Hoe kan het anders?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Both
Berichten:43
Lid geworden op:ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ouddorp
Contacteer:
Hoe kan het anders?

Bericht door Both » wo 16 sep 2015, 20:36

Geachte mede imkers.
ik hou al meer dan 20 jaar bijen, heb altijd gewerkt met gewoon huis, tuin en keuken bijen.
De laatste 3 jaar ben ik naar alle tevredenheid overgegaan op de Carnica bijen.
Voorheen maakte ik in mei/juni een veger en de bijen zetten lekker doppen aan, na 13 dagen hoorde je de tuter en brak de andere doppen weg. Een paar in laten lopen en je was meestal verzekerd van een nieuwe moer. Meestal na een week of 3/4 na het maken van de veger kijken en je had gegarandeerd broed, eigenlijk nooit geen probleem.

En nu: ik maak normaal een veger als het volk lekker op drift komt. breek na 8 dagen alle doppen weg en hang er een raam met eitjes in uit de kast van mijn P0 moer die ik elk jaar koop en opteel om van over te larven maar ook om er raampjes uit te halen voor de vegers zoals ik net vertelde na die 8 dagen. Maar als je dan na 13 dagen kijkt, zijn er niet veel doppen aangezet, hooguit 1 of 2 maar meestal moet je op dag 13 zoeken en dan zie je nog wel eens een afgeknaagd dopje en moet je maar afwachten wat het word, kortom je moet het maar afwachten of er een in loopt, maar het is echt niet zo dat je lekker wat F1 tjes aan over houd zoals vroeger op de oude manier.
Ik heb het idee dat het zo niet goed werkt, na die 8 dagen alle doppen wegbreken? Volgens mij voelen de bijen zich dan niet meer zo moerloos en hebben ze niet die drift om doppen aan te zetten?
Gevolg is, dat je na een week of 3/4 kijkt er geen moer in het volk zit en eer je dan weer een nieuwe geteelde moer aan de leg hebt is het seizoen weer al een heel eind verstreken.
ik teel zelf wel moeren, maar die hou ik meestal om weer een jong volk op te telen, ik heb er nu ook een paar bevruchte moeren ingevoerd in zo'n volk wat dus moerloos was na 4 weken, maar die bevruchte moeren werden zo afgestoken, dus het was al te laat en dan is het kwaad van een moerloos volk al aan de gang en dan is er maar een manier, alles afslaan. maar dat valt niet mee en is ook niet prettig als het grote volken zijn.

Wat doe ik fout? en hoe kan het beter? ik heb hier in de buurt niemand waar ik het mee kan delen of vragen dus dan maar via het forum.
Graag uw reactie.

Gr. Teun Both uit Ouddorp

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hoe kan het anders?

Bericht door joselito » do 17 sep 2015, 08:38

Het breken van de doppen en dan open broed geven is inderdaad niet de eenvoudigste methode en ook niet de beste. Na 8 dagen heb je geen jonge bijen meer die bezig waren met het voeden van larven , omdat al het broed op dat moment gesloten is, dus is het een hele verandering als jij plots al de doppen breekt en met een nieuw raam open broed komt. Bovendien krijg je koninginnen die uit redcellen geboren worden, wat ook niet ideaal is, zeker niet als ze gekweekt worden in een kastje dat eerder op overleven afgestemd is.
Met Carnicabijen die zwermtraag zijn en daardoor minder doppen aantrekken kun je beter de methode aanpassen.
Een mogelijkheid is dat je een volk op twee bakken laat komen. Als de kast vol zit leg je een koninginnenrooster tussen de twee bakken. Het eenvoudigste is als de koningin in de bovenste bak zit. Ook is het goed als het meeste open broed naar de onderste bak verhangen wordt.
Na negen dagen neem je de bak met de koningin weg en zet hem op een andere plaats. De vliegbijen vliegen af op de bak zonder koningin.
Deze bak kijk je na op redcellen. Het kan soms gebeuren dat ze er een paar opgetrokken hebben. In het midden laat je ruimte voor één raam.
Na twee uur rennen de bijen rond en beseffen ze dat ze hopeloos moerloos zijn. Deze kast die nu uitpuilt van de bijen is klaar om om koninginnen te kweken. Het eenvoudigste is als je kan omlarven. Deze kast geef je dan een aantal doppen met een lafje.
Na een week maak ik dan de afleggers van andere kasten. Deze bouwen redcellen. De 11de dag na het omlarven, dus één dag voor de geboorte van de koninginnen krijgt iedere aflegger een dop. De volgende dag wordt de koningin geboren en de redcellen worden terug afgebroken door de bijen.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe kan het anders?

Bericht door A.A. Staals » do 17 sep 2015, 10:11

joselito schreef: De 11de dag na het omlarven, dus één dag voor de geboorte van de koninginnen krijgt iedere aflegger een dop. De volgende dag wordt de koningin geboren en de redcellen worden terug afgebroken door de bijen.
Joselito
Vraag: Koninginnen verkregen door omlarven zijn die anders dan redcel koninginnen?
De 11e dag na omlarven lopen al een deel van de koninginnen uit. Doppen moeten op de tiende dag worden verdeeld.

ad staals

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe kan het anders?

Bericht door A.A. Staals » do 17 sep 2015, 10:35

Teun
Ik werk op de zelfde manier, veger maken en doppen breken.
Wanneer het een raszuiver volk betreft zijn bijna altijd de twaalfde dag de doppen afgebeten slechts zelden lukt het om de 12e dag nog wat koninginnen uit de redcellen te oogsten. Het aantal aangezette doppen varieert.
De volken met een F1 koningin breek ik de 10 dag ALLE doppen. Ze krijgen dan een jonge (gemerkte) koningin die daar voor geteeld is, meestal via een starter.
Een deel van de volken krijgt een paar uur na het doppen breken een teeltraam met omgelarfde dopjes van een P moer. De aanname ligt meestal boven de 80%. Na uitkomst van de koninginnen worden deze volken gebruikt om bevruchtingskastjes te vullen.
Opm. Wanneer op de 8ste dag doppen worden gebroken is nog niet alle broed gesloten, dus geen ideale toestand om larfjes aan te bieden.

ad staals

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hoe kan het anders?

Bericht door joselito » do 17 sep 2015, 10:45

A.A. Staals schreef: Vraag: Koninginnen verkregen door omlarven zijn die anders dan redcel koninginnen?
De 11e dag na omlarven lopen al een deel van de koninginnen uit. Doppen moeten op de tiende dag worden verdeeld.
Alles hangt af van het pleegvolk en de leeftijd van de larve. In geval van omlarven ben je wel zeker van de leeftijd.

Soms maak ik mee dat als het weer extra heet geweest is, de koninginnen s'avonds op de 11 dag na het omlarven geboren worden.
Daarom verdeel ik de doppen 's morgens op de 11 de dag. Je kan de koninginnen dan al herkennen door de dop tegen het licht te houden.
Soms zie je ze al bewegen.
Waarom doe ik de verdeling niet op de 10de dag? Dan worden de vleugels gevormd. Afkoeling kan dan de oorzaak zijn van misvormde vleugels.
Op de 11 de dag kan je de doppen rustig transporteren zonder enig gevaar.

Both
Berichten:43
Lid geworden op:ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ouddorp
Contacteer:

Re: Hoe kan het anders?

Bericht door Both » do 17 sep 2015, 17:13

Bedankt allemaal, ik zal het eens even goed op me in laten werken.

Gr. Teun

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hoe kan het anders?

Bericht door joselito » za 19 sep 2015, 08:37

Je kan ook hetzelfde systeem toepassen maar dan in plaats van een raam met omgelarvde larven een raam met open broed geven van je kweekkoningin.
Ze gaan dan een aantal redcellen optrekken die je dan kan proberen uit te snijden en te verdelen onder de andere afleggers.
Hier zou ik wel niet wachten tot de elfde dag omdat de bijen een al wat ouder larfje kunnen gekozen hebben, het resultaat is dan een koningin die op de elfde dag geboren wordt met als resultaat dat al de andere doppen uitgebeten zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten