Houtkeuze

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Redblockman
Berichten: 8
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 14:53
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Houtkeuze

Bericht door Redblockman » do 20 aug 2015, 23:11

Ik denk dat het onderwerp hier vast al weleens is besproken, maar toch kom ik er nog niet uit.
Ik heb het plan opgevat om een tweetal 6 ramers en misschien een 3 ramer te bouwen(vraag van vriendin lief).

Nu riep ik direct mooi dan kan ik op het werk reststukken 10, 12 en 18mm multiplex gebruiken en dan hoeft het niks te kosten.
Hier komt dan direct de vraag op zetten, zou de lijm kwaad kunnen voor de bijen?

Ik weet dat multiplex niet ideaal is ivm vochtigheid van het volk en dat die platen er meest niet heel bijzonder goed tegen kunnen, overigens was het plan de buitenkant te schilderen en het dak wat oversized te maken en te bekleden met stroken EPDM om vocht buiten te houden.

Mijn dilemma, gratis hout gebruiken en dat met goed gereedschap kunnen verwerken al is het een inferieure keus.
Of investeren in larix of iets dergelijks en iets bouwen wat langer mee gaat maar ook fors meer kosten met zich mee brengt.

Persoonlijk neig ik naar de gratishout variant mits niet giftig/slecht voor de bijen.

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Houtkeuze

Bericht door Stephan » vr 21 aug 2015, 01:33

Beste,

Bijenkasten van multiplex gaat zeker, maar er zijn een paar min punten.
Het gewicht...multiplex is vrij zwaar, dus moet je veel slepen met je kasten, dan kan je misschien beter overwegen om een ander houtsoort te gebruiken.
Als je toch voor multiplex gaat, zorg dat het watervast verlijmde platen zijn.
Gebruik goeie houtlijm +nagels/schoeven.
En behandel het hout een paar keer. (verf/beits/vernis)
Beter is het om de kasten dan onder een afdakje te plaatsen..minder weers invloed is een langere levensduur.

Geen EPDM in je kasten...dat maakt het allemaal veel zwaarder...en waar is het goed voor??
Vocht komt er indd in elke kast voor. (condens/bijen halen water/nectar/ en ademen)
Dus behandel je hout goed.
Ikzelf heb ook een paar kasten van multiplex en heb deze gebeitst en daarna afgelakt met blanke lak.
Binnen en buitenkant. Binnenkant heb ik daarna ingesmeert met propolis opgelost in spiritus (tip semar)

De bijen hebben geen last van de lak of geur en doen het goed in de kasten.

En aangezien je het over 6-ramers heb.......zou ik zeggen gewoon van je gratis hout maken.
Het gewicht is dan te doen.

Veel su6
Bijlagen
romp.JPG

Gebruikersavatar
ddelange81
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 09:58
Contacteer:

Re: Houtkeuze

Bericht door ddelange81 » vr 21 aug 2015, 06:44

Ik heb Douglas gebruikt..
Kost je de kop niet en hoeft niet (per se) behandeld te worden.


Verstuurd vanaf mijn XT1068 met Tapatalk

Redblockman
Berichten: 8
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 14:53
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Houtkeuze

Bericht door Redblockman » vr 21 aug 2015, 08:43

@Stephan

Het EPDM was bedoelt om het dak waterdicht te maken, en niet het mulitplex direct in de regen te hebben staan. We hebben namelijk geen afdak vooralsnog op de plaats waar de bijen staan helaas.

Ik ga volgende week maar eens rustig bouwen dan denk ik.

Zodra ik begin met het bouwen van een TBH(volgende klusje wat ik wil tackelen) dan ga ik wel voor mooier duurzamer hout. Maar een 6 ramer zal niet al te veel tijd per jaar gebruikt worden vermoed ik dus dat mag iets minder optimaal zijn kwa houtkeuze, zolang het niet schadelijk voor de bijen is.

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Houtkeuze

Bericht door debijenboer » di 25 aug 2015, 20:11

Ik heb afgelopen twee jaar een aantal kasten gemaakt. Als hobby timmerman was het wat uitzoekwerk, maar ik ben zeer tevreden over het resultaat.

Voor de kasten die het hele jaar buiten staan gebruik ik Red Cedar (RC), dat zijn dan de bodems, BK's en daken. RC is wat duurder maar heeft veel voordelen waarvan het lichte gewicht en het niet hoeven behandelen de belangrijkste zijn. De daken voorzie ik van een aluminium plaatje. Zie foto, zo'n mooie houten kast vind ik persoonlijk mooier dan de plastic kasten (die natuurlijk ook voordelen hebben)

Ik heb ook een aantal honingkamers van RC gemaakt maar ga nu over op gewoon hout en/of watervast multiplex welke ik dan schilder. Voordeel is dat het wat goedkoper is (vaak afvalhout of reststukken). De HK staan bij mij maar een klein deel van het jaar buiten.

Daarnaast heb ik 5-ramers gemaakt, ook van multiplex en wat 'verdwaalde' stukken hout die nog in de schuur lagen. Goede laag verf erover en ze kunnen jaren mee. Ook weer omdat deze kasten lang niet het hele jaar buiten staan. Hier doe ik verder ook geen aluminium dak op, die paar maanden dat ze buiten staan houdt de verf wel....

maar ja, ieder zijn manier van werken.
Bijlagen
bijen mei 2015 (2) klein.jpg
bijen (25) klein.jpg
Geert (debijenboer)

Redblockman
Berichten: 8
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 14:53
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Houtkeuze

Bericht door Redblockman » wo 26 aug 2015, 15:28

Dit was ook een beetje mij insteek debijenboer, mooi reststukjes opmaken van hout waar ik gratis aan kan komen voor de materialen die maar een deel van de tijd in gebruik zijn.
Wanneer ik aan een Top Bar Hive begin welke wel het hele jaar buiten zal staan en dus meer te verduren krijgt dan zal ik een andere houtkeuze maken. Dit zal dan Red Ceder, Larix of Douglas zijn vermoedelijk. Daar moet ik me nog even in verdiepen. Maar hier zal het dan ook afhangen van prijzen, verkrijgbaarheid in geschikte maten enzovoort.

Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Houtkeuze

Bericht door Lidewij » wo 26 aug 2015, 21:57

Door de schuinte van de lattenkastwanden komt er zo goed als geen regen tegenaan. Wij zien het verschil met de warre die er naast staat. Daar ontstaat een vuil laagje op de bovenkant van de handgrepen en de vliegplank. Op de lattenkasten niks. Als je het dak van goede kwaliteit maakt, of een golfplaatje er bovenop legt is het onbelangrijk van welke houtsoort je de wanden maakt. Iets laten oversteken, dat dak.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten