Bijen en elektriciteit

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Raspberry-Imker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 26 sep 2015, 15:50
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard-Hollands
Contacteer:

Bijen en elektriciteit

Bericht door Raspberry-Imker » za 26 sep 2015, 16:01

Hallo!

Ik ben sinds kort imker met mijn eerste volk, welke ik van een gevestigd imker uit te buurt over heb genomen. Ik spook al enige tijd rond hier en heb nu toch besloten lid te worden van dit handige forum.
Ik zit namelijk met een vraag waar ik in boeken en op het internet moeilijk antwoord op krijg.
Voor de winter(en de zomer) wil ik een systeem inbouwen in mijn bijenkast waarmee ik temperatuur, luchtvochtigheid en misschien het gewicht van de kast wil monitoren. Dit wil ik doen met een Raspberry Pi en een beetje programeerkunst. Zo kan ik in de gaten houden of er iets veranderd in de kast zonder dat de kast open hoeft. Met de gewichtssensor hou ik dan de opname van voorraad in de gaten.

Om dit systeem te implementeren moet ik sensors(temp, vocht) inbouwen zo dicht mogelijk bij het winterkluster.
Nu mijn vraag: Zijn bijen gevoelig voor elektromagnetische spanning? Gaan ze bijvoorbeeld aan draden knagen of de sensor dichtkitten?
De sensor is ongeveer zo groot als een duimkootje. Waar is de beste plaats om deze in te bouwen denken jullie?

Hoop vragen die waarschijnlijk weer nieuwe vragen oproepen :)

Groeten,

Max :b10:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen en elektriciteit

Bericht door Hans van der Post. » za 26 sep 2015, 17:30

Leuk Max dat je verschillende zaken wil meten.
Voor die lage spanning hoef je niet bang te zijn dat bijen daar last van zullen hebben.
Je kunt Zener-diodes klik gebruiken die de dikte van kunstraat hebben.
Je kunt dan op verschillende plekken in de raat meten.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten