Goedkope honingslinger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
bessel
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 17:40
Contacteer:

Goedkope honingslinger

Bericht door bessel » zo 10 aug 2014, 17:14

Hallo,
Heeft iemand ervaring met de slingers van Beeketal uit Duitsland en met name de honingslinger, honingcentrifuge handmatig bhsm xxl4.
Deze wordt via markplaats aangeboden voor €€160, als je hem ophaalt .

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door buzzer » zo 10 aug 2014, 17:32

Net even op de website gekeken. Het ziet er allemaal wel deugdelijk en professioneel uit. Misschien kun je hier op het forum een "groupbuy" organiseren zodat je meerde exemplaren aan kan schaffen tegen een hoge korting en gratis verzenden. Op autofora is dit gemeengoed..... :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

bessel
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 17:40
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door bessel » vr 15 aug 2014, 18:20

Oke,bedankt voor je reactie. :D

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door Freek » vr 15 aug 2014, 18:57

Is inderdaad een mooie slinger voor heel weinig geld, toch zie ik zo al een nadeel:
En nou neem je een paar goede bijv. buckfast of carnica bijenvolken met goede productieve moeren die je even gekocht hebt bij een goede teler, en die volken gaan even een flinke partij honing halen, zeg 50 kg. En die honing krijg je er wel uit met die slinger, maar lastig in de 30 L emmer want die past er niet onder, laat staan dat de emmer met de zeef erop eronder past, omdat die slinger zulke korte pootjes heeft!

Freek

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 15 aug 2014, 19:57

Een emmer (met zeef) onder de slinger geeft al snel geklieder. Als je een flinke partij honing oogst, is het handiger om de zeef op een flinke emmer of voldoende groot aftapvat te plaatsen. Tap de ruwe honing af in een honingemmer en giet dat door de zeef op het aftapvat. Gebruik twee honingemmers voor de ruwe honing, het wisselen van emmer onder de slinger geeft nauwelijks geklieder.
Vroeger had ik ook de zeef en emmer onder de slinger staan, maar het wisselen van de zeef naar een lege emmer geeft zoveel troep.
Dus vanwege de hoogte van de snijkraan aan de slinger zou ik de koop niet laten afketsen.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door Freek » vr 15 aug 2014, 21:48

Is ook weer waar.
Wanneer je op die manier werkt gaat het i.d.d. wel!

Freek

mschreurs
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 18 aug 2013, 18:32
Imker sinds: 2013 / 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Aalten
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door mschreurs » di 19 aug 2014, 23:04

Hebben hier nog mensen interesse in een "groupbuy".
Als beginnende imker vind ik het wel interessant, of een goede gebruikte....
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze slingers ? ? ?

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 20 aug 2014, 08:35

Op de foto is het niet te beoordelen, maar vraag even na wat voor een slingermechanisme er bij zit. Ik had een slinger gekocht met kunststof slingermechanisme. Dat bleek een bron van ellende, het slingermechanisme pakte steeds het tandwiel niet op waardoor het handvat wel draaide, maar de kooi niet. Ik heb 3 verschillende mechanismes gehad, allemaal met hetzelfde probleem. Nu heb ik er een metalen mechanisme voor gekocht en werkt het als een zonnetje.
Overigens hulde aan het Honingmagazijn die de klacht steeds zeer netjes heeft opgelost en het metalen slingermechanisme tegen een sterk gereduceerd tarief heeft verkocht.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door Freek » wo 20 aug 2014, 09:33

Kunststof houd dit niet.Santtu hier is inderdaad een stalen haakse vertanding nodig. Voor doe het zelvers buitenboordmotoren bevatten deze tandwielen ze versnellen dan echter net niet genoeg mogelijk tezamen met een elektromotor dat het fijn werkt.
Freek

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Goedkope honingslinger

Bericht door Ewout » wo 20 aug 2014, 09:39

Freek, dat hangt er vanaf wat voor kunststof en hoe het geconstrueerd is. Ik heb ook een handslinger met kunststof tandwielen voor de overbrenging, en heb daar nooit problemen mee (draait als een zonnetje). Nylon is een uitstekend, zelfsmerend materiaal voor tandwielen. Staal moet je smeren en dat vind ik zo dicht bij de honing ook niet zo aangenaam. Het zit dus eerder in de uitvoering dan in het materiaal zelf, wat dat betreft is het natuurlijk lastig beoordelen of deze slinger goed is. Misschien dat er mensen op het duitse imkerforum ervaring hebben met deze leverancier?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten