Mijn bijenkast in wording

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Hans van der Post. » do 05 mar 2015, 12:46

semar schreef: [........................] ps nooit zomaar klakeloos iets uit een ander land overnemen eerst zien
of de microklimaat situatie hier en daar niet heel verschillend is
En zo is het maar net. Als ik van mijn volken de varroa lade hier aan de kust er uit laat heb ik maar een matige ontwikkeling. (veel wind)
Sta je in een bijenstal - beschut - wordt het verhaal weer anders. En zo kan zelfs in Nederland de verschillen groot zijn!
!Hans.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Erick » do 05 mar 2015, 13:14

Even weer terug te komen op mijn kast :lol: ik heb een paar vraagjes:
1 de opening waar de bijen de kast inkomen, is een hoogte van 7 mm voldoende of wordt een andere maat aangehouden?
2 hoe breed is de "landingsbaan" van de bijen normaal?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Tieme » do 05 mar 2015, 13:54

Hi Tinus,

Ik zal dan geen verschil zien, mijn bijen zitten onderin en het voor erboven. Waarom denk je dat dit anders zal zijn? De bijen slaan het voer boven op en beginnen de winterzit vanaf het broednest onderin. Vaak zie ik, als het vriest, de bijen niet eens zitten als ik de denkplank er af haal. Het is duidelijk dat jullie grote voordelen zien in het dicht houden van de bodem, maar wetenschappelijke grond is er niet voor.

Voor Erick

Ik denk dat een vliegspleet inderdaad wel 7 mm mag zijn. Maar ik zou het als een los vlieggathoutje doen, zoals bij de spaarkast. In de zomer kan die er namelijk uit. Een vliegplank is heel erg iets van persoonlijke voorkeur. De bijen hebben het niet nodig. De vliegplankjes van de spaarkast zijn een centimeter of 7 breed en over de hele lengte van de bodem. Ik vind ze wel handig als ik met de bijen op stap moet.

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Erick » do 05 mar 2015, 16:37

Tieme schreef:...... Maar ik zou het als een los vlieggathoutje doen, zoals bij de spaarkast. In de zomer kan die er namelijk uit.............
dat begrijp ik niet goed, is de opening dan groter en wordt die dan met die "vlieggathoutje" kleiner gemaakt?
Tieme schreef:....... Een vliegplank is heel erg iets van persoonlijke voorkeur. De bijen hebben het niet nodig. De vliegplankjes van de spaarkast zijn een centimeter of 7 breed en over de hele lengte van de bodem. Ik vind ze wel handig als ik met de bijen op stap moet.

Groeten,
Tieme
Om de kast opening te sluiten neem ik aan
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Teake de Jong » do 05 mar 2015, 23:29

Hallo Erik,

Ik heb net even alle berichten doorgelezen, heel interessant allemaal, maar zoveel Imkers zoveel meningen blijkt maar weer.
Vorig jaar begon ik op dit moment met de basiscursus en als fervent doehetzelver heb ik mijn spaarkasten (niet gehinderd door al teveel kennis) zelf gemaakt, op de materiaalkeuze na zijn ze exact het zelfde als jouw kasten.
Ook ik heb ze rondom dubbelwandig gemaakt, maar dan helemaal van Red Cedar, zonder schroeven en spijkers, alles watervast verlijmd en de buitenkant in de gekookte lijnolie gezet.
De reden waarom ik voor Red Cedar heb gekozen is dat het materiaal vocht op kan nemen, dat het isoleert en dat het licht in gewicht is en bovenal dat ik gewoon gek op hout ben, Red Cedar ruikt zo lekker 8-).
Maar door de dubbele wanden hebben ze natuurlijk toch nog een aardig gewicht (heb 't niet gewogen).
Ik heb een perspex dekplank en kan mijn volken gedurende wintermaanden goed gadeslaan, de Red Cedar kast is de laatste 3 weken tussen de 30 en 33 graden en ik zie in de hoeken enkele druppels aan de dekplaat hangen en die zullen met regelmaat via het varoarooster verdwijnen, boven de 7 bezette ramen zie ik geen druppels en de bijen zijn binnen lekker actief, de warmte straalt eraf.
Onder de deksel heb ik een 5 cm dikke plaat piepschuim voor de isolatie, ik ventileer niet aan de bovenkant en de varoa lade heb ik er gedurende winter ingeschoven omdat ik denk dat de kast zo comfortabel mogelijk moet zijn.
Ik heb, na alle berichten gelezen te hebben, géén idee of ik het goed doe, maar als ik naar mijn bijen kijk, dan denk ik van wel.
Ik sta te popelen om de kasten open te maken om te bekijken of er beschimmelde ramen bij zitten, maar op advies van de ervaren Imkers wacht ik daar nog even mee tot het ietsjes warmer is.
Wat ik wel kan zien door de perspex dekplanken is, dat ze nog mooi royaal voer hebben, terwijl ze de kast al enkele weken lekker opstoken, ik meet vandaag 33 graden.
Ik ben benieuwd hoe jouw kasten met trespa binnenkanten het zullen doen, heb je trouwens rvs schroeven gebruikt?

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Tieme » vr 06 mar 2015, 09:12

Hi Erick,

Vliegspleethoutje: Inderdaad je maakt de bodem met een brede opening (zo breed als het binnenwerk van de kast) en met een hoogte die toestaat dat je er een latje van ongeveer 2 bij 2 in kan stoppen. Hierin maak je het kleine vlieggat. Het voordeel is dat je het houtje er uit kunt halen als het volk groot is en de temperatuur hoog. De bijen kunnen dan snel in en uit vliegen en makkelijker de temperatuur in de kast op peil houden.

Een opklapbare vliegplank is handig met het reizen.

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door semar » vr 06 mar 2015, 10:02

martin b schreef: Een paar jaar terug, had ik bij mijn zus een Volk staan, niet beschut, in de wind, waar ik vergeten was om de bodem dicht te doen. :oops:
Dat Volk heeft het niet overleeft, tewijl er nog genoeg voer in zal, ik zelf zeg dat het door de wind gekomen is.
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar al die jaren ervoor met gesloten bodem, is het wel goed gegaan, en daarna ook weer.

Ga zelfs maar eens in de wind staan, en dan achter een muur, dat scheeld een jas.

martin je kunt dit voorkomen door een lege honingbak met een paar klimraatjes onder de broedbak bij de laatste inspectie,
die haal je in het voorjaar weer weg.
Dat doe ik vaak zelfs met mijn dadant kasten, dan hangen ze net boven de windturbulentie, anders zitten ze in de dadant wel met hun kont op het gaas
waar de wind tegenaan slaat. dit kan aanmerkelijk schelen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door semar » vr 06 mar 2015, 10:07

Tieme schreef:Hi Erick,

Vliegspleethoutje: Inderdaad je maakt de bodem met een brede opening (zo breed als het binnenwerk van de kast) en met een hoogte die toestaat dat je er een latje van ongeveer 2 bij 2 in kan stoppen. Hierin maak je het kleine vlieggat. Het voordeel is dat je het houtje er uit kunt halen als het volk groot is en de temperatuur hoog. De bijen kunnen dan snel in en uit vliegen en makkelijker de temperatuur in de kast op peil houden.

Een opklapbare vliegplank is handig met het reizen.

Groeten,
Tieme
je kunt nog meer keuze maaken, bij mijn dadant kasten heb ik vlieggatblokken erin met aan 1 zijde een opening in midden,
daar je het blok heb je 2 openingen meer lings er rechts van het midden,
in de zomer gaat het hele blok eruit.

groet,
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door Erick » vr 06 mar 2015, 10:33

Teake de Jong schreef:......... Ik ben benieuwd hoe jouw kasten met trespa binnenkanten het zullen doen, heb je trouwens rvs schroeven gebruikt?

Teake
Nee ik heb gegalvaniseerde schroeven gebruikt
Tieme schreef:Hi Erick,

Vliegspleethoutje: Inderdaad je maakt de bodem met een brede opening (zo breed als het binnenwerk van de kast) en met een hoogte die toestaat dat je er een latje van ongeveer 2 bij 2 in kan stoppen. Hierin maak je het kleine vlieggat. Het voordeel is dat je het houtje er uit kunt halen als het volk groot is en de temperatuur hoog. De bijen kunnen dan snel in en uit vliegen en makkelijker de temperatuur in de kast op peil houden...........
dus de bedoeling van het vliegspleethoutje is om de verdediging van de kast voor kleiner volkjes en voor temperatuur regeling.
De hoogte van de opening eigenlijk er weinig toe doet maar als de opening hoger is dan kunnen de bijen makkelijker invliegen, of zie ik dit verkeerd?
semar schreef: je kunt nog meer keuze maaken, bij mijn dadant kasten heb ik vlieggatblokken erin met aan 1 zijde een opening in midden,
daar je het blok heb je 2 openingen meer lings er rechts van het midden, in de zomer gaat het hele blok eruit.
groet,
Semar(Dominique)
Hoe groot zijn die openingen in de vlieggatblokken van de bij jou kast?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn bijenkast in wording

Bericht door semar » vr 06 mar 2015, 17:38

afhankelijk van het fabrikaat, mijn bijenhuis kasten +/- 1cm.
die van holtermann +/- 1.5cm (die heeft maar een pasage voor de bijen.
zal in het weekend foto's maken, dan kun je het beter zien
geen moeilijke klus met een frees.

Semar(Dominique)
Bijlagen
schooltuin 003 (Kopie).JPG
zonder vlieggatblok
HPIM1855 (Kopie).JPG
twe doorgangen
boomstamvolk 022 (Kopie).jpg
1 doorgang
Laatst gewijzigd door semar op za 07 mar 2015, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten