Segeberger Reisbodem Deluxe

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Segeberger Reisbodem Deluxe

Bericht door FrancA »

Daar kun je dus weer wat laat achter komen als je begint met bijenhouden: verkeerde bodems bij 2 Segeberger Ned. Simplex kasten gekocht.

Bij een 1e inspectie dit voorjaar bleek dat de relatief hoge onderruimte van 9 cm door de bijen intensief gebruikt werd om uit te bouwen onder en aan de ramen.
Resultaat: alles aan elkaar geklonterd en de ramen kunnen slechts met moeite de onderbak uitgetild worden met veel afbrekende wildbouw.

Eerste opkomende oplossing :idea: - antibouwroosters kopen en plaatsen!
Ohoh - vorig jaar niet aan gedacht - oké ben beginner - kan gebeuren :)
Maar die blijken dan helaas weer net niet verkrijgbaar voor dit type Segeberger reisbodems.. :|

Wat nu :?: :?:
:idea: Zelf de bodems aanpassen! :)

Zo gezegd, zo gedaan - een nieuw aangeschafte Segeberger Lage bodem onder de bijenkast geplaatst en de probleembodem mee naar de kluszolder:
Reisbodem na 1 jaar gebruik
Reisbodem na 1 jaar gebruik
Benodigd gereedschap en nieuw gaas
Benodigd gereedschap en nieuw gaas
Oude gaasbodem er uitgesneden
Oude gaasbodem er uitgesneden
Bijgesneden, schoongemaakt en laagje verf erover
Bijgesneden, schoongemaakt en laagje verf erover
Detail schuin aflopend naar voren gesneden
Detail schuin aflopend naar voren gesneden
Gaas geknipt en vastgelijmd en klaar is de Segeberger Reisbodem Deluxe!
Gaas geknipt en vastgelijmd en klaar is de Segeberger Reisbodem Deluxe!
:D

De onderruimte varieert nu tussen de ongeveer 3 - 3,5 cm.

Nu nog een vliegplankje eraan vastschroeven en de bodem is weer klaar voor gebruik - en op naar de 2e reisbodem om aan te passen :)
Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:20
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roderwolde
Contacteer:

Re: Segeberger Reisbodem Deluxe

Bericht door janmol1h »

Dat heb je mooi opgelost. Voordeel is nu ook dat dode bijen in de winter er gemakkelijk es uit te vegen zijn, anders waren ze blijven liggen en daardoor minder ventilatie.
Er is een opzetrand te koop, daar past het sperr raster van hout in.
Mij is verteld dat als de bijen onder de ramen bouwen dit het teken is dat je meer ruimte moet geven.
Als ze dat gaan doen plaats je het houten raster.

In het verleden had ik ook zulke bodems. Ik ben nu tevreden met de Ed Pieterse kast van het Bijenhuis.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger Reisbodem Deluxe

Bericht door FrancA »

janmol1h schreef:Mij is verteld dat als de bijen onder de ramen bouwen dit het teken is dat je meer ruimte moet geven.
Als ze dat gaan doen plaats je het houten raster.
De bijenvolken hier vonden het helaas een mooie ruimte om gelijk te gaan uitbouwen terwijl ze nog meer dan voldoende ruimte in de rest van de kasten hadden :|
janmol1h schreef:Er is een opzetrand te koop, daar past het sperr raster van hout in.
Dankje voor de tip :)
Dat is mij door de winkelier dan weer niet verteld :D

Maar ik ben nu heel tevreden met deze zelf bijgewerkte versie van de reisbodem.
Bij andere bijenhouders heb ik ook gezien dat onder een sperr raster toch ook weer vaak uitgebouwd wordt en dat het hout van het raster niet zelden gaat schimmelen.. :|

Inderdaad kunnen dode bijen door het aflopende gaas nu gemakkelijker worden verwijderd :)
frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Segeberger Reisbodem Deluxe

Bericht door frank27 »

Franc, mooie actie, mooie foto's en aan fraai resultaat, maarruh ....
Waarom heb je niet gewoon een antibouwrooster gemaakt (een simpeler product om te maken dan een bouwrooster is er niet), of (ook heel eenvoudig) een bouwrooster op de maat van jouw bodem aangepast? Ik moest aan alle uiteinden een halve cm eraf halen, probleem opgelost.
Vind overigens jouw bodem erg mooi geworden.
Ik heb nu bodems voor de Segenbergers die aan de achterkant open kunnen. Erg handig als je van de winter oxaalzuur wilt verdampen, maar bijvoorbeeld ook om een schaaltje met suikerdeeg aan een volk te geven op momenten van verminderde dracht zonder dat je weer gelijk een heel pak via de dekplank moet aanbieden.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Segeberger Reisbodem Deluxe

Bericht door FrancA »

frank27 schreef:Waarom heb je niet gewoon een antibouwrooster gemaakt (een simpeler product om te maken dan een bouwrooster is er niet), of (ook heel eenvoudig) een bouwrooster op de maat van jouw bodem aangepast? Ik moest aan alle uiteinden een halve cm eraf halen, probleem opgelost.
Ik heb het ff helemaal gehad met onderruimten waar bijenvolken wildbouw in kunnen plegen en het risico van schimmel op antibouwroosters - voor mij nu dus ff geen antibouwroosters :|

Heb je foto's van jouw aangepaste bodems? :)
frank27 schreef:Ik heb nu bodems voor de Segenbergers die aan de achterkant open kunnen. Erg handig als je van de winter oxaalzuur wilt verdampen, maar bijvoorbeeld ook om een schaaltje met suikerdeeg aan een volk te geven op momenten van verminderde dracht zonder dat je weer gelijk een heel pak via de dekplank moet aanbieden.
:)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten