grootte van...

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

grootte van...

Bericht door newby » vr 29 nov 2013, 10:36

na veel gelezen te hebben en de 101 soorten kasten gezien te hebben.
blijft bij mij maar een vraag hangen... of ik zeg nu het domste wat iemand ooit heeft gezegd op het fora....

het maakt toch geen ene ... uit welke afmetingen je kasten hebben zolang de ruimtes tussen alles maar aangepast is op de bij?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: grootte van...

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 nov 2013, 12:21

Inderdaad het maakt niks uit waar bijen hun raten bouwen als het maar tochtvrij en droog is.
Het is wel handig, als dit wilt, om een volk te bekijken dat de ramen uit de kast te halen zijn.

Ook handig is dat het wat uniform is zodat een andere imker hulp kan bieden met een volkje.
Verder handig is het met slingeren in een honing slinger waar standaard raam maten in passen.
!Hans.

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: grootte van...

Bericht door newby » vr 29 nov 2013, 19:05

oke, slingeren is dus beter voor de opbrengst.

wat is het verschil tussen de kasten?
er zijn meerdere systemen, heb een beetje het idee dat het voornamelijk cosmetisch is allemaal.
uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer, de bijen willen een afgesloten voor hun toegankelijke ruimte.

hierin zullen ze altijd vanaf de ingang gezien hun broed nest bouwen, en daar achter of daar boven hun voedsel voorraad.
wij voeren suiker deeg of suiker water bij, het maakt voor de bij niet zoveel uit of dit van boven of van opzij is als ze er maar bij veilig bij kunnen.

iedereen zweert uiteraard bij de door hem of haar gebruikte methode, maar de praktijk laat zine dat er met meerdere verschillende soorten kasten goed bijen gehoduen kan worden en vloeibaar goud gewonnen kan worden..

sla ik een beetje de spijker op de kop??

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: grootte van...

Bericht door Samuel Murray » za 30 nov 2013, 21:01

newby schreef:Het maakt toch geen ene ... uit welke afmetingen je kasten hebben zolang de ruimtes tussen alles maar aangepast is op de bij?
Veronderstel jij maakt je eigen kast met je eigen raammaat met een raatafmewing van bijvoorbeeld 20 cm breed en 10 cm hoog, dan heb je 70 ramen nodig om hetzelfde raatoppervlak te krijgen als twee simplex broedkamers. Veronderstel nu je maak je kast een lange, horizontale kast, waarin al 70 raampjes naast elkaar zitten. Het wordt dus een kast van zo'n 20 cm hoog, 30 cm breed, en bijna 3 meter lang. Denk je niet dat de bijen er meer moeite in zullen hebben om een gezond nest te bouwen als in een kast die min of meer kubusvormig is? Ik heb zo'n idee dat de moer je zeer dankbaar zal zijn als zij met het eierleggen zo weinig mogelijk raampies moeten oversteken. Maar mischien ben ik fout en maakt het de moer helemaal niets uit.

Of: Waarom is de broednest altijd beneden, en waarom is het normaal dat een broednets omringd worden door stuifmeel en honing? Heeft de honing mischien een isolerende effect op de broednest? Als het wel zo is, dan zou het beteken dat je minder success zou hebben met een zeer magere kast (5 ramen van 30 cm x 90 cm) bv dan met een kubusvormige kast (11 ramen van 30 cm x 40 cm). Of zit de stuifmeel altijd rondom de broednest zodat de werksters sneller broed kan voeren? In dat geval zou het mischien juist beter zijn om de bijen te dwingen om een magere broednest te bouwen, zodat de bijen niet zo ver moeten lopen, niet waar? Ja, sorry, maar dat soort gedachten spelen door mijn hoofd wanneer nieuwe imkers (ikzelf dus ook) denken aan het ontwerpen van een "eigen" kast.

Maar ik denk dat jij grotendeels gelijk heeft -- de ontwerp van een kast heeft meer te maken met in hoeverre de kast het voor de imker gemakkelijk maakt. Bijen kunnen bijna enige ruimte omscheppen in een thuis, of anders gaan ze gewoon vandoor. Bij de keuze van de kast moet je dus niet denken aan de bijen maar aan jezelf en je eigen behoeften. Denk ik.

Samuel

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: grootte van...

Bericht door newby » wo 04 dec 2013, 09:57

oke er vanuit gaan dat je (ik) de standaard raampjes koopt, deze zijn kwa ratio financieel\tijd koop ; financieel/tijd - zelf maak voordeligste om aan te schaffen.

en op basis van deze maten dan een kast bouw met in oog de "juiste waarden" voor de bijen aan te houden..
waar ik meer op doel is.
de ene bouw een kast die verticaal uitgebreid kan worden, de ander bouwt een kast die horizontaal uitgebreid word.

zolang je dus maar een universele raam maat gebruikt ( die er eigenlijk ook niet is) maakt het niet zo heel veel uit wat voor type kast je bouwt.

daar komt bij dat je een kast koopt je flink wat geld moet neertellen. het materiaal waarvan deze kast gemaakt is, is bij elkaar een paar tientjes.
(op marktplaats staan verweerde kasten gemaakt van underlayment plaat voor rond de 50 euro stuk.)
als je als beginnend imker niet al te veel geld erin wil of kan stoppen is het meest simpele om je kasten zelf te maken..
met dit huidige tijd perk zeer makkelijk om goeie bouwtekeningen van internet te halen..

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: grootte van...

Bericht door Samuel Murray » wo 04 dec 2013, 13:44

newby schreef:zolang je dus maar een universele raam maat gebruikt ( die er eigenlijk ook niet is) maakt het niet zo heel veel uit wat voor type kast je bouwt.
Als je een universele lokale raammaat gebruikt (zoals Nederlandse simplex), dan kan je gemakkelijker ramen wisselen met ander imkers in je buurt. Maar als je een kast bouwt die wel bovenop of onder kaste van je mede-imkers passen, kan je niet alleen ramen maar ook kastdelen ruilen. Als jou zelfgemaakte kast de afmetingen van een spaarkast heeft, dan kan je een spaarkast die je bij iemand hebben gekocht of gekregen als kastonderdeel van je eigen kast gebruiken. Maar als je een universele raammaat gebruikt dan krijgt je al snel een kastmaat die je met enige gemak bij andere kaste kunnen aanpassen, zou ik zegge.
oke er vanuit gaan dat je (ik) de standaard raampjes koopt, deze zijn kwa ratio financieel\tijd koop ; financieel/tijd - zelf maak voordeligste om aan te schaffen.
Klopt... bij een lokale imkershop in mijn buurt kost een raam 85c plat en EUR 1.25 gemonteerd, maar als ie plat is moet je het zelf lijen en draad in spannen. Als je zelf de plankjes zou zagen denk ik dat het zelfs goedkoper kan.

Ruw vurenhout bij de Gamma kost EUR 2.38 voor 2.4 m x 50 mm x 22 mm. Ik weet niet zoveel van houtwerk maar ik denk dat je uit zo'n plank ruim 7.2 m plankjes (22 mm x 10 mm) kunnen krijgen voor ramen. Een simplex honingraam gebruikt 1.1 m en een broedraam gebruikt 1.3 m. Dus 25c per honingraam of 45c per broedraam. Als je een cirkelzaag en een slijper heeft. Plus gom, oogjes en draad.

Als je kies voor een toplat-kast, dan zijn de plankjes zelfs goedkoper, maar dan heeft je geen ramen, maar toplatten.
en op basis van deze maten dan een kast bouw met in oog de "juiste waarden" voor de bijen aan te houden.. waar ik meer op doel is.
Ik ben in dit afgelopen jaar meermalen nagedacht over goedkopere kasten en bouwmaterialens e.z.m. Je kunt een honingkamer maken die min of meer lijk op een spaarkast-honingkamer voor EUR 13 (verf, lijm, spijkers uitgesloten) -- bij Gamma hebben ze tegenwoordig een steigerhoutbalk voor dat prijs en je kunt er (als ik goed onthou) één honingkast van maken. Je kunt een honingkamer maken voor EUR 5, als je zeker weten dat je niet meer dan drie op elkaar gaan stapelen, door gewoon van 4 cm dik isoleringspiepschuimplaten gebruik te maken (dan bestaat je kastdeel uit uitsluitlijk piepschuim met géén houte delen). Er is een opbergbak bij Gamma voor EUR 9 met rechtaf wanden waarin je een duhoka kunt maken met 15 ramen... maar dan moet je de oren afzagen. Het is mogelijk (móét mogelijk zijn) om op kort termijn goedkoop te imkeren.
als je als beginnend imker niet al te veel geld erin wil of kan stoppen is het meest simpele om je kasten zelf te maken.. met dit huidige tijd perk zeer makkelijk om goeie bouwtekeningen van internet te halen..
Je kunt de bouwtekeningen gebruiken maar dan moet je heel precies kunnen werken (en ik kan niet, maar jij mischien wel).

Wat voor een kast heb jij in gedachten?

Samuel (jaaroud imker)

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: grootte van...

Bericht door newby » vr 06 dec 2013, 13:53

Samuel Murray schreef:
newby schreef:zolang je dus maar een universele raam maat gebruikt ( die er eigenlijk ook niet is) maakt het niet zo heel veel uit wat voor type kast je bouwt.
Als je een universele lokale raammaat gebruikt (zoals Nederlandse simplex), dan kan je gemakkelijker ramen wisselen met ander imkers in je buurt. Maar als je een kast bouwt die wel bovenop of onder kaste van je mede-imkers passen, kan je niet alleen ramen maar ook kastdelen ruilen. Als jou zelfgemaakte kast de afmetingen van een spaarkast heeft, dan kan je een spaarkast die je bij iemand hebben gekocht of gekregen als kastonderdeel van je eigen kast gebruiken. Maar als je een universele raammaat gebruikt dan krijgt je al snel een kastmaat die je met enige gemak bij andere kaste kunnen aanpassen, zou ik zegge.
oke er vanuit gaan dat je (ik) de standaard raampjes koopt, deze zijn kwa ratio financieel\tijd koop ; financieel/tijd - zelf maak voordeligste om aan te schaffen.
Klopt... bij een lokale imkershop in mijn buurt kost een raam 85c plat en EUR 1.25 gemonteerd, maar als ie plat is moet je het zelf lijen en draad in spannen. Als je zelf de plankjes zou zagen denk ik dat het zelfs goedkoper kan.

Ruw vurenhout bij de Gamma kost EUR 2.38 voor 2.4 m x 50 mm x 22 mm. Ik weet niet zoveel van houtwerk maar ik denk dat je uit zo'n plank ruim 7.2 m plankjes (22 mm x 10 mm) kunnen krijgen voor ramen. Een simplex honingraam gebruikt 1.1 m en een broedraam gebruikt 1.3 m. Dus 25c per honingraam of 45c per broedraam. Als je een cirkelzaag en een slijper heeft. Plus gom, oogjes en draad.

Als je kies voor een toplat-kast, dan zijn de plankjes zelfs goedkoper, maar dan heeft je geen ramen, maar toplatten.
en op basis van deze maten dan een kast bouw met in oog de "juiste waarden" voor de bijen aan te houden.. waar ik meer op doel is.
Ik ben in dit afgelopen jaar meermalen nagedacht over goedkopere kasten en bouwmaterialens e.z.m. Je kunt een honingkamer maken die min of meer lijk op een spaarkast-honingkamer voor EUR 13 (verf, lijm, spijkers uitgesloten) -- bij Gamma hebben ze tegenwoordig een steigerhoutbalk voor dat prijs en je kunt er (als ik goed onthou) één honingkast van maken. Je kunt een honingkamer maken voor EUR 5, als je zeker weten dat je niet meer dan drie op elkaar gaan stapelen, door gewoon van 4 cm dik isoleringspiepschuimplaten gebruik te maken (dan bestaat je kastdeel uit uitsluitlijk piepschuim met géén houte delen). Er is een opbergbak bij Gamma voor EUR 9 met rechtaf wanden waarin je een duhoka kunt maken met 15 ramen... maar dan moet je de oren afzagen. Het is mogelijk (móét mogelijk zijn) om op kort termijn goedkoop te imkeren.
als je als beginnend imker niet al te veel geld erin wil of kan stoppen is het meest simpele om je kasten zelf te maken.. met dit huidige tijd perk zeer makkelijk om goeie bouwtekeningen van internet te halen..
Je kunt de bouwtekeningen gebruiken maar dan moet je heel precies kunnen werken (en ik kan niet, maar jij mischien wel).

Wat voor een kast heb jij in gedachten?

Samuel (jaaroud imker)
ik zat te denken aan de standaard raampje te kopen en hieromheen dan een kast te bouwen, weet alleen niet of dit een horizontale of verticale kast word.
van beide systemen heb je meerdere soorten manieren maar alles komt voor de bijen op hetzelfde zelfde (holle ruimte die beschermt is met kleine opening en kans op raat te bouwen, nest dichtbij de ingang honing verst weg) neer dus noem ik het de horizontale of verticale manier.. (ik zeg het wel heel simpel nu)
een horizontale kast zou kwa ruimte voor mijn achtertuin het handigste zijn, ik heb zon 2 bij 2 ruimte en zou dus heel goed 2 lange (TBH achtige) kast met ramen kunnen doen.
ook zou de verticale manier (spaar/stapelkast) kunnen, is het niet dat ik niet hoger als 2 meter kan met mij dakje eigenlijk en daardoor wel erg in ruimte kwa hoogte beperkt word.

ik wou de kasten maken van hout, moet even bij de groothandel kijken wat voor hout precies.
ik koop mijn hout altijd bij de groothandel, over algemeen is dit goedkoper als bij gamma praxis enz, plus als je eenmaal vaak komt krijg je ook korting.
de kast grootte enz zal ik aanpassen aan de ramen afstandhouders en plek waar hij komt.
ik ben me eerst aan oriënteren en zal dan pas eentje gaan bouwen.

verder ben ik druk bezig met zoeken naar andere locatie's, heb zojuist mail terug gehad van de imker vereniging uit de plaats waar ik vandaan kom (assen) en naar het schijnt hebben ze hier ook 2 plekken in assen waar je ruimte kan huren.
ook kan ik voor een jaar een kast te leen krijgen en wanneer beschikbaar een volk krijgen.

ook ben ik aan het lobbyen voor een stukje grond op een boerderij van een kennis, hier kan ik dan de komende tijd planten, bloemen en bomen gaan aanplanten om daar in de toekomst een bijenstal te maken.. (heeft mij grootste voorkeur)
(ook ben ik op het werk aan lobbyen of ik niet bijen in de toekomst kan houden, er is namelijk een heideveld tussen bos waar niks mee gedaan word).
maar voor eerst zorgen dat ik bij bijen-kennis in de buurt komt zodat ik kan leren, du snaar de vereniging en cursus doen..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten