Vraag over Langstroth

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Ana
Berichten:12
Lid geworden op:zo 05 feb 2012, 10:59
Contacteer:
Vraag over Langstroth

Bericht door Ana » wo 06 aug 2014, 09:42

Beste mensen,
Ik heb 12 spaarkasten maar ik kreeg van een kennis twee langstrothkasten (ongebruikt). 2 broedbakken elk. Ik heb zelf nog geen ervaring met langstroth. Ik heb een paar vragen over de honingkamer bij Langstroth: wat is de hoogte van de honingkamer (zelfde als spaarkast)? En waar kan ik eventueel ramen krijgen voor de langstroth honingkamer?
Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
Groeten,
Arno

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Vraag over Langstroth

Bericht door ndj » wo 06 aug 2014, 10:36


ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Vraag over Langstroth

Bericht door ndj » wo 06 aug 2014, 10:40

Her zou zomaar kunnen, dat de normale standaard ramen in jou kast passen. Even proberen.Herstel. Er zijn dus langstroh wasplaten in de handel. Dus zal er wel een ander raampje inpassen.

Biodlarn
Berichten:149
Lid geworden op:di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen):Mellifera
Locatie:Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Vraag over Langstroth

Bericht door Biodlarn » wo 06 aug 2014, 16:50

Ana schreef:Ik heb een paar vragen over de honingkamer bij Langstroth: wat is de hoogte van de honingkamer (zelfde als spaarkast)? En waar kan ik eventueel ramen krijgen voor de langstroth honingkamer?
Bij ons wordt veel 3/4 langstroth gebruikt als honingkamer, men name bij bedrijfsimkers. Deze honingkamers zijn lager en hebben dezelde maat als een 1/2 dadant. Ze worden ook wel Farrar genoemt. Voordeel is dat je minder hoge stapels krijgt als bij spaarkasten, maar het gewicht van een volle 3/4 L. is ongeveer hetzelfde als van een spaarkast-broedkamer vol honing.
Je kunt dus even kijken of een dadant 10 raams honingkamer past.

Groet, Han

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Vraag over Langstroth

Bericht door willem » do 07 aug 2014, 11:47

Ana schreef:Beste mensen,
Ik heb 12 spaarkasten maar ik kreeg van een kennis twee langstrothkasten (ongebruikt). 2 broedbakken elk. Ik heb zelf nog geen ervaring met langstroth. Ik heb een paar vragen over de honingkamer bij Langstroth: wat is de hoogte van de honingkamer (zelfde als spaarkast)? En waar kan ik eventueel ramen krijgen voor de langstroth honingkamer?
Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
Groeten,
Arno
Om op de vraag terug te komen: de hoogte van een langstroth honingkamer raam is 159mm en verkrijgbaar bij http://www.holtermann.de of bij mij want ik heb er genoeg
Groeten, Willem :violin:

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Vraag over Langstroth

Bericht door jossmits » vr 08 aug 2014, 08:19

Volgens mij kent de langstroth kast geen afzonderlijke honingkamer of honingkamerformaat ramen. Alle afmetingen zijn gelijk. de bovenste bak geldt als honing kamer. Dit betekent dat wanneer die vol is dat het een enorm gewicht is. Dat was een van de reden van Dadant om met de Dadant formaat te komen. De dadant kent een afzonderlijke broedbak en een afzonderlijke honingkamer bak die de helft is van de broedbak.
even wat maten: Langstroth binnenmaten ramen 21 cm hoog en 43 cm breed.Dadant (blatt) broedkamer binnenmaten ramen 27 cm hoog en 42 cm breed, honingkamer 13,5 cm hoog en 42 cm breed. (opmerking: de hoogte van de raat in dadant broed en honingkamer samen is 27 + 13,5 cm = 40,5 cm, dat is bijna gelijk aan twee langstroth bakken 2 x21 cm =42 cm.)
Ik denk dat het mogelijk is om op die langstroth bakken een dadant (blatt) honingkamer te zetten. Die is maar een cm korter dan de langstroth bakken en even breed. Als je die zorgvuldig plaatst heb je geen lekkage, eventueel kun je tegen de voor of achterkant een latje spijkeren zodat de bak even lang is. De inhoud van de broedbak is dan wel wat kleiner. Ongeveer 90 dm2. raat, tegenover dadant (blatt) ongeveer 115 dm2. Voor liefhebbers van grote broedbakken mogelijk een bezwaar. In dat geval zet je twee Langstroth bakken op elkaar als broedbak met daar bovenop een dadant honingkamer.

Jos

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Vraag over Langstroth

Bericht door willem » vr 08 aug 2014, 10:50

jossmits schreef:Volgens mij kent de langstroth kast geen afzonderlijke honingkamer of honingkamerformaat ramen.
Jos
Er worden drie lage raammaten aangegeven. zie Imkerpedia, tik bij zoeken "raammaten" in.
Groeten, Willem :violin:

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Vraag over Langstroth

Bericht door jossmits » vr 08 aug 2014, 13:57

Ik zie het,
Bij mijn franse leveranciers alleen de "normale" maat te koop.
De alternativen lijken mij zeer aantrekkelijk voor iemand die Langstroth kasten heeft. Het alternatief dat ik aangegeven heb (dadant honingkamer) lijkt mij ook goed toe te passen.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten