Bomax KAST

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Bomax KAST

Bericht door martin b » vr 16 jan 2015, 23:08

De Bomaxkast
Nadat koningin Emma mij de opdracht gegeven had, om voor een van haar Prinsessen een nieuwe buitenverblijf te bouwen, die zowel oud en nieuw in zich had,
kwam ik op het volgende idee, de Bomaxkast.( boze tongen beweren dat tijdens het afval hout zagen, ik het gewoon jammer vond van dat hout,om voor de kachel te gebruiken. Wat dus beslist niet waar is. :whistle: )

Hoewel het verboden is door de B.V.D om foto`s van het koninklijk huis in het openbaar te brengen, doe ik het toch, om jullie ook een kijkje te gunnen, hoe zo`n Prinses woont.
het woonverblijf, verdeelt in bodem, broedkamer en dak
broed /honingkamer bestaat uit 4 lagen, 1 verticaal, 2 horizontaal, 3 schuin en de 4 de weer verticaal
bomaks 03535.jpg

hier met schatkamer, om het vloeibare goud op te slaan, het dak bestaat uit 6 lage hout.
bomaks 02626.jpg
bodem met aan de voorkant de intree, rode loper ligt klaar, als ze komt, door dubbel hout kon dat uitgehold worden.
bomaks 03131.jpg
onderkant van bodem zo gemaakt dat men hem makkelijk op kan beuren.
martin iphone 04040.jpg
blik in de kast, als echte kast met alu.strips, wel aangepast door ronding moeten ze steeds verder uit elkaar staan.
martin iphone 03737.jpg
blik van boven, bij de kleinste raampjes aan de zijkant nog wat hout als opvulling geplaatst vanwege de 8 mm ruimte.
normaal vervang ik de broedramen zo om de 10 jaar, gezien het vele werk van deze ramen, moeten ze maar wat langer mee gaan.
draad moet er nog in, kan zijn dat ik dat niet doe, bedoelt is dat er een zwermprinses in komt.
martin iphone 03232.jpg
hier een raampje van de schatkamer, er wordt alleen raathoning gewonnen.maat broedkamer spaarkast, (hoogte).

of er makkelijk mee geimkert kan worden weet ik niet ,maar vond gewoon dat het een leuk project was, om te maken.(wat je al niet bedenk achter de zaag)

met groet martin

p.s. koningin Emma was zo in haar nopjes dat ze me nog een verblijf besteld heeft, maar dan wel een andere model, ik heb de vrije hand.
t.z.t. volgt info ben al volop bezig
Bijlagen
martin iphone 0353535.jpg
met een groet van martin

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door semar » za 17 jan 2015, 09:29

mooi oogende tuinkast, een opvolger voor de wbc (engelse) tuinkast?

complimenten.

:clap:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op zo 18 jan 2015, 06:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door Hans van der Post. » za 17 jan 2015, 10:18

Martin je bent een waardige opvolger van de Hr Boxma.
In een art. met foto's uit 1913 staat het volgende te lezen:

Een nieuwe bijenkorf - systeem Boxma
Iets nieuws op dit gebied, en naar het schijnt ook iets practisch, is de nieuwe bijenkorf, uitgevonden door den heer T. Boxma, Rolderstraat, Assen. Deze man heeft reeds 38 jaar geïmkerd en is zoowel met den lossen- als met den vasten bouw op de hoogte. Hij bezit achter zijn huis een netjes ingerichten bijenstal met zwaar bevolkte ouderwetsche korven, Hollandsche magazijnkasten en Gravenhorster boogkorven. Omdat evenwel de losse bouw zoo verbazend werkzaam is en voor een liefhebber te duur, vroeg hij zich af, op welke wijze hij den gewonen bijenkorf het goedkoopst en het gemakkelijkst kon verbeteren. Na lang nadenken bedacht hij een bijenkorf van een heel bijzonderen vorm, dien hij als bij den lossen bouw van boven kon behandelen, n.l. een cylinder, plm. 50 cm. hoog, die van boven en van onderen open is.
Bijlagen
boxmakorf-1.jpg
boxmakorf-1.jpg (61.1 KiB) 5812 keer bekeken
boxmakorf-2.jpg
boxmakorf-2.jpg (69.59 KiB) 5812 keer bekeken
!Hans.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door peter-koi » za 17 jan 2015, 11:41

Ziet er prachtig uit man zo,n kast is al mooi om in de tuin te zetten,goed bezig.

Groet Peter.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door Erick » za 17 jan 2015, 11:55

Hele mooie kast maar volgens mij heel moeilijk om zelf te maken [de houten uitvoering]
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door martin b » za 17 jan 2015, 14:17

bedank voor de com. heren.

serma dat weet ik nog niet, kan maar zo zijn.

hans ik vind het gewoon leuk om iets in een nieuw jasje te steken,( en de heer bomax heeft natuurlijk iets moois en slims gemaakt ), naar iets bestaand kijken, en dan wat ideeen er op loslaten.
soms komt er dan wat goed,leuk of handigs uit. er ligt nu weer een heel andere model kast op de werkbank, waar ik met bezig ben, kast is bijna klaar. Maar raampjes zal veel tijd kosten, wel klaar voor het zwermmen.

erick ( Hele mooie kast maar volgens mij heel moeilijk om zelf te maken [de houten uitvoering],) dat valt nog wel mee, je heb wel veel tijd nodig.
het is een erg bewerklijke kast om te maken, Maar als je er een gedaan heb, en de werkwijze door heb, dan valt het mee.
de honingkamer ging ook een suk sneller en makkelijke, meeste werk waren de rampjes, ongeveer 3 uur per stuk
ook veel gereedschap is er nodig. daar staat tegenover dat men met restjes afval hout kan werken.
en de materiaal kosten vast nul zijn, behalve tijd, stroom , lijm en schuurpapier.(en veel koffie)
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door Erick » za 17 jan 2015, 17:34

martin b schreef:.......... dat valt nog wel mee, je heb wel veel tijd nodig.
het is een erg bewerklijke kast om te maken, Maar als je er een gedaan heb, en de werkwijze door heb, dan valt het mee.
de honingkamer ging ook een suk sneller en makkelijke, meeste werk waren de rampjes, ongeveer 3 uur per stuk
ook veel gereedschap is er nodig. daar staat tegenover dat men met restjes afval hout kan werken.
en de materiaal kosten vast nul zijn, behalve tijd, stroom , lijm en schuurpapier.(en veel koffie)
Is er ergens een tekening van de Bomaxkast op het www?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door Cor Van Pelt » zo 18 jan 2015, 05:48

Martin B.

Je bent een eerste klas hout-bewerker!! Proficiat.

Prachtig gedaan. Welk hout soort voor het dak??
mvg.
Cor Van Pelt.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door martin b » zo 18 jan 2015, 11:53

Erick, zo ver ik weet is er geen tekening van de Bomaxkast, sterker nog ik denk dat deze kast de eerste in zijn soort is, in hout uitvoering.
Maar je weet nooit, in de bijenwereld kan soms iets al vaker uitgevonden/gemaakt zijn, zonder dat je dat weet.

Ik kan voor jou wel een tekening maken, die je dan aanpast, gelang je wensen. Van belang is ook dat je een kunststof buis (of iets anders) moet hebben als mal,
een stukje van ongeveer 30 cm lang. Vaak is dat een afval stukje, bij mensen die riool aanleggen, even rond kijken.

Cor, het hout voor deze kast is Lariks en Douglas, dat is door elkaar gebruikt. Het is afval van een meubelstuk die ik gemaakt heb, daarvoor had ik een partijtje
schaaldelen opgekocht, bij een zagerij, zo als het er lag.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bomax KAST

Bericht door Erick » zo 18 jan 2015, 12:43

martin b schreef:....... Ik kan voor jou wel een tekening maken, die je dan aanpast, gelang je wensen. Van belang is ook dat je een kunststof buis (of iets anders) moet hebben als mal, een stukje van ongeveer 30 cm lang. Vaak is dat een afval stukje, bij mensen die riool aanleggen, even rond kijken. .......
Als je dat zou willen doen graag, het is gewoon een pracht stuk om in de tuin te hebben desnoods zonder bijen.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten