Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door Samuel Murray » vr 07 mar 2014, 10:04

Hoy allemaal

Heb gister de lattenkast in elkaar getimmerd. Dié heb ik eerst gelakt en pas toen gelijmd. Ik moet nog besluit waar ik de vlieggat wil hebben (en dan gaten boren).

De uitleg in Microsoft Paint:

Afbeelding

Bij één spijkering is de plank helaas een beetje geschoven (ik had hem in mijn eentje in elkaar gezeten):

Afbeelding

Verder is het een vrij simpel kast. Negen vloerdelen-planken (je zou met 8 kunnen als je korte afsnij-stukjes hergebruiken). Een six-pack van de planken kost EUR 13 bij de Gamma.

Afbeelding

Ik wou dat ik plastic varroa gaas had... mijn vingers krijgen pijnlijke verwondingen in als ik met de ijzergaas werken. De openingen aan de zijkanten van de kast zijn geen vliegopeningen maar voor ventilatie (je kan het sluiten met het korte plankje) en voor de varroa controle.

Afbeelding

Dus... opmerkingen?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door Bart de Coo » vr 07 mar 2014, 11:31

Nee, geen opmerkingen. Prachtig. Hoe ga je de latten maken? Ik heb bij de Praxis wel eens latten van precies 3,5mm gevonden. Die schuifla is ook erg mooi.

Bart

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door Samuel Murray » vr 07 mar 2014, 11:52

Bart de Coo schreef:Hoe ga je de latten maken? Ik heb bij de Praxis wel eens latten van precies 3,5mm gevonden.
O, prima. Bij de Praxis, dus. De latten bij Gamma is helaas 38 mm en zal dus bijgezaagd moet worden. Ik heb ook een aantal planken in de achtertuin liggen die tot latten gezaagd kunnen worden.

Gewysigd: Nee, ik had een aantal planken in de achtertuin en heb ze gewoon met de tafelzaag tot ca 35 mm stroken gezaagd. Ook beter zo, want de latten zijn dikker dan die van de Gamma optie.
Laatst gewijzigd door Samuel Murray op vr 07 mar 2014, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 07 mar 2014, 11:59

Als je niet de juiste maat kunt vinden, kan je ze laten zagen bij een houthandel (niet de bouwmarkt). Bijvoorbeeld van der Leeden in Ermelo, zaagt alles in exact de maat die je hebben wilt.

Verder erg mooie kast! Ik blijf de lattenkasten geweldig vinden, leuk projectje voor later...

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door peter-koi » vr 07 mar 2014, 14:51

Ziet er mooi uit hoor,maar komt er ook een dak op ?

Groet Peter.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door Samuel Murray » vr 07 mar 2014, 16:23

peter-koi schreef:Ziet er mooi uit hoor,maar komt er ook een dak op?
Err... nee, op een lattenkast komt normaalgesproken geen dak. De latten vormen de dak. Je kunt wel de latten beschermen tegen regen en zon, door een losse "dak" erop te doen, en ik gaan de "dak" gewoon maak van overige laminaat. De dak van een lattenkast hoef niet "telescopisch" te zijn... zolang het maar niet afwaait. Ja, oke... er is dus wel een dak :-)

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door peter-koi » za 08 mar 2014, 10:30

Ik heb er onlangs ook een gemaakt,maar wel met een dak dan hou je het toch een beetje droog he.
En met een raampje er in wat je kan sluiten natuurlijk.

Groet Peter.

Gebruikersavatar
AnnetteSimone
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 15:17
Locatie: ZO-Noorwegen
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door AnnetteSimone » di 25 mar 2014, 11:18

Samuel zie ik het goed, ligt het gaas er los in zodat het na de winter er uit gehaald kan worden en zo makkelijk schoongemaakt?

Ik heb vorig jaar 2 topbarhives gebouwd waarvan ik er een in gebruik heb. Helaas heb ik toen het gas vastgeniet. Ik denk er nu over om in de volgende TBHs de gaasbodems met een klapscharnier te bevestigen.
Met noordelijke groet,
Annette

Top Bar Hive, bruine bijen
TBH-blog: www.topplistkube.blogspot.com (met googlevertaalknop)

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door Samuel Murray » di 25 mar 2014, 15:48

AnnetteSimone schreef:Samuel zie ik het goed, ligt het gaas er los in zodat het na de winter er uit gehaald kan worden en zo makkelijk schoongemaakt?
Nee, de gaas is vastgeniet. De bedoeling is dat ik een triplex plank onderin doen als varroa "lade", zodat ik regelmatig de mul kan wegruimen, maar de gaas is gewoon vast. Als de gaas zélf bijvoorbeeld gepropoliseerd worden, zal ik er niets aan kan doen. De ontwerp maakt het niet echt mogelijk om de gaas afhaalbaar te maakt. Mischien kom ik straks achter dat het een foute besluit was :-)
Ik denk er nu over om in de volgende TBHs de gaasbodems met een klapscharnier te bevestigen.
Waarom? Vanwege propolis of om een andere reden?

Gebruikersavatar
AnnetteSimone
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 15:17
Locatie: ZO-Noorwegen
Contacteer:

Re: Mijn vloerdelen-hout lattenkast

Bericht door AnnetteSimone » di 25 mar 2014, 16:56

Zoals ik al aangaf heb ik ook mijn gaas vastgeniet. Wat ik nu merk - eerste keer - is dat het heel moeilijk is om de dode bijen van het gaas af te halen. Ik heb er wat omhoog geprobeerd te schrapen. Het andere afval viel door het gaas heen, toen ik de plank eronder weghaalde deze week. Daarna heb ik de plank voor 3/4 weer onder het gaas gedaan. Dus 1/4 open bodem. Hoe verwijder jij jouw dode bijen van jouw gaas?

Heb je niet gedacht aan het hebben van een topbar hive? Ook al woon ik in Noorwegen ga ik daar helemaal voor. Wanddikte 36 mm (evt. 48 mm).
Met noordelijke groet,
Annette

Top Bar Hive, bruine bijen
TBH-blog: www.topplistkube.blogspot.com (met googlevertaalknop)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten