Puntzeef

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Puntzeef

Bericht door Bart de Coo » di 07 okt 2014, 13:44

Besten,

Ik leef al een tijdje in de veronderstelling dat het verstandig zou zijn om eens een puntzeef aan te schaffen. Nu hoop ik dat er iemand gaat reageren die met zowel met de dubbele rvs-zeven als met de puntzeef ervaring heeft.

Voor de goede orde, ik bedoel deze: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Puntzeef

Gaat een puntzeef inderdaad sneller? Zou heidehoning zeven met deze zeef makkelijker gaan? Waarom gebruiken we eigenlijk allemaal dubbele rvs-zeven en geen puntzeven? Het lijkt mij bijvoorbeeld handig om de honing eerst ongezeefd in de emmer te laten lopen, om de honing pas bij het potten door de puntzeef te halen, die je bovenop het tapvat zet. Als je dubbelle zeven in de emmer legt, dan kun je de emmers immers maar half vol laten lopen, omdat de honing anders de onderkant van de zeef raakt.

Enfin, laat uw licht er eens over schijnen. Verstandige aanschaf of niet?

Groet,

Bart

w merkus
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 14:53
Imker sinds: 1958
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Puntzeef

Bericht door w merkus » di 07 okt 2014, 14:39

Zelf gebruik al vele jaren een appelmoeszeef en daaraan een stuk pantykous (geleerd van Cees van Holland). In de zeef komen dan de vele grove delen (zeker bij heidehoning) en in de panty de kleinste wasdelen. Wel de panty, die sterk uitrekt, op een bezemsteel oprollen. Succes

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Puntzeef

Bericht door A.A. Staals » di 07 okt 2014, 16:36


Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Puntzeef

Bericht door Biodlarn » di 07 okt 2014, 18:04

Bart de Coo schreef:Besten,

Ik leef al een tijdje in de veronderstelling dat het verstandig zou zijn om eens een puntzeef aan te schaffen. Nu hoop ik dat er iemand gaat reageren die met zowel met de dubbele rvs-zeven als met de puntzeef ervaring heeft.

Voor de goede orde, ik bedoel deze: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Puntzeef

Gaat een puntzeef inderdaad sneller? Zou heidehoning zeven met deze zeef makkelijker gaan? Waarom gebruiken we eigenlijk allemaal dubbele rvs-zeven en geen puntzeven? Het lijkt mij bijvoorbeeld handig om de honing eerst ongezeefd in de emmer te laten lopen, om de honing pas bij het potten door de puntzeef te halen, die je bovenop het tapvat zet. Als je dubbelle zeven in de emmer legt, dan kun je de emmers immers maar half vol laten lopen, omdat de honing anders de onderkant van de zeef raakt.

Enfin, laat uw licht er eens over schijnen. Verstandige aanschaf of niet?

Groet,

Bart
Ik heb met beiden gewerkt dit jaar en zit er sterk over te denken om van de puntzeef over te gaan naar de rvs zeef. Ging sneller en gemakkelijker vond ik. Ik zeef alleen met de fijne zeef. Laat de honing eerst 'klaren' in een tank. Hoe je het ook wend of keert, zeven is een langdurig proces. Vooral als de honing, zoals dit jaar bij ons, snel kristaliseert. Dat zal wel ongeveer hetzelfde zeven als heidehoning neem ik aan.
Volgens mij heb ik ongeveer 80-90 kg. per uur gezeeft dit jaar. Dat gaat me te laangzaam.

//Han

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Puntzeef

Bericht door roelof1945 » di 07 okt 2014, 18:10

Heb een RVS puntzeef in mijn bezit, ik wist niet waarvoor hij gebruikt werd maar vond het een uitstekend stukje vakwerk.
Als Bart er mee geholpen is mag hij hem ophalen.
Binnen diameter 17cm en hoog 28cm

Gr. Roel
Bijlagen
003.JPG

Metsemakers
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 10:20
Contacteer:

Re: Puntzeef

Bericht door Metsemakers » di 07 okt 2014, 20:43

Hi,
Ik gebruik een rvs puntzeef en daardoor komen er bijna geen luchtbelletjes in de honing en is het heel helder. Ik hou de zeef wel vlak bij het oppervlak zodat de honing niet ver hoeft te 'vallen'.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Puntzeef

Bericht door Ruinerweg » di 07 okt 2014, 21:31

Bart,

die puntzeef uit imkerpedia is een aanschaf die ik zeer kann aanraden: degelijk, niet duur, snel en superschone honing!
Ik zou niet anders willen, je hangt hem na het slingeren buiten, de bijen maken de Nylon zeef schppn, even wassen het water, droog slaan en opruimen!

Groet,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl

Gebruikersavatar
aleksdroog
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 17:27
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Puntzeef

Bericht door aleksdroog » vr 02 nov 2018, 14:10

Het is al een oud bericht maar wil toch nog een keer reageren. Ik heb ook zo’n puntzeef gekocht. Maar wanneer ik de honing vanuit de slinger door een zeef wil laten lopen kom ik hoogte te kort. Zeven jullie de honing nadat je de honing eerst vanuit de slinger in een emmer hebt opgevangen. En loopt de honing vanuit de slinger ook al een keer door een zeef?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Puntzeef

Bericht door Hans van der Post. » vr 02 nov 2018, 19:59

Ik heb wel geen puntzeef mijn honing loopt rechtstreeks vanuit de standaard de honingzeef in - in de emmer.
Als de zeef dreigt over te lopen dan even de snijkraan dicht. :whistle:
!Hans.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Puntzeef

Bericht door Bmans » do 14 mei 2020, 11:45

Bart de Coo schreef:
di 07 okt 2014, 13:44
Besten,

Ik leef al een tijdje in de veronderstelling dat het verstandig zou zijn om eens een puntzeef aan te schaffen. Nu hoop ik dat er iemand gaat reageren die met zowel met de dubbele rvs-zeven als met de puntzeef ervaring heeft.

Voor de goede orde, ik bedoel deze: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Puntzeef

Gaat een puntzeef inderdaad sneller? Zou heidehoning zeven met deze zeef makkelijker gaan? Waarom gebruiken we eigenlijk allemaal dubbele rvs-zeven en geen puntzeven? Het lijkt mij bijvoorbeeld handig om de honing eerst ongezeefd in de emmer te laten lopen, om de honing pas bij het potten door de puntzeef te halen, die je bovenop het tapvat zet. Als je dubbelle zeven in de emmer legt, dan kun je de emmers immers maar half vol laten lopen, omdat de honing anders de onderkant van de zeef raakt.

Enfin, laat uw licht er eens over schijnen. Verstandige aanschaf of niet?

Groet,

Bart
Ik zat ook met "langzame honing" oftewel de honing gaat maar langzaam door de zeef. De zeef raakt verstop etc.
Ik was benieuwd of een puntzeef makkelijker werkt dan een dubbele (grof en fijn) RVS zeef.

@Bart de Coo : Heb je een puntzeef aangeschaft om het te vergelijken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten