Mijn bijenkast in wording

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Erick » di 03 mar 2015, 13:53

semar schreef:ik zou je een puntdak afraden, het is kwetsbaarder, en je kun het niet als 'standaard' gebruiken en er een bak opzetten.
daar had ik niet aan gedacht
semar schreef:ventilatie is makkelijk aan te brengenm, een latje an de voor en achterkant aan de binnen zijde van het dak.
het tilt het deksel iets op waardoor de opstijgende lucht uit het voergat kan oprijzen en door de kieren onder het dak lings en rechts ontsnappen.
8-10mm latjes zijn groot/dik genoeg. maak het dak wel zo dat het niet te veel speling heeft tussen de romp en het dak (roverij).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
daar kan ik wat mee doen :clap: bedankt voor de tips
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Stephan » di 03 mar 2015, 15:12

Hans van der Post. schreef:
Stephan schreef:Goed bezig Erick!
Dus er mag gerust gezegd worden, dat het toevoegen van extra ventilatie...de vochtproblemen kan verhelpen??

Mijn nieuwe dekplaten zijn in ieder geval iets aangepast om het vocht probleem te voorkomen.
Nee want nu condenseert het vocht op het koude dak. Het bijenvolk ervaart tocht en dat wordt dicht gemaakt. :)
Indd creeer ik hier een soort schoorsteen mee, maar de tocht zal denk ik minimaal zijn.
De witte plastick doppen die ik gebruik hebben een hele smalle sleuf waar mijn geisoleerde dak overheen valt.

Hans hoezo denk je dat er koude lucht condenseert ter plaatse van de dekplaat?? het is toch juist warme lucht wat stijgt.
de warme lucht koelt pas sterk af als hij onder het geisoleerde dak uitkomt?!

Ik zie het verschil niet met deze ventilatie kanalen en het oude voergat zoals semar aanhaalt.
Corrigeer me als ik het fout zie...ook ik ben hier om te leren.

Vriendelijke groet
Stephan

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Erick » di 03 mar 2015, 15:24

Ik wil deze deksel maken met hout schaafsel wat ze, in de kooi, gebruiken voor knaagdieren.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door semar » di 03 mar 2015, 18:30

ik heb het voergat 's zomers altijd helemaal open, het helpt enorm met indikken.
vaak zitten de dames op de dekplank flink naar de zijkant te ventileeren.

's winters leg ik een plaatje triplex over het voergat tot er een klein (2-3 lucifersdikte) spleetje overblijft,
als de bijen (een enkel volk) dat in het najaar als hinderlijk ervaren dichten ze het af met propolis.

het is een nadeel van de dekplank, met de vilten dekkleedjes van welleer had je dat probleem domweg niet.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Erick » di 03 mar 2015, 18:55

semar schreef:ik heb het voergat 's zomers altijd helemaal open, het helpt enorm met indikken.
vaak zitten de dames op de dekplank flink naar de zijkant te ventileeren.

's winters leg ik een plaatje triplex over het voergat tot er een klein (2-3 lucifersdikte) spleetje overblijft,
als de bijen (een enkel volk) dat in het najaar als hinderlijk ervaren dichten ze het af met propolis.

het is een nadeel van de dekplank, met de vilten dekkleedjes van welleer had je dat probleem domweg niet.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
gebruikte ze vroeger ook niet een jutezak of zo iets?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Stephan » wo 04 mar 2015, 10:56

Denk dat de jutte zak gevuld met hout snippers dezelfde functie heeft als de deksel die je wou maken.

En ben van mening dat ventilatie en isolatie 2 grote rollen spelen in het tegengaan van condensatie en schimmels.
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Condenswater

Het in de bijenkast ontstaan van condenswater kan op de volgende manieren worden tegen gegaan:
Meer isolatie zodat er minder sprake is van koude oppervlakten (zoals bij kasten van EPS,
Meer ventilatie
grotere vliegopening (maar dat is tegengsteld aan het in de winter voorkomen van muizen in de kast).
open bodem (gaasbodem)
meer ventilatie betekent natuurlijk ook meer kou waardoor de bijen meer voer zullen gaan gebruiken om op temperatuur te blijven.


Een simpele google search over beschimmelde raampjes geeft duidelijk weer dat het toch vrij veel voor komt.
Een vivaldi board of de deksel waarvan je de link poste zal dus zeker zijn werk doen.

En wat ik dus uit bovenstaande berichten bergijp.
Als de bijen last zouden hebben van de ventilatie, dan zal het ventilerende gedeelte wel dicht worden gemaakt.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Erick » wo 04 mar 2015, 13:31

Stephan schreef:Denk dat de jutte zak gevuld met hout snippers dezelfde functie heeft als de deksel die je wou maken.........
daar zaten geen houtsnippers in de jutezak die werd gewoon over de bovenste ramen gelegd en dan ging de deksel erop [gezien in een oude ZW film]
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door semar » wo 04 mar 2015, 16:05

als ik dekplanken te kort kom gebruik ik nog weleens een oude handdoek,
gaat prima. Je kun de handdoek dan niet meer gebruiken die zit na een week of wat vol met propolis.
Maar ik gooi nooit oude hand/theedoeken weg, ze komen alstijd nog van pas
als ik voer met de jampot in koud weer even instoppen met de hand/theedoeken met wat ruimte eronder.
de warme lucht stijgt op, de handdoek isoleerd, de bijen kunnen langer voedsel uit de jampot halen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Biodlarn » wo 04 mar 2015, 16:22

Erick schreef:Ik wil deze deksel maken met hout schaafsel wat ze, in de kooi, gebruiken voor knaagdieren.
Wat is dat voor materiaal, dat doek?
Ik heb een jaar 'dekviltjes' van dat witte tuindoek (glasvezeldoek) gebruikt (EPS kuipen). Ze kitten het hele doek dicht met propolis en daarna vreten ze er gaten in. Bij mij althans. Ben nu weer terug bij transparant landbouwfolie.
Je kunt later wel mooi propolis winnen door de doekjes op te vouwen en in alcohol te zetten :-)

//Han

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Biodlarn » wo 04 mar 2015, 16:29

Stephan schreef: meer ventilatie betekent natuurlijk ook meer kou waardoor de bijen meer voer zullen gaan gebruiken om op temperatuur te blijven.
Hoeft niet persé. Hoe kouder het in de kist is, des te strakker de bijen in de kluit gaan zitten en hoe minder aktief ze zijn. En hoe minder aktief ze zijn, hoe minder voer ze gebruiken.
Maar zou gauw ze broed hebben klopt je stelling wel.

Stephan schreef: Een simpele google search over beschimmelde raampjes geeft duidelijk weer dat het toch vrij veel voor komt.
Een vivaldi board of de deksel waarvan je de link poste zal dus zeker zijn werk doen.
Wat ook goed helpt als je op 2 kisten inwinterd is de buitenste ramen uit de onderste kist halen tijdens de winter, of zelfs 2 ramen aan elke zijde. Geeft meer ventilatie naar boven.

//Han

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten