Vraag over Langstroth

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Ana
Berichten:12
Lid geworden op:zo 05 feb 2012, 10:59
Contacteer:
Vraag over Langstroth

Bericht door Ana » wo 06 aug 2014, 09:42

Beste mensen,
Ik heb 12 spaarkasten maar ik kreeg van een kennis twee langstrothkasten (ongebruikt). 2 broedbakken elk. Ik heb zelf nog geen ervaring met langstroth. Ik heb een paar vragen over de honingkamer bij Langstroth: wat is de hoogte van de honingkamer (zelfde als spaarkast)? En waar kan ik eventueel ramen krijgen voor de langstroth honingkamer?
Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
Groeten,
Arno

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Vraag over Langstroth

Bericht door ndj » wo 06 aug 2014, 10:36


ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Vraag over Langstroth

Bericht door ndj » wo 06 aug 2014, 10:40

Her zou zomaar kunnen, dat de normale standaard ramen in jou kast passen. Even proberen.Herstel. Er zijn dus langstroh wasplaten in de handel. Dus zal er wel een ander raampje inpassen.

Biodlarn
Berichten:149
Lid geworden op:di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen):Mellifera
Locatie:Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Vraag over Langstroth

Bericht door Biodlarn » wo 06 aug 2014, 16:50

Ana schreef:Ik heb een paar vragen over de honingkamer bij Langstroth: wat is de hoogte van de honingkamer (zelfde als spaarkast)? En waar kan ik eventueel ramen krijgen voor de langstroth honingkamer?
Bij ons wordt veel 3/4 langstroth gebruikt als honingkamer, men name bij bedrijfsimkers. Deze honingkamers zijn lager en hebben dezelde maat als een 1/2 dadant. Ze worden ook wel Farrar genoemt. Voordeel is dat je minder hoge stapels krijgt als bij spaarkasten, maar het gewicht van een volle 3/4 L. is ongeveer hetzelfde als van een spaarkast-broedkamer vol honing.