Segeberger vs hout simplex -- ruimte boven ramen of onder?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Segeberger vs hout simplex -- ruimte boven ramen of onder?

Bericht door Samuel Murray » zo 01 dec 2013, 09:32

Hoi allemaal

Ik lees op Imkerpedia dat bij houte simplex kasten er ruimte boven én beneden de ramen zijn. Vaak krijgt men bij discussies over bijenkasten de vraag of de bijenruimte boven de ramen of onder de ramen zijn, maar volgens de beschrijving op Imkerpedia lijkt het alsof de houte simplex niet alleen ruimte boven OF onder de ramen hebben, maar boven EN beneden. Klopt dat? En geldt dat ook voor spaarkasten?

Imkerpedia zei:
Wanneer we twee bakken op elkaar plaatsen, bedraagt de afstand tussen de ramen van de bovenste bak en de ramen van de onderste bak 10 mm. Hiervan zit 7 mm boven de onderste ramen en 3 mm onder de bovenste ramen.

In mijn eerste jaar als imker heb ik voornamelijk met "segeberger" simplex kasten gewerkt (of ze nou echte segebergers waren, weet ik niet, maar ze waren in ieder geval goed op maat voor simplex ramen zonder bijvulblokjes). Ik had de indruk dat bij deze segebergers er géén ruimte boven de ramen waren. Klopt dat?

[Weet iemand hier mischien hoeveel ruimte er onder de ramen is bij zo'n segeberger -- 6-7 mm of 10 mm?] Het zou gewoon interessant zijn om te weten exact hoeveel ruimte onder de ramen van een segeberger simplex kast is, maar mijn hoofd vraag is: klopt het dat er bij een houte spaarkast ruimte boven EN onder de ramen is, en klopt het dat er bij een segeberger simplex géén ruimte boven de ramen is?

Ik ben namelijk voor de lol wat kasten aan het ontwerpen (zoals ieder nieuw imker doet, begrijp ik!) en ik zou graag de kastdelen (de honingkamer, om exact te zijn) uitwisselbaar met spaarkasten willen maken (zodat je de een bovenop de anderen kan stapelen, als je wil).

Bedankt alvast.
Samuel

NoudvanWageningen
Berichten: 31
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 18:31
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Bastaart / Buckfast
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Segeberger vs hout simplex -- ruimte boven ramen of onde

Bericht door NoudvanWageningen » ma 02 dec 2013, 07:27

Op de tekeningen van de spaarkast staan de maten van het broedkamer raampje en die van de honingkamer.
De bijenruimte onder en boven de raampjes wordt bepaald door de afstandsrepen (kamijzer) door deze hoger of lager vast te spijkeren.

http://www.bijenhouden.nl/beeld/p/pietj ... ast-VA.pdf
http://www.bijenhouden.nl/beeld/p/pietj ... ast-LR.pdf

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Segeberger vs hout simplex -- ruimte boven ramen of onde

Bericht door Samuel Murray » ma 02 dec 2013, 09:45

NoudvanWageningen schreef:De bijenruimte onder en boven de raampjes wordt bepaald door de afstandsrepen (kamijzer) door deze hoger of lager vast te spijkeren.
Als je dan de afstandsstrip zo hoog vastspijkeren dat er geen ruimte boven de ramen is, dan is de ruimte onder de oren 13 mm. Krijgt de imker daar geen last van? En als je de afstandsstrips laten zakken zodat er geen ruimte onder de ramen is, dan is de ruimte onder de oren 3 mm. Zelfde vraag -- ik dacht dat ruimtes van 13 mm of 3 mm in een bijen kast zoeken zijn naar moeite...?

Samuel

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger vs hout simplex -- ruimte boven ramen of onde

Bericht door Kroese » ma 02 dec 2013, 11:32

Samuel Murray schreef:Als je dan de afstandsstrip zo hoog vastspijkeren dat er geen ruimte boven de ramen is, dan is de ruimte onder de oren 13 mm. Krijgt de imker daar geen last van? En als je de afstandsstrips laten zakken zodat er geen ruimte onder de ramen is, dan is de ruimte onder de oren 3 mm.
Samuel
3mm onder de oren is te weinig, je krijgt dan bijen klem te zitten.

De totaal ruimte tussen 2 bakken is dan 6+4 - 10mm, wat eigenlijk te veel is. Er wordt dan altijd wat braamraat op en onder de latten gebouwd.
Maar deze ruimte is ook bedoeld om er een draad rooster tussen te kunnen leggen. daarvoor is een ruimte boven de ramen van 4mm voldoende om het rooster niet boven de bakranden te laten uitkomen.
De ruimte van 6mm onder de ramen is om geen bijen dood te drukken als de bak afgenomen wordt, en ergens opgezet wordt. Een omgekeerd dak is dan veiliger natuurlijk.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Segeberger vs hout simplex -- ruimte boven ramen of onde

Bericht door alfa vulgaris » ma 02 dec 2013, 11:53

Ook een mooi verhaal.
Vraag formuleren of kast ontwerpen?

Ik kan me in elk geval geheel bij Hennie aansluiten.

In de afstandstrips zitten vaak nog gaatjes en als je ze op de juiste manier hebt gemonteerd kunnen de bijen dan ook nog lekker overal langskruipen.

Inderdaad bij de uitvoering volgens NEN(orm) moet je de bakken op een omgekeerd dak of rand zetten anders plet je bijen aan de onderkant daarom vraag ik me ook nog wel eens af waarom ik de kasten nog steeds 228 en 150 mm maak i.p.v een millimeter lager omdat dan naar mijn inschatting de ruimte tussen de bakken minder snel wordt dichtgebouwd bij houten simplex. Ik heb voorgenomen het niet te doen want de kasten zouden nog vast slijten. Toch denk ik nu dat de kasten eerder van ellende uit elkaar vallen dan dat er in de hoogte één millimeter afslijt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten