Mijn keuze van bijenras en methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door marc » za 14 feb 2015, 20:21

Ja als we de puntjes op de i zetten...
De titel 'Koninginnenteelt en bijenrassen' klopt dus eigenlijk niet.
Ik ben het al langer gewoon dat de Buckfast als geen 'ras' aanzien wordt. :D

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door Dylan Elen » za 14 feb 2015, 20:23

@ Ad

Chance dat men in Slovenië enkel maar met carnica mag imkeren, zo hoeft niemand uit onze streken zich bezig te houden met het behoud van deze (bij ons uitheemse) ondersoort. Wat de zwarte bij betreft, er zijn reeds gebieden waar men deze zuiver kan laten bevruchten. Het feit dat de meesten echter niet zo een gebied in hun achtertuin liggen hebben, mag geen reden zijn om de zwarte bij dan maar meteen af te wijzen. Daaromtrent kunnen mellifera-imkers bv. samenwerken in een soort van netwerk en wie weet bereikt dat netwerk ooit op een bepaalde locatie zulk een hoge dichtheid dat er een nieuw paringsgebied bijkomt :D

@ Jacques

Laten we buckfast en andere hybrides / bastaarden erbuiten, dan moeten we inderdaad stellen dat onze bijen allemaal tot een van de Europese ondersoorten behoren. Een ras is echter niet hetzelfde als een soort: de term ras wordt algemeen gebruikt voor vormen van dieren en groepen van planten die door de mens door veredeling zijn ontstaan en niet op natuurlijke wijze; rassen bestaan binnen soorten en ondersoorten van planten en dieren. Binnen de ondersoort carnica bestaan er bv. de volgende rassen: Peschetz, Sklenar, Hofmann, ...

Echter, de meeste imkers zegt de term 'ondersoort' niet veel; vandaar dat het - ondanks het foutieve karakter ervan - toch handig blijft om de term 'bijenras' te gebruiken.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door Els Kleijnendorst » za 14 feb 2015, 20:32

Erick Janssen schreef;
Wat ik eigenlijk de grootste voordeel van de Rensonmethode vind, is dat ik gebruik kan maken van de honingkamerformaat van de Spaar- en Simplexkasten wat scheelt in hoogte en gewicht
Erick,

vele jaren geleden, meen nog in de tijd van de "zoem-lijst" (voorloper van ons forum), hebben een aantal imkers een bijeenkomst georganiseerd in 's Hertogenbosch over het imkeren volgens de Rensonmethode. Deze manier kwam toen pas in zwang en er was nog niet veel info over aanwezig. Dat werd dus brainstormen bij elkaar in een zaaltje. Een van de heikele punten was dat ondanks het volgen van de duidelijke instructies, het doppen-aanzetten maar niet onderdrukt kon worden. Hoe vroeg in het jaar een ieder daarmee begon. Na heftige discussies bleek na ruime tijd dat Renson met een "honingkamerformaat" ons standaard "spaarkast broedkamerformaat" bedoelde.
De ruimte in een spaarkast honingkamer is echt te klein om een moer in op te sluiten. In een broedkamerbak gaat dat prima, mits je tijdig begint.

Groet, Els

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door Erick » za 14 feb 2015, 23:11

Els Kleijnendorst schreef:Erick Janssen schreef;
Wat ik eigenlijk de grootste voordeel van de Rensonmethode vind, is dat ik gebruik kan maken van de honingkamerformaat van de Spaar- en Simplexkasten wat scheelt in hoogte en gewicht
Erick,

vele jaren geleden, meen nog in de tijd van de "zoem-lijst" (voorloper van ons forum), hebben een aantal imkers een bijeenkomst georganiseerd in 's Hertogenbosch over het imkeren volgens de Rensonmethode. Deze manier kwam toen pas in zwang en er was nog niet veel info over aanwezig. Dat werd dus brainstormen bij elkaar in een zaaltje. Een van de heikele punten was dat ondanks het volgen van de duidelijke instructies, het doppen-aanzetten maar niet onderdrukt kon worden. Hoe vroeg in het jaar een ieder daarmee begon. Na heftige discussies bleek na ruime tijd dat Renson met een "honingkamerformaat" ons standaard "spaarkast broedkamerformaat" bedoelde.
De ruimte in een spaarkast honingkamer is echt te klein om een moer in op te sluiten. In een broedkamerbak gaat dat prima, mits je tijdig begint.

Groet, Els
Els,

Ik heb bij verschillende sites en pdf files gelezen dat er maximaal ± 30.000 cellen mogen zijn om de Rensonmethode uit te voeren de afmetingen van de Spaarkast of Simlpexkast hebben de juiste maat. Je gebruikt 9 ramen met kunstraat en 1 raam voor darrenraat, als ik dan uitreken aan oppervlakte voor werksterraat en het aantal cellen kom ik op 1,2 x 3,42 dm x 2 zijden per raam x ± 400 cellen /dm² x 9 ramen = ± 29.376 werkstercellen voor de darrenraat raam kom je op 1.2 x 3.3 dm x 2 zijden x ± 255 cellen = ± 2019 darrencellen samen zijn er dus ± 31.395 cellen.

maak je gebruik van broedkamerramen dan zal je de helft van de ramen mogen gebruiken en de open plaatsen opvullen met vulblokken waardoor je niet efficiënt met je kast omgaat, en de moer net zoveel ruimte heeft als met het gebruik van de honingkamerformaat.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door Els Kleijnendorst » za 14 feb 2015, 23:41

Erick,

de praktijk zal het je leren :) .
(Overigens hoefden wij destijds de darrenraat nog niet uit te snijden. )

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door A.A. Staals » zo 15 feb 2015, 09:31

marc schreef:Rassen kunnen naast elkaar bestaan en zuiver gehouden worden.
Na 8 jaar sleutelen staat onze avondbevruchting volledig op punt en is ze naast KI en eiland onze voornaamste kweekmethode geworden.
Je mag gerust met meerdere rassen op dezelfde straat zitten maar uiteraard niet allemaal gelijk aan avondbevruchting doen he :)
Marc
Je kunt inderdaad de soorten zuiver houden. Maar je moet, zoals je zelf al aangeeft, er wel heel wat voordoen. Zou je een gebied hebben met een soort zou het toch voor vele heel wat makkelijker zijn.

ad staals

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 15 feb 2015, 11:26

Els Kleijnendorst schreef: De ruimte in een spaarkast honingkamer is echt te klein om een moer in op te sluiten. In een broedkamerbak gaat dat prima, mits je tijdig begint. Groet, Els
Met de methode zou je nu moeten starten.
Direct na voorjaarsinspectie.
Zie hiervoor ook de beschrijving op/in Imkerpedia.
Zelf ook met dit systeem gewerkt en toen met de HK gestart zoals toen gebruikelijk.
Bleek toch niet te functioneren en moest echt BK worden toegepast.
Gewoon een bak vol, eventueel met een sluitblok. Maar met 10 ramen-BK kan het prima.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door Jaap v.Popering » zo 15 feb 2015, 11:33

Met deze avondbevruchting gaan jullie dan niet voorbij aan het feit dat alle darren vrije toegang tot alle volken hebben . Wanneer er dan wat darren in een volk op visite zijn , kunnen zij ( misschien enkele dagen later ) toch ook meegaan uit het volk voor de avondbevruchting ?? Of hebben jullie voor deze datum om visite hiervan te voorkomen ( vóór de avondbevruchting ) constant een darrenrooster voor deze volken staan ??

Jaap v P

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door Erick » zo 15 feb 2015, 11:58

Els Kleijnendorst schreef:Erick,
de praktijk zal het je leren :) .
(Overigens hoefden wij destijds de darrenraat nog niet uit te snijden. )
Inderdaad, maar ik heb goede hoop ondanks dat ik van bijen houden zo goed als niets van af weet.

het uitsnijden van darrenraat is, zoals dat deftig heet: Biotechnische Varroacontrole, en daar is weer een procedure voor: welk gedeelte, wanneer en hoeveel je moet uitsnijden.

@ A.A. Staals, nick.

Ik vind het alleen jammer dat er een zachte maar toch voelbaar drang is om imkers, beginnende en aspirant imkers te sturen naar bijen soorten die in de directe omgeving van de al gevestigde imkers voorkomen.

De al gevestigde imkers mogen, neem ik aan, zelf bepalen welk bijensoort zij willen houden of dat zij zelfs verschillende soorten willen houden.

Het is helemaal niet mijn bedoeling geweest om een discussie te starten van welles - nietes over het houden van een bepaalde soort bij maar om ideeën, tips en ander informatie te vergaren over mijn keuze in de bijen soort die ik wil houden en methode die ik wil gebruiken.

Er zijn dingen die inderdaad moeten gebeuren om mijn keuze van bij "zo soort eigen" te kunnen behouden maar daar zijn al verschillende opties al gegeven waar ik dankbaar voor ben.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mijn keuze van bijenras en methode

Bericht door Erick » zo 15 feb 2015, 12:12

marc schreef:......... Na 8 jaar sleutelen staat onze avondbevruchting volledig op punt........
Marc hoe gaat dit in zijn werk, wordt er een onbevruchte koningin 's avonds los gelaten en dan een "blik" darren open getrokken die haar dan achterna vliegen om te paren?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten