persen en slingeren.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
newby
Berichten:36
Lid geworden op:ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:
Re: persen en slingeren.

Bericht door newby » wo 04 dec 2013, 10:11

Hans van der Post. schreef:newbee, inderdaad het is nu het digitale tijdperk!
Gebruik dan :D de zoekactie: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ren#p56895

Raad je aan om met de feestdagen een boek "Honingbijen" te vragen een geweldig naslag werk. :be2:
Het boek is op het forum al besproken: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... tz#p143129

Op een forum krijg je duizend antwoorden die alle kanten uit vliegen.
Als nieuwe imker kun je daar niet zoveel mee.
Een boek wordt door een schrijver geschreven, daardoor meer samenhang. :think:

heb het boek besteld!... kon niet wachten tot de feest dagen ook al zijn die met enkel dagen al, met de kans dat ik hem alsnog niet krijg. (jantje ongeduld) hahaha

voor de rest idd maar aan de standaard raat slingeren en dan hergebruiken kost de bijen minder energie... (hogere opbrengt voor mij)

ik heb vrijwel alle onderdelen om een pers te bouwen (aangezien ik ooit een (authentieke) fruitpers voo rmaken van wijn had waar het hout kapot van was..
een nieuwe honing slinger is nogal erg duur dus hoop via de cursus mensen te leren kennen die in assen wonen en er een hebben waar ik dan tzt gebruik van kan maken..
of ik moet aan de zelfbouw beginnen op basis van een oude centrifuge?? . heb al enkel mooie voorbeelden voorbij zien komen (voornamelijk Amerikaanse).

forum is mooi naslag werk, maar er zijn helaas net zoveel goeie manier die elkaar tegen spreken als leden op het forum..
wat het soms erg lastig maakt,..

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door Ewout » wo 04 dec 2013, 14:06

newby schreef:dan is slingeren dus de meest voordelige manier..
Dat hangt van meer factoren af. Als je heidehoning wilt oogsten (en in potjes wilt stoppen), heb je met een pers een grotere honingopbrengst. Er blijft ook met kolben honing achter in de raten. Ook zal het je veel tijd schelen in vergelijking met kolben. Sommige mensen vinden geperste (heide)honing lekkerder dan geslingerde, maar niet iedereen. Smaakverschil kan dus ook meespelen.

De meest voordelige manier is raathoning, daar komt geen slinger of ontzegelvork/-toestel aan te pas en je kunt er veel meer geld voor vragen bij verkoop (Turkse klanten zijn er dol op heb ik van een collega imker vernomen). Daar hoef je bovendien geen kunstraat voor te gebruiken - scheelt ook alweer.

Om de herbruikbaarheid van de raten zou ik me niet zo'n zorgen maken. Ook geperste was kun je hergebruiken en omsmelten tot kunstraat (scheelt ook weer investering). En bijen houden ervan om nieuwe raten te bouwen in het voorjaar. Alleen voor de allereerste voorjaarshoning heb je echt voordeel van uitgebouwde honingramen. Een uitgebouwd simplex honingraampje bevat ongeveer 100 gram was. Als je kunstraat (50 gram voor een vel) gebruikt is hoeven ze maar de helft daarvan zelf te bouwen.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door A.A. Staals » wo 04 dec 2013, 17:13

Ewout schreef: Dat hangt van meer factoren af. Als je heidehoning wilt oogsten (en in potjes wilt stoppen), heb je met een pers een grotere honingopbrengst. Er blijft ook met kolben honing achter in de raten.
Zie: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... en#p167243. Dan blijft er niets achter.

ad staals

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door Ewout » wo 04 dec 2013, 17:28

Hoeveel is niets Ad? :D

newby
Berichten:36
Lid geworden op:ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door newby » vr 06 dec 2013, 14:03

Ewout schreef:
newby schreef:dan is slingeren dus de meest voordelige manier..
Om de herbruikbaarheid van de raten zou ik me niet zo'n zorgen maken. Ook geperste was kun je hergebruiken en omsmelten tot kunstraat (scheelt ook weer investering). En bijen houden ervan om nieuwe raten te bouwen in het voorjaar. Alleen voor de allereerste voorjaarshoning heb je echt voordeel van uitgebouwde honingramen. Een uitgebouwd simplex honingraampje bevat ongeveer 100 gram was. Als je kunstraat (50 gram voor een vel) gebruikt is hoeven ze maar de helft daarvan zelf te bouwen.
dan moet je wel een smelt apparaat met alles erop en eraan hebben..
wat kost zoiets?

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door Erik Konijn » vr 06 dec 2013, 16:26

zomers doet de zon het voor je. Gewoon een zonnewas smelter maken.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door Ewout » za 07 dec 2013, 12:52

Een piepschuim bak van de visboer met een glasplaat erop kan al dienstdoen als zonnewassmelter, maar kunstraat maken kost inderdaad wel wat meer. Persje kun je ook zelf maken, zie dit onderwerp voor uitgebreide informatie en ideeën (zo'n persje van FerryB van het forum hier kost iets van €125 volgens mij). Heb je er in elk geval geen buitenlandse rommel doorheen zitten. Informeer ook even bij je vereniging, er zijn vast wel mensen met een kunstraat pers. Net als er vast wel een verenigingsslinger is.

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door dree » ma 09 dec 2013, 08:46

Ewout schreef:Een piepschuim bak van de visboer met een glasplaat erop kan al dienstdoen als zonnewassmelter, maar kunstraat maken kost inderdaad wel wat meer. Persje kun je ook zelf maken, zie dit onderwerp voor uitgebreide informatie en ideeën (zo'n persje van FerryB van het forum hier kost iets van €125 volgens mij). Heb je er in elk geval geen buitenlandse rommel doorheen zitten. Informeer ook even bij je vereniging, er zijn vast wel mensen met een kunstraat pers. Net als er vast wel een verenigingsslinger is.
Bij de downloads (op dit forum boven de groene balk), staat een heldere bouwtekening van een zonnewassmelter. Bij die heb je geen last van visluchtjes :D

Andreas

newby
Berichten:36
Lid geworden op:ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door newby » wo 11 dec 2013, 17:33

Hans van der Post. schreef: Raad je aan om met de feestdagen een boek "Honingbijen" te vragen een geweldig naslag werk. :be2:
Het boek is op het forum al besproken: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... tz#p143129
. :think:
boek is binnen heeft alleen wel een ander ISBN nummer inmiddels...
thanks voor de tip.. ik ga snel lezen..

newby
Berichten:36
Lid geworden op:ma 25 nov 2013, 17:07
Contacteer:

Re: persen en slingeren.

Bericht door newby » wo 11 dec 2013, 17:36

kwa raten persen en smelten moet ik tzt maar een kijken..

vraag me trouwens wel af waarom we de raat niet dikker persen.. lijkt me nog minder werk voor de bijen...
maar ga me eerst wel wat verder inlezen....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten