Rose Hive methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door ErikS » ma 09 nov 2015, 19:27

Ieben schreef:Ik heb zelf het boek van Tim over zijn Rose Hives al gelezen en daar staan wel enkele afmetingen in maar ik dacht dat er mogelijks mooiere plannen in omloop waren?
Bedankt voor de info en voor het filmpje!
Hallo, Denk dat Tim niet aan mooi doet, praktisch denken in de eerste plaats. Heb wat contact met hem gehad maar is in de eerste plaats een praktijk man die op zijn gevoel afgaat. Hij heeft overigens ook een eigen forum.

Heb zelf het boek goed gelezen en ook de werkwijze overdacht. Grote voordeel is de vrijheid voor de bijen, geen discussie hierover. Probleem 1 is de afwijkende maat raam, ik heb zelf in eerste instantie gekozen voor imkeren op honingkamers. In Duitsland is dit meer verbreid (flachzargen betrief en heeft vele voordelen) maar de toren wordt nog hoger...... Probleem 2 is het kweken van "vlees"volken. Bij goede doorlopende dracht geen probleem, maar bij drachtonderbreking of een periode van slecht weer gaat het grote volk ook in groot tempo door zijn voorraad heen. Tim imkert met een variant van de zwarte bij, ik heb zelf buckfast bijen, dat is een belangrijk verschil. En een kast van 6 broedbakken hoog is wel heel hoog, zelfs voor mijn bijna 2 meter lengte. Stel er is een periode van slecht weer van 2 weken en het volk zit klem door het uitvallende broed..... grote kans dat er doppen worden gezet en bij het eerste moment goed weer er een zwerm vertrekt. Ik zit zelf in de stad met mijn bijen en wil dit absoluut niet.

Afgelopen jaar een test gedaan met de andere benadering, broedbeperking, en goed resultaat. Deze test overigens uitgevoerd met een DB kast van Honingkamer bakken.

ergo: het principe een raammaat en de bijen vrijheid/ruimte geven is goed. Praktisch zijn er grote voordelen bij meer controle over de volken. Goed overdenken wat de eigen wensen zijn en drachtgebied en omgeving is.

grtz

erik.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door ErikS » ma 09 nov 2015, 19:33

FrancA schreef:Goed plan Tieme :)

Ik heb het een jaartje op simplex gedaan maar ben nu volledig genezen van werken met de Rose Hive methode :|
Wat een gedoe en gesleep met al die broedkamers.
En vergeet niet om een laddertje mee te nemen.. ;)

Ik ga nu naar het tegenovergestelde: Dadant Blatt.
Het volgende seizoen werken met slechts 1 BK en hooguit 1 of 2 HK's en de BK-ruimten managen met schotjes.
Heerlijk lijkt mij dat! :D
Hallo Franca, Kleine positieve waarschuwing ;-) Vorig jaar gestart met een volk op 2 bakken mini plus. Dit volkje omgezet naar DB, allemaal honingkamers. Even moeilijk en daarna is het volk in enkele weken (6?) gegroeid naar 2 bakken vol bijen en met de linde dracht hebben ze 5 bakken bezet, bijen en losse honing. Ondanks dat ik meerdere afleggers had gemaakt en volledige broedafname toegepast ivm de varroabestrijding......... je komt mogelijk toch nog aan het sjouwen :be1:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door FrancA » ma 09 nov 2015, 19:47

ErikS schreef:
FrancA schreef:Goed plan Tieme :)

Ik heb het een jaartje op simplex gedaan maar ben nu volledig genezen van werken met de Rose Hive methode :|
Wat een gedoe en gesleep met al die broedkamers.
En vergeet niet om een laddertje mee te nemen.. ;)

Ik ga nu naar het tegenovergestelde: Dadant Blatt.
Het volgende seizoen werken met slechts 1 BK en hooguit 1 of 2 HK's en de BK-ruimten managen met schotjes.
Heerlijk lijkt mij dat! :D
Hallo Franca, Kleine positieve waarschuwing ;-) Vorig jaar gestart met een volk op 2 bakken mini plus. Dit volkje omgezet naar DB, allemaal honingkamers. Even moeilijk en daarna is het volk in enkele weken (6?) gegroeid naar 2 bakken vol bijen en met de linde dracht hebben ze 5 bakken bezet, bijen en losse honing. Ondanks dat ik meerdere afleggers had gemaakt en volledige broedafname toegepast ivm de varroabestrijding......... je komt mogelijk toch nog aan het sjouwen :be1:
Neeeeeeeeeeeee!, ErikS, geen volken op uitsluitend honingkamers.....
:shock: :shock: :shock:

Zit ik nog met hetzelfde probleem: al dat gesjouw en gedoe met veel HK's ;)

1 grote BK en 1 of hooguit 2 HK's, daar moeten ze het mee kunnen doen :)

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door Erick » ma 09 nov 2015, 20:28

FrancA schreef: Neeeeeeeeeeeee!, ErikS, geen volken op uitsluitend honingkamers.....
:shock: :shock: :shock:

Zit ik nog met hetzelfde probleem: al dat gesjouw en gedoe met veel HK's ;)

1 grote BK en 1 of hooguit 2 HK's, daar moeten ze het mee kunnen doen :)
waarom niet met alleen honingkamers, die zijn toch veel handelbaarder?
Als ik ga beginnen wil ik alleen maar honingkamer formaat, maar dat heeft ook te maken met de werkmethode die ik wil toepassen [Renson]
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door FrancA » ma 09 nov 2015, 21:23

Erick schreef:
FrancA schreef: Neeeeeeeeeeeee!, ErikS, geen volken op uitsluitend honingkamers.....
:shock: :shock: :shock:

Zit ik nog met hetzelfde probleem: al dat gesjouw en gedoe met veel HK's ;)

1 grote BK en 1 of hooguit 2 HK's, daar moeten ze het mee kunnen doen :)
waarom niet met alleen honingkamers, die zijn toch veel handelbaarder?
Als ik ga beginnen wil ik alleen maar honingkamer formaat, maar dat heeft ook te maken met de werkmethode die ik wil toepassen [Renson]
Als je de Renson werkmethode toepast kan ik mij er wel iets bij voorstellen dat je alleen maar HK formaat gebruikt.
Maar wat is anders hanteerbaarder dan een BK die je gewoon op z'n plek kunt laten staan en waar je niet steeds weer in hoeft te rommelen en er iets af halen of er iets hoeft op te zetten anders dan 1 of 2 HK's?

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door Erick » ma 09 nov 2015, 22:06

had ik niet meer aan gedacht de kast opbouw is anders.......... :doh:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door FrancA » di 10 nov 2015, 07:03

Hoewel, niet rommelen..
Een schotje verplaatsen binnen de broedbak kun je natuurlijk ook zien als rommelen :)
Eventuele broedbeperking die ga ik toepassen zal het aanmaken van nieuwe volken zijn bij te veel of ruim voldoende broed.

Wat jij ook al noemde ErikS is dat bijenvolken bij de Rose Hive Methode (bij Tim dan) volledig op eigen honing overwinteren.
Er zijn dusdanig koele en vochtige jaren in Ierland geweest dat Tim met zijn 100 bijenvolken geen druppel honing overhield om te verkopen en alle honing aan zijn bijenvolken moest teruggeven of onderling onder zijn bijenvolken moest verdelen om voldoende van zijn bijenvolken de winter door te kunnen helpen.
Omdat Tim mede van de honingverkoop van zijn bijenvolken leeft zijn dat magere jaren voor hem.

De weersomstandigheden/dracht waren afgelopen seizoen hier zodanig dat ik van mijn vijf bijenvolken waarschijnlijk zonder bijvoeren maar 1 volk zou gaan overhouden na komende winter als ik ze op eigen honing zou laten overwinteren.
Met wat bijvoeren is de kans groot dat ik na komende winter nog steeds vijf vitale bijenvolken heb :be8:

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door flayed » vr 17 mar 2017, 19:55

De Rose Hive Methode,...

Moet deze niet Heten De Michael Palmer Methoden??

Deze grootimker uit het hoge noorden van Canada imkert al tientallen jaaren op deze wijze.
Hier een link naar een van zijn vele sessies https://www.youtube.com/watch?v=JOa_SOWVdmk

Oja het zijn lange sessies van ongeveer een uur.


Mvg John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten