Kunstraat uitbouwen voor pershoning

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Kunstraat uitbouwen voor pershoning

Bericht door Bart de Coo » di 05 mei 2015, 16:26

Alleen idioten slingeren hun heidehoning. Heidehoning moet je natuurlijk persen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je de raten makkelijk uit de raampjes kunt snijden? Ik ga het volgende eens proberen.

Ik bevestig slechts één ijzerdraadje in het raampje. Eerst maak ik er zo'n lusje in, zodat je flink kunt aantrekken, en de andere kant wikkel ik gewoon om de zijlat.

Tot slot smelt ik er een zelfgegoten kunstraat in. Die hangt dus in het raampje als een tafellaken aan een waslijn of zoiets als je begrijpt wat ik bedoel. Dit moeten de bijen gaan uitbouwen. Als deze raten vol komen te zitten met voorjaars- of zomerhoning, dan laat zich die makkelijk slingeren. Als in september dezelfde raten weer vol zitten met heidehoning, dan laten de raten zich zo vrij gemakkelijk uit de raampjes snijden en persen, verwacht ik. Kijken of het lukt.

Groet,

Bart
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen voor pershoning

Bericht door A.A. Staals » di 05 mei 2015, 16:56

Bart de Coo schreef:Alleen idioten slingeren hun heidehoning.
Bart
Ik slinger heidehoning en in jou ogen dus een idioot? :naughty:
Jaren lange ervaring heeft mij geleerd dat nieuwe raten stuk gaan en oude raten niet. Dus naar de hei gaan met volken die oud raat in de bovenste bak hebben.
Je komt dan aan je heihoning zonder een pers te hebben ( en ik heb die geslingerde honing liever). :pray:

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen voor pershoning

Bericht door Jaap v.Popering » di 05 mei 2015, 17:05

Of je neemt een scherp ( broodmes slagersmes ) en zijn alle raten eenvoudig uit te snijden .

En wanneer je de draad er helemaal uit wil hebben doe je net als bij het insmelten .
De spanning even op de draad zetten totdat je voelt dat hij los zit , en met één beweging met een tang er uit trekken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen voor pershoning

Bericht door Bart de Coo » wo 06 mei 2015, 23:06

'Idioot' klonkt niet zo vriendelijk inderdaad, excuseer. Het woord zal mij ingegeven zijn door jarenlange frustratie en ergernis.

De truc met het broodmes had ik al eens geprobeerd, maar die beviel me niet, omdat ik dan het raampje opnieuw moet bedraden. En dan moet ik weer oude spijkertjes eruit halen en zo. Nee, dat vind ik allemaal gehannes en gedoe.

Maar Jaap, kun je ook de zware en verzegelde raampjes op de transformator aansluiten? dus je snijdt eerst de raten los van de latten en daarna sluit je de draden aan op de trafo, waarop het raampje mooi loslaat van de raat? Zoiets?

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen voor pershoning

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 07 mei 2015, 00:30

Waarom geen sectieraat??
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen voor pershoning

Bericht door Jaap v.Popering » do 07 mei 2015, 08:29

Zoiets ja .

De draad aan beide zijden losmaken , spanning er op zetten zodat de draad verwarmd wordt dan is deze eenvoudig te verwijderen , en hoef je deze niet door te snijden .
Dit kan je ook doen bij het oogsten van raathoning wanneer daar een versteviging met draad inzit . De spijkertjes sla ik nooit helemaal het hout in om dezelfde reden , dan zijn ook deze gemakkelijk te verwijderen .
Ik heb dat enkele keren gedaan voor klanten welke de nieuwe verzegelde ramen met ( gewalst ) kunstraat wilden kopen voor raathoning . Het volgend jaar zijn zij teruggekomen en wilden dit weer , de smaak vonden zij prima .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen voor pershoning

Bericht door Tieme » ma 11 mei 2015, 23:37

Bart,

Als je dan toch aan het uitvinden bent, lees Clive de Bruyn's boek (practical beekeeping dacht ik)eens. Hij doet in de honingkamers alleen starterlatjes (toplatten) en een velletje plastic (alleen in het midden, langs de randen open) tussen honingkamer en broednest voor de heide. Lossnijden van de kastwand en in de pers gooien verder geen werk..... Dat is nog minder moeite.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen voor pershoning

Bericht door FrancA » do 18 jun 2015, 08:54

Of helemaal geen draad gebruiken.

Zelf gebruik ik inmiddels al lang geen draad meer en zet ik HK- en BK-raampjes met zaagsnede zelf in elkaar.
Met 8 RVS nietjes en een winkelhaak krijg je eenvoudig een perfect recht raampje.

Dan gegoten kunstraat (maat: met zaagsnede) in het BK- of HK-raampje plaatsen.
Het kunstraatvelletje moet iets hoger zijn dan de binnenraam hoogtemaat zodat die een klein stukje in de zaagsnede gaat.
Dan au bain marie wat was smelten en boven- en onderaan de kunstraat op een viertal plekjes met een kwastje was de kunstraat aan het raampje vastzetten.
Dat lukt mij inmiddels bijna net zo vlot als eerder met het insmelten met metaaldraadjes :)

De raat met honing is dan heel gemakkelijk langs de binnenranden los te snijden.

Voor raathoning maak ik 3 compartimentjes met 2 latjes in HK-raampjes zodat er heel gemakkelijk 3 vierkantjes raathoning losgesneden kunnen worden die precies in plastic bakjes passen.
In raampjes bestemd voor raathoning moet je geen kunstraat plaatsen.
Dat bouwen bijen zelf rap vol met verse honingraat.

Voor honingraat bestemde HK-raam compartimentjes aan de binnenzijde rondom bekwasten met was zodat de bijen het vierkantje mooi volledig uitbouwen - gouden tip van imker Honingmagazijn Epe :D
Raathoning.jpg
Raathoning compartimentjes in HK-raampje
Ik heb nu even alleen een foto van een HK-raampje waarin 3 houten vierkantjes zitten, de andere raampjes met alleen tussenlatjes worden nu gevuld :)
De houten vierkantjes kun je kant-en-klaar kopen - 1 euro per stuk!
Maar inmiddels niet ik gewoon 2 tussenlatjes in HK-raampjes, wat erg veel minder kost :)

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen voor pershoning

Bericht door gijs.v » vr 19 jun 2015, 09:09

Dit wil ik ook nog eens maken. Mooi


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kunstraat uitbouwen voor pershoning

Bericht door FrancA » vr 26 jun 2015, 12:25

Collega bijenhouder Samuel gaf mij een goede tip!
Plaats één vierkantje in het midden van een honingraampje..
Dat ik daar zelf niet op gekomen was! :D

Zo, dat maakt het een stuk gemakkelijker:
Vierkantje in het midden en RVS nietjes er in aan bijde kanten.
Geen gezaag meer nodig en dan ongeveer net zo duur.
VierkantjeInHetMidden.jpg
Vierkantje in het midden
De porties zijn dan niet meer ongeveer even groot in lengte/breedteverhouding, maar ze gaan bij mij toch op gewicht :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten