volk opdelen of niet

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
volk opdelen of niet

Bericht door Bmans » ma 08 jun 2015, 11:55

Hallo,
ik heb een BF volk op 2 BK en een HK.
De HK wordt nu uitgebouwd en vol gestopt.
Later in het jaar (eind juni/begin juli) komen 2 nieuwe BF moeren F0. De oude wordt dan vervangen door 1 F0, de andere F0 moet ook een volk krijgen.
Wat is nu wijsheid om te doen. Ze moeten zo groot mogelijk de winter in en volgend jaar moeten ze dan uitgroeien tot grote volken. Zijn er nu al acties te ondernemen zoals een aflegger maken?
Ik hoor het graag.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: volk opdelen of niet

Bericht door johan » ma 08 jun 2015, 15:22

Bmans,
je hebt verschillende opties naargelang wat jou het beste uitkomt. je hebt wel niet vermeld of de jonge moeren al aan de leg/ bevrucht zullen zijn. Dit is een belangrijk gegeven! ik ga er van uit van wel, aangezien schrijft dat het P-moeren zijn.

Optie 1: koningin nu afnemen samen met een raam broed en een raam eten. voeg hier 2 lege ramen (mag met waswafel zijn) aan toe en de bijen van 1 of 2 ramen (van het zelfde volk!). het moerloze volk zal zelf een koningin maken die je dan over een aantal weken terug vervangt. het moergoede volk zal nog explosief groeien tot een volwaardig volk. wel voldoende voederen met deeg.
Optie 2: voorlopig niets doen en 9 dagen voor dat je de koninginnen krijgt de oude afnemen en het volk in 2 opsplitsen. Dit opsplitsen kan zijn: broedbak met opzittende bijen (volk 1) en honingbak met opzittende bijen (volk 2), of een mix van beiden. na 9 dagen doppen breken en nieuwe koninginnen invoeren in kooitje en suikerstop.
Optie 3: de nieuwe koninginnen eerst invoeren op een EWK of apidea. zo kan je ze nog enkele weken houden op een klein volkje en kan je de zomeroogst met een volwaardig volk beëindigen. na de zomeroogst je volken splitsen zoals in optie 2 en onmiddelijk EWK/apidea verenigen met de krantenmethode, of na doppen breken na 9 dagen invoeren met een kooitje en suikerstop.
Optie 4:..

Bmans
Berichten:282
Lid geworden op:za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: volk opdelen of niet

Bericht door Bmans » ma 08 jun 2015, 18:03

Hallo,
bedankt voor je uitvoerige uitleg met opties. Dat is erg duidelijk omschreven. Het zal optie 3 worden denk ik.

De moeren zullen bevrucht zijn. De start-bijen (jonge bijen uit een BF volk) voor deze 2 moeren zijn nu net weg, ieders in een EWK. Zo komen ze ook terug neem ik aan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten