Waarnemingen in de winter 2014-15

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door hansjochem » ma 15 dec 2014, 16:36

Vandaag nog volkje behandeld. 2 volken vlogen nog (Noorse Flekkenfjord)
Using Tapatalk

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door imker Marinus » ma 15 dec 2014, 16:50

Ha Hans Jochem,

Ik las dat je de varroamijt bestrijdt door exaal te verdampen. Ik neem aan dat je dat toch maar een keer per volk hoeft te doen? Je had het over meerdere behandelingen, maar ik neem aan dat behandelingen van verschillende volken betreft.

Ik heb sinds zaterdag ook een verdamper, tweedehands. Hoeveel gram oxaal moet je verdampen in een 10-raams spaarkast? En hoeveel gram voor een 6-ramer? Gebruik je een 12 volts accu (auto-accu?). Gebruik je bescherming zodat de dampen niet in je longen komen?

Ik hoor graag van je. Leuk trouwens, dat die Noordse FlekkeFjord nog vliegt :).

Vriendelijke groet,
Marnix

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door hansjochem » ma 15 dec 2014, 17:08

Marnix. Klopt, ik doe het maar 1x per jaar, maar niet alle volken tegelijk. Bij sommigen is het vlieggat ook te laag, dus moet ik iets anders verzinnen. Ik gebruik 1 gr per broedkamer, dus 2 voor 2 broedkamers. Mijn zesramers behandel ik niet, die zijn nagenoeg schoon (oxaalzuurbehandelde schudzwerm van aug). Ik neem aan dat je daarvoor ong 0.6 gr moet gebruiken. Luistert niet zo nauw. Let wel op dat je geen kunststofkasten kunt behandelen: dat oxaalzuurpannetje wordt loeiheet. Ik gebruik een 80ah 12v accu, beetje aan de grote kant maar dan houdt ie het tenminste alle 10 volken per keer vol. Ik gebruik een large halfgelaatsmasker met P3 filters van 3M. Duur, maar werkt uitstekend. Veiligheid mag wat mij betreft wel iets kosten. Het filter is bestand tegen zure organische dampen. Veiligheidsbril neem ik wel stteds mee, maar zet die helaas niet op (dom!).
Met vriendelijke groeten,
Hans J
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Hans van der Post. » ma 15 dec 2014, 17:36

Ga VAN DE WIND AFSTAAN!! Je mag onder geen enkel beding oxzaalzuur damp inademen!
De kristallen dringen diep in je longen door en verwoesten de longblaasjes.
Beter is een luchtmasker op te zetten.
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 15 dec 2014, 17:46

Kunststofkasten zijn prima te behandelen: Maak een houten plaat ter grootte van de schuiflade, maak op die plaat een metalen strip/plaat waar het "pannetje" op kan liggen. Schuif de houten plaat onder de bodem, pannetje erop, ruimte aan achterzijde kast even met een doek dichtstoppen evenals het vlieggat, en behandelen maar.
Alle kasten kun je op deze manier behandelen, zonder dat je het pannetje in de kast moet schuiven, want dat geeft vaak problemen in de vorm van wasmul en/of dode bijen die ermee in aanraking komen. Dat gaat dan roken en dat zorgt alleen maar voor onrust.

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door hansjochem » ma 15 dec 2014, 22:09

Eddy, dat is slim. Ik ga er dit weekend mee aan de slag. Dank!
Using Tapatalk

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door hansjochem » ma 15 dec 2014, 22:12

Hans, je hebt gelijk. Je moet altijd een masker met adequaat filter opzetten. Hoe vaak gebeurt het niet dat de wind even draait..? Oxaalzuur in dampvorm is echt een gevaarlijk goedje.
Using Tapatalk

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 15 dec 2014, 22:14

Hansjochem, als je kunststofkasten hebt met een kunststof rooster in de bodem (ik heb zelf al mijn kunststof roosters vervangen door aluminium), dan is het wellicht verstandig om een (metalen) verdieping in de schuif aan te brengen. Die kunststof (nylon?) roosters willen nog wel eens doorhangen en dan brandt er een gat in.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door JackC » di 16 dec 2014, 11:50

Zojuist al mijn volken de winterbehandeling gegeven met oxaalzuur. Na vandaag gaan de temperaturen weer flink omhoog dus het leek de laatste kans dit jaar. Het goede nieuws was dat in alle kasten nog leven zat, maar wat waren sommige volkjes klein!
Wat is overigens het voordeel van oxaalzuur verdampen boven druppelen? Als ik bovenstaande verhalen lees lijkt verdampen linke boel. Druppelen met een 60 ml spuit is echt een fluitje van een cent.
Verdamp je om de kasten niet open te hoeven maken? Als er zoveel hitte vrijkomt lijkt me dat ook niet ideaal.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Eddy Geurtsen » di 16 dec 2014, 16:29

Het voordeel van verdampen is inderdaad dat je de kasten niet hoeft te openen. Je verstoort het volk dus minder. Het is ook gemakkelijker, want je hoeft geen oplossing aan te maken. Het gevaar van verdampen ten opzichte van druppelen valt best wel mee. We verdampen al jaren, ook al heel wat jaartjes als (gratis) service aan onze leden. We gebruiken geen maskers, maar zorgen dat we op voldoende afstand kunnen afkoppelen van de stroombron en we gebruiken twee verdampers. De een kan afkoelen terwijl de ander wordt aangesloten.
Maar zoals met zoveel dingen: smaken verschillen. Als je al jaren zonder problemen druppelt, waarom zou je dan gaan verdampen, en andersom.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten