persen en slingeren.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

persen en slingeren.

Bericht door newby » vr 29 nov 2013, 11:17

ik lees slingeren en ik lees persen..
ik lees verschillen, maar ik lees niet waarom er gekozen word voor het een of het ander.

het idee dat ik nu heb is dat er voornamelijk geslingerd word omdat dit goedkoper makkelijker en sneller is.
persen zou dan uiteraard duurder en meer werk zijn, maar levert wel lekkerdere honing op, (hierin zijn wel meningen verdeeld, maar voornamelijk positief)


wat ik automatisch aan moet denken is..
als je slingert geef je de raten terug aan de bijen, gebruiken ze, ze daarna weer?
dan heeft slingeren als voordeel op persen dat de bijen na een keer raat bouwen dit niet meer hoeven te doen.
en bij persen wel..

de vraag is dat wat het ratio is tussen nieuw bouw raat (hoeveel energie kost de bijen dit) en schoonmaken/herstellen en opnieuw vullen van de oude raat.
of dat bijen energie stoppen en nieuwbouw, helaas heb ik hier nog niet echt iets over gevonden.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door jossmits » vr 29 nov 2013, 11:47

nog een derde mogelijkheid: laten uitlekken. Dat is qua investering het goedkoopst: geen slinger en geen pers. En het kost ook weinig tijd. Simpelweg de raat klein snijden en laten uitlekken.

Het nadeel van persen en uitlekken is dat de raat door de bijen niet hergebruikt kan worden. Het "kost" de bijen 5 tot 6 kg honing per kg was die zij moeten maken.

Jos

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door newby » vr 29 nov 2013, 12:25

hoe lang gaan deze geslingerde raat mee?
anders gezegd hoe vaak kan je de bijen en raat laten vullen, slingeren terug geven enz enz?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 nov 2013, 13:01

newby schreef:hoe lang gaan deze geslingerde raat mee?
anders gezegd hoe vaak kan je de bijen en raat laten vullen, slingeren terug geven enz enz?
Als je netjes werkt en een moerrooster gebruikt (wat ik doe) zijn er honingramen die zeker 10 jaar in gebruik zijn.
!Hans.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door buzzer » vr 29 nov 2013, 18:55

Beste Newby, geweldig dat je zoveel vragen stelt maar als je het boekje van de basiscursus bijenhouden eens door zou lezen zou je een stuk wijzer worden en antwoorden op je vragen vinden. (vat dit op als een tip en niet als kritiek....) :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door bee-tree » vr 29 nov 2013, 19:28

Buzzer, mooie imker ben jij om newby aan het werk te zetten in een boekje. We leven momenteel
toch in het i-tijdperk en niet meer in het boekentijdperk, laat staan in het 'aap, noot, Mies' tijdperk.
We horen volgens de didactici INTERACTIEF te leren en te studeren. En zo lang de vragenstellers
tevreden zijn met telkens korte antwoorden, is het een leuke leerzamere methode dan achter een boek
te zitten waar je na je avondeten op in slaap valt.

Buzzer ik hoop van jou ook antwoorden te krijgen die ik gesteld heb bij jouw topic 'Volk in holle boom'.

P.S. Buzzer, ik ben heel nieuwsgierig naar de betekenis van je naam. Is het je familienaam ?
In mijn buurt woont een zekere Jan Busser met Monica uit Arnhem. Wat betekent de naam ? Is het soms een oud
militair beroep. Sorry, dat ik van de topic van newby enigszins afdwaal ....Bee3

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door buzzer » vr 29 nov 2013, 19:37

:dance: :dance: Mijn naam? ZOEMER in het Anglicaans!!!! Buzzbuzz............... :be8:
De antwoorden op het thema Holle boom moet ik ff de tijd voor nemen en navraag doen, kump nog!
Ik hoop niet dat jij je naam afgeleid hebt van een vitaminetekort....................... :hand:
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door newby » vr 29 nov 2013, 20:29

buzzer schreef:Beste Newby, geweldig dat je zoveel vragen stelt maar als je het boekje van de basiscursus bijenhouden eens door zou lezen zou je een stuk wijzer worden en antwoorden op je vragen vinden. (vat dit op als een tip en niet als kritiek....) :whistle:

zodra ik dit boekje in mijn bezit heb zal ik dit zeker doen!! helaas start de cursus pas of een paar maand....
tot die tijd wachten kan mijn nieuwsgierige aard niet...
ik hoop de komende tijd te benutten om alle hardware en denkware zoveel mogelijk gemasterd en aangeschaft te hebben.
heb inmiddels al bijna alles gekregen.... nu alleen nog een kast.. deze ga ik proberen zelf te bouwen... wel schaf ik het raamwerk aan.

@t bee-tree ik ben van mijn generatie nog een van de weinige dit alleen het hoognodige doet met computers enz..
heb nog een wandkast vol boeken.. hier hoop ik de komende maanden toch aardig wat ruimte in te gaan vullen met bijen boeken..
die kunnen dan mooi tussen de moestuin wijn maak en zelf destilleer boeken... :whistle:

newby
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door newby » vr 29 nov 2013, 20:33

Hans van der Post. schreef:
newby schreef:hoe lang gaan deze geslingerde raat mee?
anders gezegd hoe vaak kan je de bijen en raat laten vullen, slingeren terug geven enz enz?
Als je netjes werkt en een moerrooster gebruikt (wat ik doe) zijn er honingramen die zeker 10 jaar in gebruik zijn.

dan is slingeren dus de meest voordelige manier..
wat doe je met de raten als je geslingerd hebt?
laat je die door de bijen schoonmaken?? hier heb ik al meerdere methodes van gelezen en gezien..
mij leek de methode: geslingerde raten in een losse kast los neerzetten bij de bijen kast de beste... mocht je dan meerdere kasten bij elkaar hebben staan gaan de volken onderling niet vechten/roven...
of is de weggeslingerde raten weer terug hangen de beste?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door Hans van der Post. » za 30 nov 2013, 10:41

newbee, inderdaad het is nu het digitale tijdperk!
Gebruik dan :D de zoekactie: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ren#p56895

Raad je aan om met de feestdagen een boek "Honingbijen" te vragen een geweldig naslag werk. :be2:
Het boek is op het forum al besproken: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... tz#p143129

Op een forum krijg je duizend antwoorden die alle kanten uit vliegen.
Als nieuwe imker kun je daar niet zoveel mee.
Een boek wordt door een schrijver geschreven, daardoor meer samenhang. :think:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten