Mijn keuze van bijenras en methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door Erick » za 14 feb 2015, 11:03

Na veel artikelen te hebben gelezen en na te hebben gedacht, heb ik besloten wanneer ik met mijn eigen bijenhoekje ga beginnen ik zal kiezen voor de oorspronkelijke bewoner van noordelijk Europa de zwarte bij [Apis mellifera mellifera] en de methode van Henri Renson die hij gebruikte voor zijn bijen.
Zijn methode spreekt me erg aan het is compact, heel overzichtelijk, makkelijk te inspecteren en er kan genoeg honig geoogst worden en nog dat de bijen op hun eigen honing de winter door kunnen komen. Nog enige voordelen zijn, omdat de koningin "opgesloten" zit er weinig zwerm neiging is. ook de varroabestrijding gebeurt door het weg snijden van darrenbroed in een aparte raam speciaal daarvoor veranderd. Het schijnt dat er op darrenbroed 6 x meer varroamijt zit dan op werksterbroed een soort van biotechnische Varroacontrole, en dat de zwarte bij, bij lagere temperaturen begint te vliegen, dus eerder en later doorvliegen.

Wat ik eigenlijk de grootste voordeel van de Rensonmethode vind, is dat ik gebruik kan maken van de honingkamerformaat van de Spaar- en Simplexkasten wat scheelt in hoogte en gewicht.

Wat mijn keuze betreft voor het bijen ras, de zwarte bij, het is een, voor wat ik gelezen heb, rustige bij die al zelf van nature de Rensonmethode toepast, wil ik het proberen om de zwarte bij weer in ons land te krijgen in ieder geval in de omgeving waar ik nu woon.

Nu is het zaak om te sparen om alles te kunnen kopen wat ik nodig heb, en mijn "bijenbloemenweide" :hive: in te zaaien met de bijenbloemenzaad die ik al heb gekocht in de afgelopen tijd, zodat wanneer ik met de bijen ga beginnen zij in het begin niet te ver hoeven te zoeken :lol:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door A.A. Staals » za 14 feb 2015, 11:28

ejhgjanssen schreef:
Wat mijn keuze betreft voor het bijen ras, de zwarte bij, het is een, voor wat ik gelezen heb, rustige bij die al zelf van nature de Rensonmethode toepast, wil ik het proberen om de zwarte bij weer in ons land te krijgen in ieder geval in de omgeving waar ik nu woon.
Dit is onmogelijk. Je zult steeds naar een bevruchtingsstation moeten om teeltmateriaal te hebben. Het is aan te raden om de meest in jou buurt voorkomende, makkelijkst verkrijgbare, bijen te houden. Zeker als beginner zul je nog al eens een nieuwe moer nodig hebben.
Bovendien als eenling een "zwart" bijen volk te hebben draagt niet bij aan het voortbestaan er van. Ook hebben die bijen weinig van doen met de oorspronkelijke bij hier. uitgezonderd het uiterlijk.
Het zou kunnen dat jou omgeving hoofdzakelijk carnica bijen heeft en je met een ander ras de bevruchting in dat gebied verstoord.
Een ras in een groot gebied is het meest ideaal.
Opmerking: Van mij mag iedereen houden wat wil.

ad staals

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door nick » za 14 feb 2015, 13:50

Volledig mee eens .Kijk wat je omgeving heeft .Ik kan er van mee spreken .Was enige imker in de omgeving .Koop een paar reinteelt moeren aan .Begint er hier een paar 100 meter verder ene met ander soort .Die ook denkt als enige de zwarte soort bij te redden .Maar ik kan nu wel mijn moeren weg doen voor de bevruchting als ik iets of wat zuiver wil houden .Dus ga ik proberen om ook zo veel mogelijk darren te kweken dit jaar en de avond bevruchting onder de knie te krijgen .
Je doet natuurlijk wat je wil .En kiest soort wat je wil . Je komt het beste overeen met je buurtimkers als je met dezelfde soort werkt.

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door Dylan Elen » za 14 feb 2015, 15:49

Dag Erick

Fijn dat je kiest voor de zwarte bij. Zelf werk ik ook met broedbeperking, zij het dat mijn moeren wel een volledige broedbak (11 ramen Duits Normaal) ter beschikking krijgen. De kantramen steken ze meestal vol met eten waardoor er nog 9 ramen overblijven om te beleggen: 1 darrenbroedraam en 8 werksterbroedramen.

Zoals Ad stelt is het inderdaad het makkelijkst om de bijen te gaan houden waarmee ook de andere imkers in je omgeving werken; alleen, als iedereen dat ook zou toepassen is er eigenlijk nergens plaats voor onze zwarte bij. Je zult zoals Ad zegt jaarlijks moeten terugvallen op een bevruchtingsstation om je zwarte bijen raszuiver te houden of je moet op den duur de methode van avondbevruchting gaan toepassen zoals Nick voorstelt.

Alleszins, weet dat je niet alleen bent ;) Medeforumlid John (gebruikersnaam flayed) start immers ook met de zwarte bij dit jaar; hij is van Zuid-Limburg dus dat is bij wijze van spreken vlakbij voor jou. Voor jullie beiden is het interessant om samen te werken. Daarnaast ben je natuurlijk ook altijd van harte welkom aan de Vlaams-Limburgse kant van de Maas ;)

Je komt het best overeen met je buurtimkers als iedereen elkanders recht op vrije keuze van bijenras respecteert, net zoals Ad zegt :)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door A.A. Staals » za 14 feb 2015, 17:13

Dylan
In je reactie ga je voorbij aan mijn opmerkingen, dat het onmogelijk is de zwarte bij in een gebied terug te brengen door als eenling dat ras te houden en dat dit niet bijdraagt aan het voortbestaan van de populatie zwarte bijen.

ad staals

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door Dylan Elen » za 14 feb 2015, 17:22

Ad, maar Erick is geen eenling. Ik weet in Belgisch Limburg al een mellifera-imker zitten die slechts op een halfuurtje van Erick woont. Zo kunnen mellifera-imkers samen een netwerk vormen dat wel degelijk bijdraagt aan het voortbestaan van de populatie op lange termijn.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door marc » za 14 feb 2015, 18:41

Rassen kunnen naast elkaar bestaan en zuiver gehouden worden.
Na 8 jaar sleutelen staat onze avondbevruchting volledig op punt en is ze naast KI en eiland onze voornaamste kweekmethode geworden.
Je mag gerust met meerdere rassen op dezelfde straat zitten maar uiteraard niet allemaal gelijk aan avondbevruchting doen he :)

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door Erick » za 14 feb 2015, 19:16

marc schreef:Rassen kunnen naast elkaar bestaan en zuiver gehouden worden.
Na 8 jaar sleutelen staat onze avondbevruchting volledig op punt en is ze naast KI en eiland onze voornaamste kweekmethode geworden.
Je mag gerust met meerdere rassen op dezelfde straat zitten maar uiteraard niet allemaal gelijk aan avondbevruchting doen he :)
gelukkig, mij begon de moed al in mijn schoenen te zakken :shock:

ha ik zie net mijn 100ste bericht :lol:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door A.A. Staals » za 14 feb 2015, 19:44

Dylan Elen schreef:Ad, maar Erick is geen eenling. Ik weet in Belgisch Limburg al een mellifera-imker zitten die slechts op een halfuurtje van Erick woont. Zo kunnen mellifera-imkers samen een netwerk vormen dat wel degelijk bijdraagt aan het voortbestaan van de populatie op lange termijn.

Groeten,
Dylan
Zo lang je niet een groot gebied hebt waar ze raszuiver kunnen paren draagt dit niet bij aan het behoud van de soort. Ik hou al meer dan 40 jaar carnica en heb deze met succes in mijn omgeving gepromoot door uitdelen van larfjes en koninginnen samen met een collega. Raszuivere koninginnen door bevruchting op eiland. In mijn omgeving kun je de invloed hiervan goed zien. Maar het gebied is nog steeds niet zodanig dat raszuivere teelt mogelijk is omdat her en der nog andere volken staan en ook omdat de meeste imkers niet consequent F2 of verder opruimen en vervangen door F1. Ik draag dus niet bij aan het voortbestaan van het ras maar ben helemaal afhankelijk van andere. En zodra ik stop met raszuiver telen zal snel de zaak verwateren.

ad staals

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door jjmvaningen » za 14 feb 2015, 19:53

Bij bijen is er geen sprake van verschillende rassen, maar van ondersoorten (subspecies), die onderling nog steeds kruisbaar zijn.
Pas ze niet meer onderling kruisbaar zijn en met niet levensvatbare nakomelingen, is er sprake van een andere soort/ras (species).
Groet, Jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten