Segeberger kast en Rijpen van honing

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
spyridon
Berichten:13
Lid geworden op:zo 05 jul 2015, 12:58
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):nooit gevraagd
Locatie:Wijk bij Duurstede
Contacteer:
Segeberger kast en Rijpen van honing

Bericht door spyridon » zo 05 jul 2015, 13:14

Beste imkers

Ik ben voor het tweede jaar bezig met imkeren en heb vaak gebruik van de antwoorden in dit forum.
Tot nu toe hoefde ik niet te vragen. De zoekfunctie vond ik voldoende.
Maar ik zit nu met een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.

Ik heb alleen maar houten kasten gehad tot mei.
Toen heb ik een complete segeberger kast (11 raams- simplex maat) inclusief volk overgenomen van een andere imker.
De kast heb ik in warmbouw simpelweg omdat de vorige imker het ook zo had. Mijn andere volken staan in koudbouw.

Ik heb het gevoel dat mijn honingkamer terwijl het vol begint te raken (de middelste 5-6 ramen in ieder geval) toch helemaal niet verzegeld wordt.
Dat loopt bij houten kasten heel anders.

Ik vraag me oaf of zoiets door de warmbouw komt of omdat de segeberger kast door betere isolatie de vocht niet makkelijk kwijt kan.

Ook een ander vraag.
Bestaat een manier om mijn twee liter voederbakken in de segeberger te gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

mvg Spyro

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Segeberger kast en Rijpen van honing

Bericht door JackC » zo 05 jul 2015, 13:47

Voor de voederbakken gebruik ik gewoon een lege bak (broedkamer of honingkamer) plastic met een gat op het volk en daar de voederbak op, lege bak erover en deksel. Heb je geen lege bak, dan kun je eenvoudig met vier plankjes een rand maken.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Segeberger kast en Rijpen van honing

Bericht door Erik Konijn » zo 05 jul 2015, 13:57

Dun plaatje betonplex als dekplank met rond voergat erin (maken) voerbak erop en een honingkamer rand.

spyridon
Berichten:13
Lid geworden op:zo 05 jul 2015, 12:58
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):nooit gevraagd
Locatie:Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Segeberger kast en Rijpen van honing

Bericht door spyridon » di 07 jul 2015, 16:58

Beste Jack en Eric

Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig heb ik leeg bak erbij gekregen.
Ik ga hoe dan ook bijvoeren na de oogst.

Jammer da niemand iets weet over mijn andere vraag.

En nog een klein vraagje aan jullie. Ik ben niet tevreden met mijn Koninginnerooster. Is er eentje special voor de Segeberger?

mvg Spyro

Egbert
Berichten:140
Lid geworden op:do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds:2010
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Rijssen
Contacteer:

Re: Segeberger kast en Rijpen van honing

Bericht door Egbert » di 07 jul 2015, 19:30

Er zijn koninginneroosters op de markt voor segeberger kast (43x43 cm) en is in eigenlijk alle imkerswinkels te vinden.

Verschil tussen warmbouw/koudbouw zou ik niet weten. Heb al mijn kasten op koudbouw staan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Segeberger kast en Rijpen van honing

Bericht door Hans van der Post. » di 07 jul 2015, 20:52

spyridon schreef: [.................] Ik heb het gevoel dat mijn honingkamer terwijl het vol begint te raken (de middelste 5-6 ramen in ieder geval) toch helemaal niet verzegeld wordt. Dat loopt bij houten kasten heel anders. [...............] mvg Spyro
Dit nog niet verzegelen heeft niets met de kast of warm-koudbouw te maken.
Kan zijn dat het volk vind dat de cellen nog niet vol genoeg zijn.
Elk bijenvolk is uniek reageert anders wacht rustig af.
De verzegeling gaat door tot ruim een week na het einde van de dracht. - en die is in elke regio anders!!
Als de raten dan nog niet zijn verzegeld kun je er van op aan dat de honing wel voldoende is ingedikt.
Je kunt hem dan gerust slingeren.
!Hans.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Segeberger kast en Rijpen van honing

Bericht door joselito » wo 08 jul 2015, 07:07

dat is het nadeel van grotere honingzolders. Ze slaan de honing op over een grotere oppervlakte en als er dan geen honing meer bijkomt worden de ramen niet verzegeld. Maar als er, zoals Hans zegt, al een week geen nectar meer binnen komt, mag je gerust slingeren.
Het is namelijk een fabeltje dat de honing moet verzegeld zijn voordat hij mag geslingerd worden. Ik heb meer dan eens met een refractometer gemeten dat de open honing een lager vochtgehalte had dan de verzegelde honing. De open honing kan namelijk nog drogen in de kast terwijl dat voor verzegelde honing moeilijker is. Een indicatie is als je het raam plat houdt en er eens mee schud. Als er dan geen druppels uitvallen betekent dit dat er geen verse nectar binnen komt

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Segeberger kast en Rijpen van honing

Bericht door renske » wo 08 jul 2015, 16:21

Ik heb ook Segebergers en heb ook meestal maar deels verzegelde ramen. Bij de stootproef komt er dan niets uit en ook met meting gaat het altijd goed. Ik weet niet of het door de Segebergers komt. Het is wel makkelijk, minder ontzegel werk.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten