Waar krijg men plankjes voor eigen ramen maken?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Waar krijg men plankjes voor eigen ramen maken?

Bericht door Samuel Murray » di 03 dec 2013, 22:18

Hoi allemaal

Weet iemand hier mischien waar ik de plankjes kunnen krijgen waarmee simplex ramen gemaakt worden, als ik ramen in mijn eigen maat willen maken? Of moet ik het gewoon zelf op maat zagen? Wat voor hout is het beste voor ramen?

Bedankt
Samuel

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Waar krijg men plankjes voor eigen ramen maken?

Bericht door p.zwartepoorte » di 03 dec 2013, 23:46

Waarom wil je eigen gemaakte maat kast bouwen ? Ik zou niet afwijken van standaard kast wegens dat je straks volkje te veel hebt die je weg wil doen dan zit de nieuwe eigenaar te prutsen om ze weer op standaard maat raam te krijgen
Heb je gewoon standaard raam hang je ze gewoon over klaar is Kees
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Waar krijg men plankjes voor eigen ramen maken?

Bericht door Samuel Murray » di 03 dec 2013, 23:58

p.zwartepoorte schreef:Waarom wil je eigen gemaakte maat kast bouwen?
Ik wil voor zover het mogelijk is de standaard raammaten gebruiken, maar ik ben ook voortdurend op de uitkijk naar goedkopere opties voor bijenkasten e.z.m., en ik heb vandaag een heel stewig kast ontdekt waarin een simplex raam helaas niet zal passen. Al het te duur of te moeizaam zou zijn om mijn eigen ramen te maken dan zal ik het niet doen, maar ik wil in ieder geval alle opties overwegen.

Bij het maken van een zeer goedkoop bijenkasten zijn er drie mogelijkheden, namelijk (1) gebruik goedkoop bouwmateriaal om specifiek een kast te maken voor standaard ramen, of (2) gebruik een goedkoop "kast" die groter is dan standaard ramen en bouw het om tot een kast waarin standaard ramen zou passen, of (3) gebruik een goedkoop kast die kleiner is dan standaard ramen en maak je eigen ramen. Optie #3 is niet mijn eerste keus, maar het is wel goed om het in gedachten te houden.
Ik zou niet afwijken van standaard kast ... dan zit de nieuwe eigenaar te prutsen om ze weer op standaard maat raam te krijgen.
Ja, dat is inderdaad een van de redenen waarom het maken van eigen raammaten niet mijn eerste keus is.

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Waar krijg men plankjes voor eigen ramen maken?

Bericht door Stephan » wo 04 dec 2013, 00:19

Hi Samuel,

De losse bouwpakketjes (plankjes) zijn normaal gesproken bij ieder bijenshop/Imkerhuis te krijgen.
Ik kan niet zeggen waar bij jou in de buurt...aangezien er geen plaats bij je vermeld staat.
Ik persoonlijk zou eerder voor optie 1 gaan als het moest! en mijn eigen bijen hive maken ipv optie 3 en werken met een niet standaard maat.
Optie 3 geeft je elke keer werk met aanpassen van je materialen. (niet praktisch en uiteindelijk veel meer werk)

Misschien beter zoeken naar optie 4 en ergens goedkoop 2de hands simplex kasten overnemen.

Veel suc6
Vriendelijke groet
Stephan

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Waar krijg men plankjes voor eigen ramen maken?

Bericht door Samuel Murray » wo 04 dec 2013, 09:27

Stephan schreef:De losse bouwpakketjes (plankjes) zijn normaal gesproken bij ieder bijenshop/Imkerhuis te krijgen.
Oh, dat wist ik niet. Ik dacht dat je alleen op maat gesnijde plankjes by 'n bijenshop kunnen kopen (dus alleen voor standaard ramen).

Ik kom al hoe meer tot de conclutie dat geen mens zonder een cirkelzaag kan overleven. Met een cirkelzaagje in je buurt voel jij je beter.
Ik kan niet zeggen waar bij jou in de buurt...aangezien er geen plaats bij je vermeld staat.
Raar... ik weet zeker dat ik toen ik bij dit forum registreerde een woonplaats hebben vermeldtdt (een d of een t?).

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar krijg men plankjes voor eigen ramen maken?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 04 dec 2013, 10:49

Wanneer je iets bij de werkbij besteld , is dit in Emst op te halen .

Jaap v P

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Waar krijg men plankjes voor eigen ramen maken?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 05 dec 2013, 10:42

In diezelfde hoek ook het Honingmagazijn in Ede en BijDaan in Apeldoorn.

jan o.
Berichten: 37
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Re: Waar krijg men plankjes voor eigen ramen maken?

Bericht door jan o. » do 05 dec 2013, 20:10

Goededag Samuel,

Raampjes zijn vrij simpel zelf te maken maar er gaat heelveel tijd in zitten en je hebt wat gereedschap nodig .
Zelf heb ik ramen gemaakt van grenen hout maar ook dat is prijzig.
Daarbij komt nog dat je veel zaag verlies hebt .
Toen ik ze zelf gemaakt heb kwam ik op 40 cent per stuk exclusief mijn tijd en stroom en gereedschap.
Voor een paar dubbeltjes meer koop je ze kant en klaar.
Hopelijk heb je hier je antwoord op je vraag.

gr jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten