Bomax KAST

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Bomax KAST

Bericht door hansjochem » do 22 jan 2015, 21:21

Martin, ik vind m prachtig. Wat een vakwerk. Hulde!
Using Tapatalk

r0bpl0mp
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door r0bpl0mp » zo 25 jan 2015, 13:55

Ronde houten kasten,

Zat net te snuffelen op Engelse sites. Ook dit is vakmanschap:

http://warre.biobees.com/round_warre_hives.pdf

Rob Plomp

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door martin b » ma 26 jan 2015, 17:25

Rob, zijn ook leuke kasten, vooral de verwijzing naar vroeger, geeft het nog meer diepgang.
Naar de toekomst kijken, is ook een oog naar het verleden houden, vele dingen van toen zijn nog steeds van toepassing.
In het verleden, toe ik begon werd er zeer de nadruk gelegd op STANDAARD.
Je kunt dan onderling makkelijke verkopen, ruilen of weggeven (bv. beginnend imker).
Maar dat wil niet zeggen dat je geen andere soorten kasten kunt gebruiken, voor je zelf.
Het oog wil ook wat, want een standaard kast is niet altijd mooi om te zien.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door Teake de Jong » ma 26 jan 2015, 20:38

Martin, dat is echt een hele mooie kast!
Met alle technieken om rondingen in c.q. met hout te maken misschien nog een mooi product.....
Je hebt 't over een grote buis als mal, maar dat zou ook mooi met "buig triplex" willen die je aan de binnenkant tijdelijk op een paar ronde schijven van multiplex bevestigd om hem in de juiste ronding te houden.
Ik neem aan dat je de kunststof buis alleen maar als mal gediend heeft en dat die naderhand verwijderd is.
Zo'n mooi gebogen koker van buigtriplex zou dan permanent deel uit kunnen maken van de gehele constructie en je hebt dan een mooie gladde binnenwand zonder kieren.
Daaromheen c.q. daarop zou je de latjes kunnen lijmen zoals je dat nu ook hebt gedaan.
Ik heb buig triplex eerder in de interieurbouw (camper bouwen) gebruikt, een plaat van 5 mm dik 244 x 122 cm kost ongeveer 30 euro, dus dat valt wel mee en is genoeg voor meerdere kast onderdelen.
De ronde schijven kan je iedere keer weer gebruiken.
Eerst het imkeren maar onder de knie krijgen met mijn spaarkasten en dan maar eens op avontuur gaan met dit soort mooie kasten.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door martin b » di 27 jan 2015, 20:35

Teake, dat kan ook wat je zeg, en het voordeel is dat je elke maat kunt doen, en niet gebonden bent aan een buis maat, die misschien niet helemaal die juiste maat is.
Bij de honingkamer heb ik alleen binnen en buiten massief hout gebruik, binnenste 2 lagen zijn ook van triplex, 3,5 mm dik dat is ook nog goed te buigen.
Wel even kijken voor dat men zaagt, hoe hij buigt, hoe de lagen op elkaar gelijmd zijn.

((( een plaat van 5 mm dik 244 x 122 cm kost ongeveer 30 euro))) dat is inderdaad een leuk prijsje.Ik hou het in gedachten, daar kan ik wel wat mee, ook andere modellen die ik nog wil maken.

Voor deze is dat te laat, hij is nog niet klaar dus hij staat hier dan ook NOG NIET op het forum, zal als het zo ver is een nieuw onderwerp pagina openen.
Maar alvast er een blik op werpen mag wel.
raampje 008008.jpg
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door Teake de Jong » do 29 jan 2015, 11:48

Buigtriplex 5 mm.jpg
Kastje voor de gasfles (1).JPG
Hoi Martin,

Zo gemakkelijk laat het zich buigen.
Er zijn inderdaad 2 varianten: platen die over de gehele lengte van 244 cm kunnen buigen, voor bijvoorbeeld een ronde wand in de kamer van vloer tot plafond, en platen die over de breedte van 122 cm buigen.
Ik heb de laatste gekocht omdat ik de kop kant van mijn camper keuken rond wilde hebben.
Beide varianten zullen zeker bruikbaar zijn, alleen uitkijken hoe je de plaat verdeeld voordat je gaat zagen.
Ik heb dan wel een halfronde "mal" gemaakt waar het buigtriplek permanent tegenaan is gelijmd, maar dat moet dan een ronde mal worden die je naderhand moet kunnen verwijderen (en vaker kunt gebruiken)
Ik heb nog een stuk holle boom, lijkt me leuk om daar ronde honingkamers voor te gaan maken, jou deksel vind ik ook schitterend.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 79
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 20:59
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door Karin » do 14 mei 2015, 20:45

Wat een enorm prachtige kast heb je gemaakt Martin b! Mooi vakwerk, ik kan daar enorm van smullen. Complimenten dus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten