grote vermogen van het element. Je kan dat doen door gewoon een gloeilamp buiten de broedmasjien in serie te zetten met het element.
Des te hoger vermogen de gloeilamp heeft die je gebruikt om in serie te zetten met het element des te groter zal het uitgestraalde vermogen van het grill-element worden. Een te kleine lamp zal resulteren in het niet op temperatuur kunnen houden van de broedmasjien.

Ook bij het gebruik van een element zal je de doppen tegen direkte aanstraling moeten beschermen anders zullen ze ook dan niet alleen door de lucht maar ook de de straling van het element opgewarmd worden.

Totaal geen ervaring met broedmachines,maar wel met warmte.

Ik schat in dat je ongeveer 50 watt nodig hebt voor een geleidelijke regeling van temperatuur.
Dan zal de stroom in de serieschakeling ca. 200mA moeten zijn.
succes,
Alfa.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door FerryB » zo 29 sep 2013, 12:40

Hoi Alfa,

het element is speciaal voor broedmachines en is 100 wat.
De thermostaat houd het geheel exact op de ingestelde temperatuur.

hier vind je de omschrijving.
http://www.kleinveeservice.nl/products/ ... S5000.html

en hier die van het element.
http://www.kleinveeservice.nl/products/ ... 0Watt.html

Ik heb van beide helemaal geen kaas gegeten maar lijkt mij als leek wel goed zo.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door alfa vulgaris » zo 29 sep 2013, 14:29

Niet helemaal in die regelaar gedoken,maar het lijkt het ideale ding voor deze toepassing.
Een zelfinstellende PID regelaar....61 euro...wat valt er te wensen over?
Bij gebruik van een proportionele regelaar kan er beter iets meer vermogen gebruikt worden dan bij aan/uit regelaar.

Dat moet gewoon goed komen.
Blijft....doppen niet aan laten stralen door het element want dan worden ze warmer dan de ingestelde waarde van de regelaar.
Stel maar voor als je een dop heel dicht bij het element zou hangen...ik denk dat deze gaat smelten.
Tja voor 61 euro wil ik eigenijk niet eens meer hobby-en.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door Kroese » zo 29 sep 2013, 16:34

alfa vulgaris schreef: Je zal wel de stroom door het element moeten beperken denk ik anders krijg je veeeel te grote temperatuurschommelingen in je broedmasjien door het veel te grote vermogen van het element. Je kan dat doen door gewoon een gloeilamp buiten de broedmasjien in serie te zetten met het element.
Des te hoger vermogen de gloeilamp heeft die je gebruikt om in serie te zetten met het element des te groter zal het uitgestraalde vermogen van het grill-element worden. Een te kleine lamp zal resulteren in het niet op temperatuur kunnen houden van de broedmasjien.
succes,
Alfa.
alfa je hebt helemaal gelijk.
De temperatuur zal in het element snel stijgen, en dan lang "nagloeien"
Ik heb 2 koffiezet elementen van ongeveer 700 Watt in serie geschakeld. Dus max. opgenomen vermogen is 350 Watt voor een koelkast formaat prima.
De elementen heb ik onder in de (koel)kast geplaatst.
Met een computer fan haal ik de lucht via een pijp boven weg, en blaas ik langs de elementen.
Je hebt zo minder snelle pieken in de verwarming, maar meer gelijkmatig.
Ik heb parallel aan de beide elementen een 25 Watt gloeilamp buiten de kast.
Ik zie dan altijd de energie die het element vraagt.
Bij het opstarten van de kast, gaan de elementen wel op halve kracht starten, en worden dan wel zo warm dat de BI metaal beveiligingen de elementen uitschakelen. Deze extra beperking is alleen maar meegenomen.
Dat zware element van Ferry zal in het begin erg heet worden, bovendien vraagt het erg veel energie die het thermostaat wel moet kunnen schakelen.
Dus iets in serie is aan te raden.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door FerryB » zo 29 sep 2013, 17:02

Hennie, het is geen zwaar element het is een element van 100 Watt de lichtste die ze hadden.
Ik heb er over gebeld met die leverancier en het ook over de stralings warmte gehad en de vraag gesteld of er geen warmte verdeler tussen moest, want die zat er met de gloeilampen ook in.
Maar die persoon zei dat als er genoeg ruimte tussen het element en de doppen zit dat niet nodig was, de ruimte die er tussen zit is ruim 20 centimeter en dat was volgens die persoon ruim voldoende.
Ik kan natuurlijk dat rooster er weer tussen zetten als jullie denken dat dat wel nodig is??
Hieronder een foto van dat rooster.
Het element wordt trouwens niet bloedheet maar warmt op met stootjes (raar woord)
rooster1.jpg
Dit is de verdeler die onder de gloeilampen zat.
broedst.jpg
Dit is met warmte verdeler en nog de gloeilampen
Laatst gewijzigd door FerryB op zo 29 sep 2013, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door p.zwartepoorte » zo 29 sep 2013, 18:11

Dat element zit ook in mij broedstoof/kippenbroedmachine en die blijft mooi op thempratuur tegenwoordig gebruiken ze die elementen in een broedmachine als vervanger voor die lampen
je kan die jutte schuif terug zetten of plank met de zijkanten deel los en de fan in het midden van dat element zo dat de warmte goed verdeelt
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door FerryB » zo 29 sep 2013, 20:24

Ik heb toch maar het zekere voor het onzekere genomen en de warmte verdeler er weer tussen gezet.
Wat ik dan wel weer jammer vind is dat de ruimte een stuk kleiner is.
stoof5.jpg
E hier met de warmte verdeler er weer in
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door p.zwartepoorte » zo 29 sep 2013, 20:30

Of plafonplank maken zo als op fb aan geef of de la verlagen anders een la maken met lage opstand
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door alfa vulgaris » zo 29 sep 2013, 20:39

Eigenlijk zou ik die regelaar eens even beter moeten bekijken.

Ferry heeft een PID regelaar aangeschaft.

"P" staat voor proportioneel,dus de uitgang zal omgekeerd evenredig worden uitgestuurd door de ingang.
Hij regelt als het goed is dus echt traploos van 0 tot 100% vermogen.

De "I" en "D" actie van de regelaar zullen anticiperen op snellere opwarming of afkoeling van de stoof en het opwarmen en afkoelen van het verwarmings element.
In het boekje staat dat je niks hoeft te doen en de regelaar zichzelf afsteld.P,I en D actie neem ik aaan.

Doppen beschermen tegen infrarood(warmtestraling) van het element en dan moet je naar mijn idee een perfecte broedstoof hebben qua regeling. Bij goed aansluiten en circulatie word die lucht echt op 0.1 graad precies geregeld met of zonder kieren.

Als je lucht wil opwarmen kan je het zowieso beter onderin doen omdat warme lucht altijd opstijgt.
Krijg je bijvoorbeeld ook minder snel brand mocht er iets misgaan.
Ik zou het liefst de lucht door een aluminium koker langs het element blazen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 48 gasten