Klimbuis

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Klimbuis

Bericht door cefas » wo 06 mei 2015, 21:59

In de Bijenhouden hebben nu wat artikelen gestaan over het werken met de Golzkast. Op verschillende plaatjes is een jerrycan te zien die in het volk geplaatst wordt om het te voeren. In de laatste aflevering wordt de 'klimbuis' genoemd die in de jerrycan geplaatst moet worden om een bijenverdrinking te voorkomen. Op het net is helaas niks over een dergelijke buis te vinden.

Ik wil nu zo'n klimbuis in een 2-litermelkfles plaatsen en daarmee een toplattenvolk bijvoeren. Is een pvc-pijp daarvoor te glad? Zou opruwen ervan goed genoeg zijn of moet zo'n buis (diameter 32 mm) juist wat gaatjes/gaas hebben? Iemand ervaring? Misschien kan ik er een piepschuimen drijvertje in laten... drijven, maar ja, de dames moeten wel weer uit de buis.

Overigens heb ik de afgelopen jaren mijn toplattenvolk ingewinterd met een voerbak bovenop een toplat met een gaatje. Die bak werd nooit helemaal leeggedronken, terwijl een los voerbakje onderin de kast wel gevonden werd door alle bijen. Zo'n bakje stond echter nogal gevaarlijk instabiel. Vandaar mijn voorkeur voor een plastic melkfles.
Hartelijk dank voor de tips!
Cefas

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Klimbuis

Bericht door johan » do 07 mei 2015, 00:52

De enige imker die ik ken die imkert met golzkasten maakt een koker van een fijn gaas. Genre varroagaas of separatorgaas. Zorg dat de koker nauw aansluit aan de hals van de fles zodat bijen enkel in de fles kunnen langs de bedoelde binnenzijde van de koker. De collega zet de volledige bidon suikerwater in het achterste gedeelte wanneer de met honing gevulde achterruimte werd geoogst.
De onderzijde van de koker dient best ook dichtgemaakt te worden. Zo kunnen de bijen zeker niet verdrinken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten